C
Hej! Jag har nu efter många år satt upp mormors gamla väggklocka. Men den är fel i slagen. Den går som en ska. Men när klockan var elva slog den fyra slag.
 
Lossa visarna och montera dem rätt.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Lossa visarna och montera dem rätt.
Vet inte om det går. Ska kolla i morgon. Vill ju vara försiktig med min snart 100 årgä gamla klocka
 
C C.Ö skrev:
Hej! Jag har nu efter många år satt upp mormors gamla väggklocka. Men den är fel i slagen. Den går som en ska. Men när klockan var elva slog den fyra slag.
Jag tror att det skall finnas en liten arm på ena sidan bakom urverket, där ska man kunna kunna få slagen att slå extra.
Så är det på min och svärmors klocka.
 
  • Hand rör vid urverkets mekanism. Kugghjul, fjädrar, metallram, justering eller reparation, timmerinnertavla synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tack för era tips och länkar 😀 . Ska kolla på det och återkommer hur det gick.
 
C
Jag kunde montera av minutvisaren, sen vred jag timvisaten rätt och nu stämmer slagen igen. Tack för hjälpen.
 
Bra att det löste sig för dig, men i min erfarenhet är den andra lösningen som presenterats i tråden rätt väg att gå om någon annan har samma problem
 
Menar du att det är två separata verk som inte är synkroniserade? Slagverkets styrning är hårt kopplad till timvisaren, det är inget man ändrar med en spak.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det är två separata verk som inte är synkroniserade? Slagverkets styrning är hårt kopplad till timvisaren, det är inget man ändrar med en spak.
Klockorna jag växt upp med har haft en spak för att räkna fram slag och komma i takt med visarna
 
Ja det är ofta två separata verk om det inte är en deluxvariant :)
Ibland finns spaken man kan mata fram slagverket så det kommer i synk men inte alltid. Förutom att flytta visarna kan man även (om det är lod), hålla upp slagverkets lod och snurra visarna tills de är i fas och sedan invänta varje slagserie när man vrider fram klockan till rätt tid.
Är det fjäder istället för lod kan man även vrida på visarna snabbt så slagverket är upptaget med sitt slående under tiden man snurrar fram visarna tills de kommit ikapp klonkandet.
 
Okej, de jag har kommit i kontakt med har inte fungerat så.
 
C
A ajn82 skrev:
Klockorna jag växt upp med har haft en spak för att räkna fram slag och komma i takt med visarna
Vad jag kunde se och känna fanna ingen spak bak på urverket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.