Hej!

Jag undrar om ni har några bra idéer för att få upp en barngrind i den här trappen?
Tyvärr är det rätt smal passage på övervåningen, så funkar inte så bra att montera en tredelar runt.
 
  • Trappa inomhus, vita räcken, trästeg, modern design, övre våning syns, hemmiljö, ljusinflöde, snygg och stilren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lexington Lexington skrev:
Första träffen på google!

[länk]
Sådana grindar rekommenderas tyvärr inte ovanför trappor. Det står också på den sidan du länkar till (påpekar det här så att TKL inte förivrar sig och klickar hem):
"Vi rekommenderar att grinden inte monteras på en trappas övre del"
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Det missade jag, så bra förtydligande!

Men är det bara en hall ovanför trappen kan du väl köpa länkad grind och sätta i dörrarna/dörren istället, eller mellan trappräcke-vägg, en på varje sida om trappan. Alternativt ena sidan om det inte behövs på båda.
 
Du ska ha en med pinnar och gångjärn, är den för lång så går dom att kapa på gångjärnssidan och flytta om gångjärnen. Knepigt med det utförande på trappan, men sätter du gångjärnen på vänster sidas ytterkant och tänker till lite hur dom ska sitta på grinden, så går det att öppna fullt till vänster
 
Jag har haft en Lascal Kiddyguard ovanför trappor (vilket den är godkänd för). Det är ”rullgardinsgrind” liknande den som länkades till tidigare. Man ska egentligen sätta den så att det blir 15 cm till första trappsteget. Det hade jag för de första barnen. För tredje barnet (och ny trappa) blev det bara 11 cm till kanten, men det har funkat också. Möjligen innehåller de 15 cm lite säkerhetsmarginal.
 
  • Gilla
TKL
  • Laddar…
Klart det går med rullgardin, men dom har fjädrar i sig och det vet alla ( nästan ) vad som kan hända med en rullgardin och då sitter den på tvären i fönstret och dras rakt ner, den här går på tvären.
 
J jonaserik skrev:
Du ska ha en med pinnar och gångjärn, är den för lång så går dom att kapa på gångjärnssidan och flytta om gångjärnen. Knepigt med det utförande på trappan, men sätter du gångjärnen på vänster sidas ytterkant och tänker till lite hur dom ska sitta på grinden, så går det att öppna fullt till vänster
Tack, jag får plocka fram ingenjörshjärnan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.