Hej!

Har precis lagt ner otaliga timmar på att bygga en ny vägg, osb/gips, spackla/slipa och måla 3 vändor och skarven har spruckit från golv till tak.

Kan man "fixa" detta så att det syns mindre?

Mvh Daniel
 
  • Vit vägg med skarvlinje. Skuggor. Små märken syns. Enkel bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal spricka på en ljus, enfärgad vägg. Möjlig skada eller väggens strukturell problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
coconut
Vilken sorts remsa använde du, papper eller glasfiber?
 
  • Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Vilken sorts remsa använde du, papper eller glasfiber?
Papper
 
coconut
D Dusty_Roads skrev:
Papper
Hade lite sprickbildning vid ett par skarvar, även dessa med pappersremsa. Där slipade jag ur sprickan lite grann, kontrollerade att remsan satt fast ordentligt (kände att det kändes fast med handen), spacklade sedan om, brett ca 20 cm över sprickan. Slipade och målade om ca 40 cm brett.

Det går att urskilja om man tittar väldigt nära, men inget som går att se på håll.

Nu är jag dock inte målare men tekniken snappade jag upp efter att jag hade en målare här, som gjorde samma på en besiktningsanmärkning.

Därmed inte sagt att det finns andra lösningar som kanske är bättre.
 
Har OSB-skivan och gipsskivan samma skarv eller är de förskjutna?
 
  • Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
Förskjutna.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Prova det som @coconut föreslår. Vanligt att OSB och gips sätter sig innan det når jämvikt.
Har på senaste åren börjat tapetsera med microväv och målat över och då behövs inga remsor och det blir inga sprickor (för mig i alla fall). Spackla slipper man dock inte undan.
 
  • Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Prova det som @coconut föreslår. Vanligt att OSB och gips sätter sig innan det når jämvikt.
Har på senaste åren börjat tapetsera med microväv och målat över och då behövs inga remsor och det blir inga sprickor (för mig i alla fall). Spackla slipper man dock inte undan.
Kör du då en vända grovt med spackel och slipar en gång och sen sätter väv?
 
D Dusty_Roads skrev:
Kör du då en vända grovt med spackel och slipar en gång och sen sätter väv?
Det brukar ändå behövas två vändor med spackel för det brukar sjunka ihop så det är viktigt att det är plant. Däremot kan det vara lite grovt och repigt. Väven ger en liten "skrovlig" struktur vilket är trevligt.
Viktigt att ha flödigt med vävlim och sen suger väven mycket färg.
 
  • Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.