Hej,

Ännu en listig tråd om hålkälslist och snedtak. Jag har letat i forumet och nätet i övrigt utan att förstå hur jag ska hantera mötet med hålkälslist ifrån tak till snedtak. Har vridit och vänt åt alla håll och vinklar, även först men passbitar men får inte till det. Är det möjligt?

Mvh,
HP
 
  • Inre hörn av ett rum visande tak, vägg och golv med lister och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapet med byggnadsmotiv, randig mönster vägg, taksprångets undersida, lantlig stil, neutral färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak och vägg med träimitation, vita lister, mönstrad tapet föreställande kyrkliknande byggnad. Geometriskt och dekorativt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten träliegstol modell på en trägolv, oskarp byggnad i bakgrunden, skuggor från rutigt mönster på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du mäter vinkeln mellan tak och snedtak. Sen halverar du den vinkeln och ställer in sågen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag hade samma problem med snedtak och vägg. Ett otyg för en ovan Sen du tar ett par småbitar och provar fram vad ska ha för vinkel, då gick det bra för mig
 
Du mäter vinkeln mellan tak och snedtak. Sen halverar du den vinkeln och ställer in sågen.


Redan testat, blev enligt bifogad bild när de kapades i 22,5 grader (snedtak 45 grader).

Kapandes ”liggande”. Blir heller inte bra om de kapas i ”rätt vinkel”.
 
  • En hand i svart handske vid vit list i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänstra biten ser skaplig ut och den högra ska ha lite mer vinkel så toppen kryper in till höger, Har du en ställbar vinkelhake, vinkeln tas med den och halveras, sen är det noga från vilket håll man sågar, bitarna vändas tvärs om och ligga med hålkärlet mot innervinklen på sågen. Samt vara plana mot undersida och baksida på sågbordet, sockeln ska vila lika som den ska på plats. Knepigt har gjort fel många ggr själv.
 
S
Du måste lägga dem i sågen som de ska sitta på väggen. Så att ”upp mot taket” blir upp och de står på högkant.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Jag tycker det är enklare med en hörnkloss, typ:
https://www.byggmax.se/innertakhörn-vit-p08695555
 
  • Gilla
JOBEno1 och 1 till
  • Laddar…
Precis, det luriga är hur de skall stå i sågen och på vilken sida om klingan du vill kapa. Går ju att förstå men jag började med att göra passbitar som överhuvudtaget gick ihop i ngn vinkel. Då vet du hur de skall ligga i sågen, sen är det bara att börja göra testbitar.
 
Hur tänkte du med mötet takpanel och snedtak? Om du har svårt med mötet mellan de där två listerna blir det inte enklare med ytterligare möte från sidan.
 
  • Vit träpanel och list i takvinkel, skuggor skapar geometriska mönster på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack för förslagen Tycker jag testat på alla olika sätt utan att det blir bra men ska prova igen.
 
D Daniel_M_ skrev:
Hur tänkte du med mötet takpanel och snedtak? Om du har svårt med mötet mellan de där två listerna blir det inte enklare med ytterligare möte från sidan.
Där blir det en list med en enklare vinkel att hantera.
 
  • Träkub med synliga årsringar och slät yta, ljusbrun, studiofotografi, neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som @sinuslinus är inne på.
Utgå från din allra första bild:
1. Mät vinkeln mellan tak och snedtak. Vi låtsas att det är 135°.
2. Ställ in kap/gersågen på (180-135)/2 = 22.5° åt höger alltså typ kl 1 (egentligen kvart över).
3. Ta den vänstra listen i din första bild och ställ den så att den del som är mot den helt horisontella väggen vilar mot kap/gersågens bottenplatta.
4. Såga av listens högra del.
5. Vänd kap/gersågen till 22.5° åt andra hållet alltså kvart i elva.
6. Lägg den högra listen på samma sätt med delen som ska ligga mot den horisontella väggen nedåt i sågen.
7. Såga av listens vänstra del.

Sen det där med att kunna göra en hel list som är kapad i båda hörnen kan man bara glömma. Det får bli två lister som man skarvar.

Edit: I inlägg #4 har du lagt den vänstra listen åt fel håll i sågen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
H HPLIND skrev:
Hej,

Ännu en listig tråd om hålkälslist och snedtak. Jag har letat i forumet och nätet i övrigt utan att förstå hur jag ska hantera mötet med hålkälslist ifrån tak till snedtak. Har vridit och vänt åt alla håll och vinklar, även först men passbitar men får inte till det. Är det möjligt?

Mvh,
HP
Kan du visa hur placerat listen i sågen?
Samt vilken ledd du vinklat sågen på.
 
Sätt listen mellan tak och snedtak först.
Och....... ta en enkel list utan krussiduller.
När du sen ska sätta list mellan tak och vägg blir det mycket lättare att ansluta till den tidigare monterade listen.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.