U
Hej!

Har en ”torpargrund”, ombyggd på 90 talet, så ligger nåt grus på marken redan.

Luktar lite jord efter sommaren i huset, rädd för mögel..

Tänkte gjuta igen grunden, det är främst hantering av betongen jag undrar.. kan man gjuta rum för rum eller blir plattan skit då? Totalt ca 44 kvm som ska gjutas, pallar man blanda allt själv?
 
Att 'gjuta igen' , avser du då att först dränera kapilärbryta/isolera ordentligt?
 
U
F fribygg skrev:
Att 'gjuta igen' , avser du då att först dränera kapilärbryta/isolera ordentligt?
Ja
 
U
U Ultra Bygg skrev:
Ja
Singel
300 isolering
Armering
Ca 100 platta

Anpassa isolering runt yttermur så inte betong ligger mot trä
 
Jag skulle övervägt betongbil, men tar du det rum för rum kan det nog funka med vanlig tombola.
 
U
F fribygg skrev:
Jag skulle övervägt betongbil, men tar du det rum för rum kan det nog funka med vanlig tombola.
Hur ser prisbilden mellan de olika alternativen ut?

Kan man bo på övervåningen samtidigt som man gjuter? Eller blir det superfuktigt?
 
Jag skulle definitivt beställa med betongbil.
det blir ju ca 4,4 m3 betong, som motsvarar drygt 350 säckar grovbetong. Så ni kommer ju få slita ihjäl er om ni tänkt köra med vanlig tombola och skottkärror.
Skulle bra överväga att göra det själv om jag hade egen traktorblandare och pump
 
U
S Stuff skrev:
Jag skulle definitivt beställa med betongbil.
det blir ju ca 4,4 m3 betong, som motsvarar drygt 350 säckar grovbetong. Så ni kommer ju få slita ihjäl er om ni tänkt köra med vanlig tombola och skottkärror.
Skulle bra överväga att göra det själv om jag hade egen traktorblandare och pump
Men rum för rum då? Säg ca 12 kvm åtgången? Vad kostar en betongbil? :)
 
B
4.4 m3 betong är ju ca 10 ton. Det är tungt som attans att hantera i blandare, även om man tar det i omgångar.

Jag har gjutit några plattor på 10-15 kvadrat, och det är bra tungt kan jag intyga. Man ska ju lyfta ballasten/cementen både till blandaren, in i blandaren, och sedan till plattan. Det är många kilo som ska lyftas många gånger.

Jag hade tagit in offert på betongbil, i och med att ni kan ta allt i en sväng. Sedan jämfört med kostnad för att gjuta själv och bestämt utifrån din plånbok och din tillgängliga tid. Ibland har mitt liv haft mycket tid o lite plånbok, ibland tvärtom.

För min del så var det ju separata projekt som skulle ha blivit flera betongbilar, eftersom de var på olika tidpunkter, så det slutade med att jag gjöt själv.
 
Nu köper man ju inte grovbetong, när man ska gjuta något större. Då köper man byggcement, sand och grus. Tillsammans med ett par polare och ett flak öl. Är 4,4 m3 ett ganska lagom arbete på en dag. Själv, skulle jag inte rekommendera, även om du gör ett rum i taget. Man blandar 1 m3 ensam, men det är svårt att hinna med att sloda och slipa ytan. Två personer är fint att ta ett rum per dag med.
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
U Ultra Bygg skrev:
Hur ser prisbilden mellan de olika alternativen ut?

Kan man bo på övervåningen samtidigt som man gjuter? Eller blir det superfuktigt?
Att ta betongbil med flera småskvättar lär innebära att transport blir en stor del av kostnaden.

Har du gjutit förut?
Har du blandare och övriga verktyg?

Att blanda nån m3 till ett rum åt gången med en tombola tror jag du fixar om du har tidigare gjuterfarenhet, har du nån som kan hjälpa dej blanda med en extra blandare så du kan koncentrera dej på logistik och gjutning?
 
U
F fribygg skrev:
Att ta betongbil med flera småskvättar lär innebära att transport blir en stor del av kostnaden.

Har du gjutit förut?
Har du blandare och övriga verktyg?

Att blanda nån m3 till ett rum åt gången med en tombola tror jag du fixar om du har tidigare gjuterfarenhet, har du nån som kan hjälpa dej blanda med en extra blandare så du kan koncentrera dej på logistik och gjutning?
Inte vidare erfarenhet, gjöt några grunder för ca 20 år sen inom bygg, men minns inte mkt.
Men i stort borde det väl vara
hälla ut
Vibba
Planlasra och dra med sloda..

Om jag gör rum för rum, hur gör man med isoleringen där gjutningarna möter varandra?
 
Det räcker ju med en bil. Beställ betong och gjut allt samtidigt. Kostnad beror på avstånd. Jag betalade 12 tkr för 5 m2, för två årsedan. Ca 6 mil från betongstationen, inklusive lossning med ränna.
 
U
Hm, ja det blir lite större projekt riva ut allt golv för gjuta allt direkt. En oro är att huset börjar röra sig när man gjuter, någon som har input på det?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.