Induktionshällen pajade och jag har köpt ny för att ersätta. Gamla hällen var inkopplad i dosan med 2 faser och nolla. 2,5 mm2 anslutningskabel. Matningen till dosan är 2 faser och nolla (där båda faserna OCH nollan är svarta, men den senare i vart fall tydligt uppmärkt). Ugnen som är separat har jordad stickkontakt enfas och från matningen i dosan matas en fas vidare till vägguttaget bakom ugnen. En av faserna till hällen delades alltså med vägguttaget till ugnen. Märkningen på dvärgbrytarna i skåpet var tre separata 16A till "Spis" men jag noterade nu att en av de är tom. Installationen av förra spisen gjordes 2009 och sedan vi flyttade in för fem år sedan har jag inte märkt att någon brytare gått p.g.a att vi kört ugnen samtidigt som vi använt spisen, men jag vet inte om det är för att vi sällan (om nånsin) haft maxeffekt på båda.

Nåväl, den nya spisen (https://www.siemens-home.bsh-group....ch-flaktar/spishall/induktionshall/EX675LYV1E) levererades med en 5G1,5 kabel som inte var installerad i hällen. Plintarna för nollan i hällen var byglade vid leverans. Kopplingsschemat har några olika varianter på installation (https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703317_A.pdf).

Om jag förstår det rätt ska den kopplas in med 2 faser men med två ledare till nolla? Nollans ledare ska in på plintar 4 & 5 på hällen (som är och ska vara byglade) och sedan koppla dessa till samma nolla i dosan (som också är nolla för ugnens vägguttag)? Det går väl an att dela en fas med ugnens vägguttag även här, men eftersom det är tomt i en brytare och det matas med ledare genom rör så tänkte jag försöka dra fram en tredje fas så att ugnen får sin egen och inte behöver dela med hällen (samt byta den svarta nollan mot blå). Det borde ta bort risken för att brytaren löser ut om man lagar en stormiddag... Ugnen överväger jag förvisso också att byta ut men de jag tittat på har stickkontakt.

Sedan funderar jag över varför man inte skickar med en 2,5mm2 anslutningskabel så att man slipper ha två ledare för nollan? Kan man byta ut den om man nu skulle vilja? Om jag fattat rätt när jag sökt i andra trådar så är det nödvändigt med två ledare till nollan eftersom arean är 1,5mm2.

Nya spisens beteckning som är påklistrad (skrivaren tycks ha haft dåligt med bläck när den skrevs ut):
Elektrisk schematisk illustration på etikett; symboler för anslutningar, färger, spänningar. Bakgrund av metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla spisens beteckning:
Elbeskrivning och inkopplingsanvisningar för två olika spänningsinställningar på en elektrisk enhet, med smuts och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett på elektronik med tekniska specifikationer, CE-märkning, varningsikoner och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, du bör se till så att hällen får två faser och ugnen den tredje. Men idag har du alltså en fas som inte tidigare använts till häll/ugn, så det kan ju innebära problem ifall du råkar ha något annat på denna fas, värmepump, elbil etc.

Installationsanvisningen är felaktig. Ingen i hela världen(?) gör så förutom Holland...
Du ska använda 1 (blå) ledare i sladden till nollan. Bygeln som redan sitter där i hällen ska sitta kvar. Den grå ledaren som blir över kan du ansluta till fas i perilexstickproppen, om du har en sådan, men sedan bara lägga undan i hällen (isolera änden).

Därmed räcker 1.5 mm² i anslutningssladden.
 
Ja, det stämmer. Den tredje fasen kan ha använts innan 2009 när man satte in induktionshällen, men det vet jag inte, noterade aldrig det när vi köpte huset. Schemat för brytarna är en handskriven lapp som sitter på skåpet... Det kan väl kanske varit så att det satt en äldre spis där tidigare med 400 V 3 ~ utan nolla och att man var lite lat när man satte in induktionshällen och ugnen och tog en fasledare och flyttade till nollan i skåpet istället för att dra nytt. Eller så ansåg man att den tredje fasen redan var så pass belastad att den inte klarade av den nya spisen, men det är väl troligare att man varit lite lat enligt ovan. Möjligen att man försökte dra ny ledare men att det var för trögt genom röret, jag har inte testat ännu.

Huvudsäkringen är på 25A men jag har inte närmare undersökt belastningen på de tre faserna. Huvudsäkringarna har inte löst ut någon gång sedan vi flyttade in för fem år sedan. Dvärgbrytarna har löst ut någon gång ibland, oftast om jag använt elverktyg i något uttag med 10A brytare.

Jag har inte någon stickpropp. Gamla hällen matades direkt från kopplingsdosan. Jag tänkte göra samma sak nu. Hällen ska nog sitta där tills den gjort sitt.

Men du säger då att jag inte behöver två ledare för nollan. Kan jag då isolera båda ändarna på den grå ledaren och bara koppla in den blå, i och med att jag inte har någon stickpropp? Men skadar det att ha två ledare till nollan? Det är ju märkligt att man har en sådan installationsanvisning. Om hällen av någon annan anledning skulle paja och Siemens tekniker anser att jag inte följt anvisningarna med två ledare, är det väl risk för att garantin inte gäller antar jag.
 
Jag kan väl för övrigt notera att faserna till gruppen är dragna från två enpoliga brytare och inte en tvåpolig eller en trepolig. Kanske borde byta det också så att allting klipper till gruppen om någonting händer. JFB borde väl iofs ta hand om den största risken, men ändå.
 
B bijjer skrev:
Men du säger då att jag inte behöver två ledare för nollan. Kan jag då isolera båda ändarna på den grå ledaren och bara koppla in den blå, i och med att jag inte har någon stickpropp?
Ja
B bijjer skrev:
Men skadar det att ha två ledare till nollan?
Nej, men det är helknäppt och gör ingen klok eller glad i Sverige.
B bijjer skrev:
Det är ju märkligt att man har en sådan installationsanvisning.
EU...
B bijjer skrev:
Om hällen av någon annan anledning skulle paja och Siemens tekniker anser att jag inte följt anvisningarna med två ledare, är det väl risk för att garantin inte gäller antar jag.
Det är mycket osannolikt. Men i den takt ungdomar och gamlingar som Putin tappar sans och förnuft, respekt och hänsyn så kan vad som helst hända i framtiden...
B bijjer skrev:
Jag kan väl för övrigt notera att faserna till gruppen är dragna från två enpoliga brytare och inte en tvåpolig eller en trepolig. Kanske borde byta det också så att allting klipper till gruppen om någonting händer. JFB borde väl iofs ta hand om den största risken, men ändå.
Det är inte speciellt viktigt när du bara har 230 V-produkter, och när en o samma två/trefasledning matar en o samma anslutningsdosa i väggen. I detta fall fattar de flesta att båda dvärgarna behöver brytas vid omkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.