Hej alla stenhus-byggare!

Någon som har byggt med Maxit DSM och har erfarenheter att dela med sig av (nyfiken på vad som blivit bra/dåligt, vilka skånska byggare som har byggt med Maxit DSM och priset för kalaset)?

/Emil
 
Jag (vi) byggde garage med dsm 19 centimetersblock förra hösten. Vi var tre amatörer och reste väggar till ett 35 kvm garage på två dagar, då murade vi gavlarna upp till nock (kanske mest tidskrävande då det blir mycket kapande). Nackdelen är väl möjligen att man är hänvisad till putsning med nät för att säkra konstruktionen. Men idag putsas väl det mesta på det viset..? Själva putsade vi inte förrän i våras och därför försänkte vi några bistål på vissa ställen i väggarna som murades in. Fördelen är förstås att det går vansinnigt fort att stapla block jämfört med att mura på konventionellt vis.

Tydligen ska det också ha någon fördel vad gäller köldbryggor. Om jag har rätt för mig så blir det sådana i murfogen vid vanligt murande? Detta är jag dock lite osäker på så kolla upp den saken innan du tar mig på orden.
 
Finns det nackdelar med att putsa med nät?
 
E&C skrev:
Finns det nackdelar med att putsa med nät?

Inte som jag känner till. Jag menade mest att man kanske har förkärlek för någon annan putsmetod.
 
Att man använder nät i putsen är för att risken för sprickor tas bort. Sto använder ett "plastnät" som bakas in i sin puts som är tunn, bara några millimeter, och Finja använder ett metallnät som klammras fast och som sedan putsas ca 10-12 mm tjockt med bruk. Så det är två helt olika metoder. Jag har sett flera hus som har putsats utan att man använt nät och anledningen till det kan man fråga sig, besparing?
Erwe
 
Anbygg, lite nyfiken på hur lång tid hela garaget tog att bygga med putsning och takläggning?
Materialkostnad?

/Emil
 
Svårt att säga hur många arbetstimmar det tog eftersom vi reste väggar och fixade tak på hösten och putsade på våren. Kostnaden blev i alla fall runt 120000kr och då räknas plattan in som vi fick gjuten åt oss.
 
erwe skrev:
Finja använder ett metallnät
Med deras system Iso-Fin kan man antingen använda stål- eller glasfibernät.
 
K
Vilket nät man använder beror på anledningen av användandet. Sprickarmering eller putsbärare. Som putsbärare så använder man alltid stålnätet samt vid rent mineraliska bruk utan fibrer. Tex. tjockputs på isolering eller traditionell puts på ex. leca, lättbetong. I tunnputserna använder man oftast ett glasfibernät eftersom den endast fungerar som sprickarmering då hela systemen går ut på ren vidhäftning. Går man nu tillbaka till DSM-blocken som trådskaparen frågar om så kan man, vid användandet av DSM-bruket använda stål eller glasfiber då bruket är fiberförstärkt och leca'n är putsbärare.
Hoppas ni förstår vad jag menar :)
 
Kristallklart, och du har såklart alldeles rätt. :)
 
Tack för infon!

Någon som bor i ett Maxit DSM hus?

/Emil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.