Hej!

Jag har en gräsmatta på lerjord och när det regnar mycket så stannar vatten kvar på mattan. Jag har även förlängt ett altandäck som jag grävt ut under där det samlas massa vatten.

Jag har i nuläget inte tid och pengar att göra en omfattande dränering som ansluter till kommunalt system eller något dike.

Men min tanke är att försöka förbättra genom att gräva diken och placera en vattenkassett i trädgården.

Jag bifogar en bild.

Men min tanke är att kasetten (målad i svart) placeras hyfsat o mitten, ca 1-1,5m ned i backen. Sedan gräver jag diken och lägger dräneringsslang enligt bilden (målade i rött).

Jag kommer ha fylla dikena med 10cm makadam 8-16 under rören och ca 10-20 cm ovan rören sen fylla på med matjord. Jag ska såklart ha geotextil också. Jag kommer ha ett lager med makadam under och runt kassetten också.

Jag ska bygga på trädgården med matjord och så gräs på nytt, för att höja mattan.

Jag vet att det inte är den bästa lösningen men är det någon som har något annat tips? Eller som har gjort likande detta och vilket resultat har det givit i så fall?
 
  • Trädgård med gräs, häck, staket, rosenbuske, och orange förlängningssladd på våt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att jag är någon expert, men jag har grävt lite på vår tomt i dräneringssyfte.
Om du har lera även där du placerar stenkistan så gissar jag på att risken är att vattnet inte kommer vidare ut därifrån utan fastnar där.

Har du sandjord undertill så kan det ju fungera bättre.
Enklast är väl att testa att gräva ett hål och se om det dräneras något.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Där vi bodde förut fick vi en större pöl varje vår i samband med snösmältningen, vilket visade sig bero på att det var blålera 20 cm ner som effektivt stoppade upp vattnet. Det vi gjorde var att gräva bort 10-20 cm lera, ersätta med jord och grenar för att få bättre struktur samt slutligen lägga tillbaks de uppgrävda grästuvorna. Inget mer problem med stående vatten på vårarna.

Att lägga ner dräneringsslang riskerar väl att ge en väldigt torkkänslig gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.