jannekjuyckken
Jag har en vattenmantlad panna som gå in och ersätter fjärrvärmen när jag eldar på tanken.

Min fråga är hur man bäst eldar olja i vattenkamin för ved.

Tips?
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Jag har en vattenmantlad panna som gå in och ersätter fjärrvärmen när jag eldar på tanken.

Min fråga är hur man bäst eldar olja i vattenkamin för ved.

Tips?
Har du en vedeldad panna eller med oljebrännare? Borde bli billigare med ved eller fjärrvärme?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
jannekjuyckken
Har fjärrvärme sen en rejäl kaminpanna mot tank i flexsystem.

Men skulle vilja elda koks eller diesel eller något annat och.
 
Kaminer för koks, olja och ved är ganska olika. Det bästa är att använda dem till det bränsle de är avsedda. De enklaste oljebrännarna är förmodligen skålbrännare. Olja rinner från en tank ner i ett flottörhus och därifrån in i brännkammaren. De förekommer fortfarande på båtar tack vare sin enkelhet. Och det lär varken vara enkelt eller speciellt bra att bygga om en vedkamin till att fungera på det viset.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
jannekjuyckken
A Avemo skrev:
Kaminer för koks, olja och ved är ganska olika. Det bästa är att använda dem till det bränsle de är avsedda. De enklaste oljebrännarna är förmodligen skålbrännare. Olja rinner från en tank ner i ett flottörhus och därifrån in i brännkammaren. De förekommer fortfarande på båtar tack vare sin enkelhet. Och det lär varken vara enkelt eller speciellt bra att bygga om en vedkamin till att fungera på det viset.
Det enklaste om man vill ha en "energizer" i en vattenmantlad kamin är nog att ha sågspån eller redigt träpulver som man blandar till tjock massa med tex diesel/tjockolja eller den omtalade spilloljan
 
  • Gilla
Björn_54
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Det enklaste om man vill ha en "energizer" i en vattenmantlad kamin är nog att ha sågspån eller redigt träpulver som man blandar till tjock massa med tex diesel/tjockolja eller den omtalade spilloljan
Finns många klipp på Youtube där duktiga och smarta män gör olika försöka att fe det mesta utav olika alternativa oljor som tex hydralolja, avlagd motorolja osv.

Finns hur många lösningar som helst och de mer avancerade kräver både pump/ fläkt /filter osv.
Det enklaste jag sett är en kille som blandade sågspån med hudralolja.
Säg 10 liter olja och 10 liter sågspån.
Rörde ihop det till en tjock massa som han skyfflar in in en liten omodern panna/kamin.
Det blev väldigt mycket värme för i ga pengar men en del jobb såklart. Samma metod fungerar med spillolja från motorolja och smörjoljor
 
Spännande ämne.
Någon som lyckats elda olja utan riktig oljebrännare
 
Det går väl på flera olika sätt.
Skålbrännare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.