T
Hej,

Det här är säkert en dum fråga men jag kör ändå - jag har precis skaffat en tvåstegs snöslunga och fick tag i ett redan monterat visningsex som jag inte besiktade särskilt väl. Jag har inte fyllt på olja och bensin, motorn är aldrig startad. Men växelspaken är slapp och fastnar inte i växelhacken, se video. Ska det vara så, blir den mer spänd när motorn är igång eller ska jag spänna något? Tack på förhand om någon vill tipsa 😅

 
Går inte att starta motorn med den spaken!
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Har en Alko slunga och det där ser definitivt inte rätt ut. Växelföraren ska stå inne i jacken och dras nedåt och sedan åt sidan vid växling. Är för övrigt en jättebra snöslunga har skottat väldigt mycket med min och bara behövt byta olja och någon brytpinne. Ibland vill det isa i trumman där utkastaren är men då vickar jag den bara bakåt och häller på 1 liter hetvatten och låter den ligga "på rygg" någon minut så är det bara att tuta och köra.
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
T
Tack för svar! Jag började gnälla innan jag har hunnit läsa manualen, eventuellt är det bara en dålig montering av butiken. Som jag förstår ska växelspaken monteras enligt nedan, jag ska prova att spänna när jag får tid. Det känns segt att behöva lasta och köra slungan till verkstad direkt..

Svensk instruktionsmanual för montering eller justering, antagligen maskinrelaterat, med specifika steg och grafiska symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsmanual för montering eller inställningar av en gräsklipparmodell, visas som detaljerade steg-för-steg-illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Praktikantmontering eller skötte butiksägaren detta?
 
T
Demoex från Bauhaus 😃 Efter att ha spänt justerskruven enligt manualen låser den fint i spåren. Återstår att se hur den går, jag har inte fyllt på olja och bensin ännu.
 
T
Uppdaterar här ifall någon med samma slunga hamnar i samma situation. Jag spände justerskruven enligt manualen så att spaken låste fint i spåren, men kände mig osäker på vilken ”spänst” som var rätt. Jag vände då upp slungan på framkant och lossade täckplåten under för att se hur friktionsdisken spelade med växelspaken. Det visade sig att det läge jag hade spänt justerskruven till var för löst, eftersom friktionsdisken fortfarande kunde röra sig ett par centimeter längs axeln när en växel var i. Jag spände då justerskruven betydligt hårdare varvid disken inte längre kan fladdra runt vid vald växel. Bild på disken för illustration, denna borde inte gå att vicka på.

Hand i skyddshandske justerar fordonets multirem på en röd motor eller maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.