Jag bygger friggebod och ska i helgen spika panelen. Jag tänkte skippa att läkta den för luftspalt eftersom vindskyddspappen då blir så utsatt inneifrån. Jag kommer alltså inte isolera och sätta innerväggar med en gång och då kan ju det mesta peta hål på pappen inneifrån ifall jag läktar panelen, den hänger ju liksom i luften då. Är det här idiotiskt, borde jag läkta den ändå med tanke på att friggen troligen ska isoleras inom nåt år eller två? Har ni tips på hur man kan skydda pappen lite då?
 
Luftspalt är att föredra. Nu vet jag inte vad du ska ha för verksamhet i din friggebod, men så förtvivlat ömtålig är inte vindpappen. Det är väl bara isoleringen som ska trycka mot den?
Är det väldigt stora påfrestningar är det lika bar att välja nåt annat material än papp, tex asfaboard.
 
Nej det är inga stora påfrestningar, men det kommer bli en del spring i den bara så det kommer säkert puttas på pappen ibland. Jag kommer förvara massor av bildelar, gräsklippare, trädgårdsmöbler, alla trädgårdsredskap. Men, det kanske räcker med att man är lite försiktig tills jag får tid att sätta isolering och innervägg.
 
Varför inte vindskyddsduk, den håller hur fint som helst för lite stryk? Hade också rekommenderat läkt.
 
Japp, då blir det läkt ändå. Måste kolla upp vindskyddsduk. Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.