L Leif i Skåne skrev:
Hur svårt kan det vara om inte politikerna lägger sig i?
Nä, det var nog inga politiker inblandade när den svenska kärnkraften byggdes...
 
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
din räknesticka är trasig – inte någon av anläggningarna i din uppställning underskred 4.5 år
Du kan själv läsa här om du inte orkar titta i tabellen om du googlar på
byggtid svenska kärnkraftverk
 
L Leif i Skåne skrev:
Du kan själv läsa här om du inte orkar titta i tabellen om du googlar på
byggtid svenska kärnkraftverk
Men kolla igen på din tabell som du själv producerade:
L Leif i Skåne skrev:
Hur svårt kan det vara om inte politikerna lägger sig i?
Sverige tog i drift 12 kärnreaktor på 13 år
ANLÄGGNINGLEVERANTÖRBESTÄLLNINGKOMMERSIELL DRIFT
Oskarshamn 1ASEAjul 1965feb 1972
Oskarshamn 2ASEA-Atommaj 1969jan 1975
Oskarshamn 3ASEA-Atomjun 1976aug 1985*
Barsebäck 1ASEA-Atom1969maj 1975
Barsebäck 2ASEA-Atomjun 1972mar 1977
Ringhals 1ASEA-Atomjul 1968jan 1976
Ringhals 2Westinghousejul 1968maj 1975
Ringhals 3Westinghousenov 1971sep 1981 (färdigt 1977)*
Ringhals 4Westinghousenov 1971nov 1983*
Forsmark 1ASEA-Atomnov 1971sep 1980 (färdigt 1977)*
Forsmark 2ASEA-Atomokt 1973jan 1981*
Forsmark 3ASEA-Atom1976aug 1985*
Tidsåtgång mellan beställning och drift för Svenska kärnkraftverk är i snitt 52 månader alltså 4,5 år och detta var utan hjälp an datorer för ritning och konstruktion, bara papper pennor linjal och räknesticka.
Sedan blev vissa fördröjda av politiska skäl att få ladda med upp till 3 år men verken var klara.
Hur får du snittet till 4,5 år när inget enskilt verk enligt din tabell tog kortare tid än så?

O1 - 6 år 7 månader
O2 - 5 år 8 månader
O3 - 9 år 2 månader
B1 - 5 år 5 månader (räknat på beställning i december)
B2 - 4 år 9 månader
R1 - 7 år 6 månader
R2 - 6 år 10 månader
R3 - 5 år 2 månader (räknat på färdigt i januari 1977)
R4 - 12 år
F1 - 5 år 2 månader (räknat på färdigt i januari 1977)
F2 - 7 år 3 månader
F3 - 8 år 8 månader (räknat på beställning i december)
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Men kolla igen på din tabell som du själv producerade:

Hur får du snittet till 4,5 år när inget enskilt verk enligt din tabell tog kortare tid än så?

O1 - 6 år 7 månader
O2 - 5 år 8 månader
O3 - 9 år 2 månader
B1 - 5 år 5 månader (räknat på beställning i december)
B2 - 4 år 9 månader
R1 - 7 år 6 månader
R2 - 6 år 10 månader
R3 - 5 år 2 månader (räknat på färdigt i januari 1977)
R4 - 12 år
F1 - 5 år 2 månader (räknat på färdigt i januari 1977)
F2 - 7 år 3 månader
F3 - 8 år 8 månader (räknat på beställning i december)
Det blev lite fel det var byggtiden.

”Den genomsnittliga byggtiden (byggstart till bränsleladdning) för de anläggningar som levererades av ASEA-Atom var 52 månader.”
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Det blev lite fel det var byggtiden.

”Den genomsnittliga byggtiden (byggstart till bränsleladdning) för de anläggningar som levererades av ASEA-Atom var 52 månader.”
Men grundproblemet kvartstår, vem ska betala en eventuell ny elektricitetsfabrik som är dömd att sälja sina varor med förlust, förutom vid några enstaka tillfällen per år?

(nu förutsätter jag att vi inte bränner ner och bygger upp elmarknaden helt från grunden)
 
S Styrman_jansson skrev:
Vattenkraft?
Jag besökte av en slump vattenkraftverket i Sunborn förra veckan. Turbiner och generatorer installerade mellan 1919 och 1930. Still going strong.

Gör man lite fler efterforskningar så är t.ex. Sveriges största vattenkraftverk, Harsprånget, byggt 1951 med tre generatorer. Vad jag kan läsa mig till byttes inte dessa ut förrän i början av 2000-talet.

Porjus invigdes 1915 och orginalaggreggaten gick i normal drift till 1971. Dock finns de kvar och fungerar och används för forskning.

Sedan består ju vattenkraftverk( och kärnkraft/värmekraft) av mer än bara själva aggregaten/tekniken. Det är ju byggnader och infrastruktur runtikring som kan återanvändas vilket gör att kostnaderna för att modernisera blir avsevärt lägre än att bygga helt nytt.
jo, Sundborn är ett litet gulligt vattenkraftverk

inte för att man alltid behöver mäta och jämföra saker 😉

men Sundborn har en maxeffekt på 2.2 MW och en årsproduktion på ca 9 GWh, vilket ger en kapacitetsfaktor på lite under 50%

en snabb jämförelse med ett genomsnittligt vindkraftverk som installeras i Sverige 2022/2023, där ett enda vindkraftverk har en maxeffekt på 5.3 MW, en årsproduktion på 17 GWh (en kapacitetsfaktor på 36%) – alltså i grova drag dubbelt så mycket som ett Sundborn

om man betänker förutsättningarna för att skapa ny elproduktion här i landet – sätta upp ett nytt vindkraftverk eller anlägga två nya Sundborn – tror jag att valet är mycket enkelt

men bortsett från den utvikningen:

som jag skrev i mitt inlägg så menar jag inte att inte gamla anläggningar inte fungerar och att det "alltid är bättre med moderna saker" – min poäng var svårigheten att bedöma risken med en investering som gärna vill ha 70-90 års livslängd och behöver vara ekonomisk livskraftig under hela drifttiden

en sådan statisk installation kommer att utmanas av nya, alternativa tekniker hela tiden – som tidigare sagt har exempelvis kostnaderna för både solceller och litiumjonbatterier sjunkit med 90% på drygt ett decennium, och dagens modernaste kärnkraftsinstallationer kommer kanske till och med att bli utkonkurrerande av nya, framtida reaktorteknologier

vem vågar investera i massivt i en teknik under de förutsättningarna? britterna har det inte direkt lätt att hitta investerare till sitt nästa kärnkraftsprojekt, Sizewell C, med tänkt byggstart om några år, följt av nio-tolv års byggtid
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
Det är ju spekulation men realiteten är att elpriserna är för låga och produktionskostnaden för hög, det tycker jag är ganska fundamentala problem att överkomma.
 
G
harka harka skrev:
jo, Sundborn är ett litet gulligt vattenkraftverk

inte för att man alltid behöver mäta och jämföra saker 😉

men Sundborn har en maxeffekt på 2.2 MW och en årsproduktion på ca 9 GWh, vilket ger en kapacitetsfaktor på lite under 50%

en snabb jämförelse med ett genomsnittligt vindkraftverk som installeras i Sverige 2022/2023, där ett enda vindkraftverk har en maxeffekt på 5.3 MW, en årsproduktion på 17 GWh (en kapacitetsfaktor på 36%) – alltså i grova drag dubbelt så mycket som ett Sundborn

om man betänker förutsättningarna för att skapa ny elproduktion här i landet – sätta upp ett nytt vindkraftverk eller anlägga två nya Sundborn – tror jag att valet är mycket enkelt

men bortsett från den utvikningen:
Sundborns vk kan väl generera el när man behöver/får vettigt betalt, inte som vk som ofta funkar men inte alls under högtryck på vintern.
 
harka harka skrev:
jo, Sundborn är ett litet gulligt vattenkraftverk

inte för att man alltid behöver mäta och jämföra saker 😉

men Sundborn har en maxeffekt på 2.2 MW och en årsproduktion på ca 9 GWh, vilket ger en kapacitetsfaktor på lite under 50%

en snabb jämförelse med ett genomsnittligt vindkraftverk som installeras i Sverige 2022/2023, där ett enda vindkraftverk har en maxeffekt på 5.3 MW, en årsproduktion på 17 GWh (en kapacitetsfaktor på 36%) – alltså i grova drag dubbelt så mycket som ett Sundborn

om man betänker förutsättningarna för att skapa ny elproduktion här i landet – sätta upp ett nytt vindkraftverk eller anlägga två nya Sundborn – tror jag att valet är mycket enkelt
Ja om man kikar kortsiktigt. Samtidigt kan man ju räkna på HELA livscykeln. Sunborn har varit i drift i runt 100 år beroende på hur man räknar och under sin tid troligtvis producerat mer el än vad även ett nytt vindkraftverk gör under sin livstid. Nu hittar jag inga historiska data på årsproduktion men vi kan väl räkna med att den legat på 7GWh om året i medel istället för 9GWh och vi landar då på en total produktion av 700GWh över 100år.

Nytt vindkraftverk 17GWh x 25år = 425GWh.

På det slipper vi nyinvestera var 20-25år och ev. blir det även mindre avfall att ta hand om och mindre C02-utsläpp. Vi lär också ha en högre tillgänglighetsfaktor vid höglast med vattenkraften.

Men visst är det fantastiskt att det går att få ut så mycket effekt ur moderna vindkraftverk. Det håller jag med om.
harka harka skrev:
men bortsett från den utvikningen:

som jag skrev i mitt inlägg så menar jag inte att inte gamla anläggningar inte fungerar och att det "alltid är bättre med moderna saker" – min poäng var svårigheten att bedöma risken med en investering som gärna vill ha 70-90 års livslängd och behöver vara ekonomisk livskraftig under hela drifttiden

en sådan statisk installation kommer att utmanas av nya, alternativa tekniker hela tiden – som tidigare sagt har exempelvis kostnaderna för både solceller och litiumjonbatterier sjunkit med 90% på drygt ett decennium, och dagens modernaste kärnkraftsinstallationer kommer kanske till och med att bli utkonkurrerande av nya, framtida reaktorteknologier

vem vågar investera i massivt i en teknik under de förutsättningarna? britterna har det inte direkt lätt att hitta investerare till sitt nästa kärnkraftsprojekt, Sizewell C, med tänkt byggstart om några år, följt av nio-tolv års byggtid
Javisst är det en utmaning att få till långsiktiga investeringar, jag håller helt med dig. Men är det inte precis det vi behöver göra och försöker göra? Det finns ju massor av mer eller mindre kvalificerade prognoser som talar för ett kraftigt ökande elbehov, d.v.s. att behovet/kunderna kommer finnas i framtiden borde ju vara tämligen säkert.

Och ang. risken att utmanas av nya alternativa tekniker gäller ju det inte vara för kärnkraft/vattenkraft utan även för t.ex. vindkraft. Om vi kikar på havsbaserad vindkraft så består ju en stor del av investeringen i infrastrukturen kring själva "anläggningen". Det i sig är ju också en stor risk om ev. framtida kraftverk kommer se annorlunda ut och inte fungera med tänkt infrastruktur av någon anledning. Dessutom så bygger man dyr infrastruktur för en anläggning med en så kort livslängd som kanske 20-25år.

20-25år ja. Det är väl där jag upplever den största nackdelen med vindkraften. Det blir lite slit och släng av det hela och vi "bygger in" oss i en kraftproduktion som konstant kommer behöva förnyas och, förhoppningsvis, återvinnas. Våran kraftproduktion kommer bestå av anläggningar i konstant behov av ombyggnad/förnyelse med tillhörande produktion av material, transporter, avfallshantering m.m. Bra för BNP iofs, men hållbart?

Men vad gör väl det. Kalkylen går ihop fort, kapitalrisken minimeras och vi får el i våra uttag.
 
Mikael_L
Jag har ganska länge funderat på vi borde ha en tråd där det diskuteras vilka möjligheter det finns för ny kärnkraft, både generellt och även i Sverige.
Vad som talar för detta, och vilka hinder det finns.

Nu blev det plötsligt ett par sidor med sådana diskussioner här, så jag startade en sådan tråd och fick en moderator att flytta det vi skrivit här dit:
https://www.byggahus.se/forum/threa...raft-vad-behoevs-foer-att-det-ska-bli.496061/

Välkommen dit.
Där får vi slå våra kloka huvuden ihop över hur vi ska kunna locka fram fler kärnkraftverk.

Och det passar väl bättre där.
Dels lite oschysst att om någon vill diskutera just detta först ska plöja 200 sidor i denna tråd som handlar om slags elproduktion och import/export.

Sen har ju iofs denna tråd kapsejsat för länge sedan, det var länge sedan det handlade om ämnet. Men det hade väl kommit till vägs ände ändå, så det är liksom inget jag sörjer över.
 
Jag tror att det är frågor som går i varandra. Det kan väl kanske vara bra att börja om ibland, men det lär nog inte hindra stt var och en rider in på sin käpphäst när dess ämnen tangeras.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Nej det är allt halvtrollande både du och för mig då obegripligt även TS sysslar med i tråden. I mina ögon något som hör högstadietiden till på min tid. Vi behöver inte kalla in diverse extremister åt båda håll och kanske främst de som föder sig på alternativmedias fronter som ibland vad jag förstår skymtar här för att kunna se allt lite enkelt och grundat på ingenjörsmässiga och vidare då mer naturvetenskapliga grunder.

I någon tråd föreslog jag att du med data jag kan ge dig skulle skatta vad som i backspegeln endast några decennier bakåt skulle gjorts annorlunda i ett nätavsnitt 130 kV -> 0.4 kV för att undvika problem med den omhuldade mikroproduktionen solel och hur den då ger något reellt bidrag i nutid sett till trådens tema. Jag är givetvis medveten om att det är trollande från min sida då du som jag förstår det är relativt renons i det facket men jag vill bara lite lätt lägga en blänkare om att jag själv undviker att bönhasa så flagrant som många på forumet gör utan i stort minsta insikt mer än något googlande.

På samma sätt som jag tidigare skrev till harka är det inget direkt personligt riktat mot just dig djac men du är ändå för mig en reprensantant för något för mig flyktigt och inte helt grundat mer än i någon ekonomistisk mening. Kan vara bra att inse att såna hjärnspöken är flyktiga och lokala samt fullständigt antropogent både definierade och i alla avseenden möjliga att påverka, förändra inom det som de mer solida "naturlagarna" sätter som gränser.

Det är mitt synsätt och nu återgår jag till att passivt betrakta både tråden och i ökande grad även forumet där jag kan tillföra allt mindre allt eftersom.
Det här har väl skavt lite ända sedan det skrevs ...

Men jag kan väl börja med att försvara mig med att trådens start och syfte var att undersöka om den av politikerna så omtalade elbristen, om det kunde stämma.
Jag hade ju upptäckt att det inte verkade som någon brist - tvärtom.

Och på något vis kanske trådens syfte nåddes, jag fick ingen mer input som kunde rucka på den misstanken.

Och visst, detta rörde ju förstås bara en av alla aspekter på elsystemet, den av politikerna adresserade (säkert för att det sen gick att antyda något samband med höga elpriser och sen vinna röster från missnöjda medborgare).
Men jag är inte dummare än att förstå att det finns fler parametrar.

Så småningom (ganska snart faktiskt) började tråden leva sitt eget liv och dra iväg till den vanliga tjafset mellan olika energislag och annat tugg.
Så långt har du rätt.

Du har väl nog ganska rätt också i att jag ofta halvtrollar lite här och där, inte bara i denna tråd.
Detta ämne diskuteras generellt av folk med för lite insikter och för stora åsikter. Det vore säkert bra ifall det förhållandet ändrades lite, det skulle kunna höja nivån.

Men jag måste säga att jag finner en stor brist i att jag själv kan alldeles för lite om de olika tekniska parametrarna i elsystemet för att kunna bidra på riktigt i de tekniska aspekterna.

Du t.ex. skrev något en gång, så att det gick upp för mig att varenda elmotor i systemet som försvinner minskar ju på svängmassan. Dvs varje gång vi bygger om ett gammalt fläktaggregat med direktdrivna asynkronmotorer och byter ut till frekvensomriktarstyrda, eller EC-motorer så knaprar vi samtidigt bort en liten smula svängmassa i det Europeiska elsystemet.

Åtgärden sparar energi, bra så, men den förstör en annan åtråvärd parameter lite.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Citatet ovan kommer från Svenska Kraftnäts driftchef Erik Ek och kan läsas i denna artikel (skapa konto gratis):
[länk]



Vind och sol är redan problematiska för elsystemet tydligen...
Det går ju att lösa genom att vindkraften reglerar ner.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här har väl skavt lite ända sedan det skrevs ...

Men jag kan väl börja med att försvara mig med att trådens start och syfte var att undersöka om den av politikerna så omtalade elbristen, om det kunde stämma.
Jag hade ju upptäckt att det inte verkade som någon brist - tvärtom.

Och på något vis kanske trådens syfte nåddes, jag fick ingen mer input som kunde rucka på den misstanken.

Och visst, detta rörde ju förstås bara en av alla aspekter på elsystemet, den av politikerna adresserade (säkert för att det sen gick att antyda något samband med höga elpriser och sen vinna röster från missnöjda medborgare).
Men jag är inte dummare än att förstå att det finns fler parametrar.

Så småningom (ganska snart faktiskt) började tråden leva sitt eget liv och dra iväg till den vanliga tjafset mellan olika energislag och annat tugg.
Så långt har du rätt.

Du har väl nog ganska rätt också i att jag ofta halvtrollar lite här och där, inte bara i denna tråd.
Detta ämne diskuteras generellt av folk med för lite insikter och för stora åsikter. Det vore säkert bra ifall det förhållandet ändrades lite, det skulle kunna höja nivån.

Men jag måste säga att jag finner en stor brist i att jag själv kan alldeles för lite om de olika tekniska parametrarna i elsystemet för att kunna bidra på riktigt i de tekniska aspekterna.

Du t.ex. skrev något en gång, så att det gick upp för mig att varenda elmotor i systemet som försvinner minskar ju på svängmassan. Dvs varje gång vi bygger om ett gammalt fläktaggregat med direktdrivna asynkronmotorer och byter ut till frekvensomriktarstyrda, eller EC-motorer så knaprar vi samtidigt bort en liten smula svängmassa i det Europeiska elsystemet.

Åtgärden sparar energi, bra så, men den förstör en annan åtråvärd parameter lite.
Det sista stämmer inte för det finns utmärkta metoder för moderna inverters att utgöra svängmassa. Bara det att ingen här i landet har efterfrågat det.
Det är väl lättare att använda det som ett argument emot vindkraft.
 
K karlmb skrev:
Det går ju att lösa genom att vindkraften reglerar ner.
Ja, men de har dåliga incitament till det. Det finns (framförallt i andra länder) en hel del subventioner och annat som inte tar med priset i ekvationen, vilket gör att det kan löna sig med exempelvis minuspriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.