Slitna, röda stockar på en timmerstuga med skador och spår av förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har huggit ur det rötskadade in till hårt trä.
Är det "bara" att jämna till botten och inre kanten samt hugga till en passande bit och plugga fast med träplugg, djupet på skadan är exakt halva stocktjockleken. Höjden på skadan är lite mer än halva stockhöjden.

@Hemilaga kanske har tips hur det ska repareras

(timmerhus från 1890 flyttat till nuvarande plats 1959)
 
Jag hade sett till att nederkanten är lite vinklad utåt, för avrinningens skull. Bara för att vara säker på att du inte skapar någon ficka där det kan samlas vatten som blir stående.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Kom på det också så det ska göras.
Tänkte även tillverka biten som ska i så kärnan hamnar på samma ställe.
Tog även kniven och en liten yxa och skalade bort mjukt grånat trä samt "fickor"
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hela huset ska lyftas och ställas på nya högre plintar. Men det blir senare.
 
Det går bra att passa in en reparationsbit i undre stocken och kanske en i övre ifall draget är skadat. Spika fast med femtums galvanspik.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rödmålad trävägg med en ersättande ommålad bjälke. Slitage synligt. Traditionellt byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första repetitionen för mig
 
Röd trävägg med en nymålad vit bräda; nött, gammal.färg; stenig grund nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra reparationen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rödmålad trävägg med en ommålad plank, slitet, textur, traditionellt byggnadsmaterial, underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tredje reparationen.
Det var första gången jag reparerar timmerhus.
Ganska kul. Men inser att man måste ha vassa verktyg och fler handverktyg. Mer timmeryxor står på önskelistan.

Jag "fuskade" och använde en hel del motorsåg och elhyvel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är inte fusk. Jag halvsulade en fuktskada i en timmerstomme med handöverfräs och och fällde in hyvlade regler. Det blev en passning som inte skulle varit rimlig att få till med traditionella verktyg. Däremot skulle det inte sett klokt ut i ditt fall där timmringen är synlig.
 
C
Handöverfräs har jag funderat på om man kan använda, berätta gärna mer @Daniel 109 ! En av de jobbigare utmaningarna är ju helt klart att få en hyfsat plan yta i botten på hålet.
För min del används stämjärn och multiverktyget flitigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag skruvade en regel över och under skadan. Sedan försågs fräsen med läkt som kunde ligga an på dessa regler. Lite svårt att förklara. Men jag fick till en väldigt plan och fin botten på mina uttag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Lite svårt att förklara.
Nä, jag tror jag förstår precis. Men vad fick du för fräsdjup med denna rigg? Och vad händer om man kör in i en gammal spik (vilket jag noterat att man lyckas med titt som tätt 😡)?
 
Jag fräste in 45mm. En lång fräs som egentligen var tänkt för en CNC fräs. Man får ta det försiktigt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
En lång fräs som egentligen var tänkt för en CNC fräs.
Ah, det förklarar saken. Har ofta även behov av att komma betydligt djupare än 45. Och har även en enkel 8mm-fräs, så det finns ju en gräns för vad man vågar stoppa i. Tycker det är tillräckligt vanskligt med en vanlig pinnfräs 😄

Har däremot en låskistfräs som jag funderar på om man kan anpassa på något fiffigt sätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.