Vi ska om ett par veckor påbörja renovering av badrum. I offerten från byggaren ingår i priset en golvtermostat samt slinga från Kima. Pratade med byggaren idag och sa att vi ville ha en smart termostat som kunde styras och gå ner i temperatur när den inte används. Jag tycker att det låter logiskt att vi borde kunna spara pengar om den går ner i temperatur under natten och under dagen när man är på jobbet. Går man in på tillverkare av smarta termostaters hemsidor så har de fina grafer över hur mycket man kan spara med deras termostat.

Hantverkaren nästintill idiotförklarade mig och sa att det kostar mer att hålla på och justera termostaten och om jag ville köpa en själv skulle jag inte köpa någon "kina-skit", Kima tillverkas enligt honom i Sverige. Han menar på att de aldrig har haft problem med Kima, och aldrig behövt ta upp ett golv lagt med Kima-kabel vilket jag ju självfallet också uppskattar om vi slipper göra :) )

Så mina frågor, kan jag spara pengar på att köpa en "smart" termostat? Någon som har erfarenhet?
Värmekabel från Kima och termostat från något annat märke borde väl fungera att kombinera? Tips på termostat?

/Johan
 
Att åka jojo med tempen TJA , ska det bli klinker eller matta, det bästa är att ha en jämn temp dygnet runt, då kan golvet vara lite svalare med. Att leverantörer slår på stora trumman för sina produkter är inget ovanligt. För en del år sen så var det inne att nattsänka i huset, då skulle dt på morgonen gasas upp på värmen kl 5:00 för att vara varmt när innehavaren klev ur sängen ca 7 : 00. Det kostar en del att brassa på då. Om golvet ska värma allt så går det med, bara höja 1 eller 2 grader så klarar det sig. Inte fel med tofflor heller, då sparar man mest.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Om du vill ha ett exempel på produkter som din byggare bör gilla så har vi denna termostat: https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/termostater/raychem-senz-wifi
ihop med deras elvärmeslinga T2Blue.

Det gäller en lägenhet där badrummet är omgivet åt alla håll av uppvärmda rum och det finns en handdukstork som värms av radiatorvattnet så under vintern är det endast en timme på morgonen som golvvärmen är igång för att inte få iskallt golv just när man duschar.
 
U
Min erfaren med termostater som har timer är att man kan spara en hel del. Vi bodde i en attefallare när vi renoverade större delen av nuvarande huset.
Aktiverade då timer där den värmde till 24 grader 5-6 på morgonen och sen igen 19-23, resterande tid gick den ned på 19C har jag för mig. Sen på helger va golvet varmt 7-9 och sen 17-24.
Detta eftersom vi jobbade heltid och sen renoverade efter jobbet och helger, så kunde strypa stora delar av tiden. Gick från 40kwh till 10kwh i veckan.
Den hade också nån smart funktion där den lärde sig uppvärmningstiden, så det va klockslagen man ställde in som den höll rätt temp.

Teorin är väll ganska enkel, sänker man tillräckligt många timmar så medeltemperaturen sjunker bör man spara.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du sparar på att ha en lägre medeltemp. Sedan i fallet golvvärme är den så oerhört långsam att temperaturen inte hinner sjunka så mycket av att man sänker termostaten i några timmar. Att funktionen finns i termostaten skadar aldrig. Lite sparar du även om det kanske inte blir så mycket som tillverkaren säger.
 
Det finns andra tricks om man vill Spara mer pengar, i detta fall kanske man kan spara några hundringar per år, många bäckar små…
 
Du kan ju alltid säga till din hantverkare att Kima själva skriver i sin manual för åtminstone sin Supreme 50-termostat: "Då man har en byggnad med större värmeförluster kan man sänka sina energikostnader genom ha en lägre temperatur under de tillfällen som rummet är outnyttjat."

Med den har du möjlighet att ställa fyra olika tider med temperatur vad jag förstår. Men själv hade jag kört (och kör) Raychem). Sänker själv större delen av dygnet och drar upp det lite på morgon och kväll när man i huvudsak använder badrummet (och vill att golvet torkar upp snabbare).
 
  • Gilla
Johan4321
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Du kan ju alltid säga till din hantverkare att Kima själva skriver i sin manual för åtminstone sin Supreme 50-termostat: "Då man har en byggnad med större värmeförluster kan man sänka sina energikostnader genom ha en lägre temperatur under de tillfällen som rummet är outnyttjat."

Med den har du möjlighet att ställa fyra olika tider med temperatur vad jag förstår. Men själv hade jag kört (och kör) Raychem). Sänker själv större delen av dygnet och drar upp det lite på morgon och kväll när man i huvudsak använder badrummet (och vill att golvet torkar upp snabbare).
Aa tack så mcyket, ser det också nu i manualen. Tråkigt bara att KIMAs produkter ser så tradiga ut. Vet du om det går att kombinera KIMAs värmekablar med exempelvis en Raychem? Jag tänker att det borde gå?

U Utsliten och utdömd skrev:
Min erfaren med termostater som har timer är att man kan spara en hel del. Vi bodde i en attefallare när vi renoverade större delen av nuvarande huset.
Aktiverade då timer där den värmde till 24 grader 5-6 på morgonen och sen igen 19-23, resterande tid gick den ned på 19C har jag för mig. Sen på helger va golvet varmt 7-9 och sen 17-24.
Detta eftersom vi jobbade heltid och sen renoverade efter jobbet och helger, så kunde strypa stora delar av tiden. Gick från 40kwh till 10kwh i veckan.
Den hade också nån smart funktion där den lärde sig uppvärmningstiden, så det va klockslagen man ställde in som den höll rätt temp.

Teorin är väll ganska enkel, sänker man tillräckligt många timmar så medeltemperaturen sjunker bör man spara.
Intressant, ja om man kan spara så mycket med att justera upp och ner så är det ju verkligen intressant!
 
Du kan ta vilken V-kabel som helst, termostaten ska bara leverera spänning till någonting som ska ge värme. Och vad som finns i andra ändan är egalt.
 
  • Gilla
Johan4321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.