Hej
Jag har relativt nyligen köpt ett hus (se fakta nedan) och öppnade för första gången locket till fjärrvärmeanläggningen häromdagen. Då allt sådant är nytt för mig är det mycket som är ... ja, läskigt.
Det dök upp ett par frågor.

  • Läste någonstans att ett bra värde för trycket är mellan 1 och 2 bar. Stämmer det? Isf ligger jag lågt (om det är denna mätare som visar trycket, se bild). Isf, hur gör jag för att öka trycket?

  • I instruktionsboken står att man kan flytta manöverpanelen (se bilder) till själva boytan. Nu är den i fjärrvärmeanläggningens skåp som är i källaren (det gamla pannrummet). Då manöverpanelen i sig verkar mäta inomhustemperaturen tänker jag att det är bättre att den finns på entreplan där vi oftast rör oss. Är det en bra idé att flytta den dit?

  • Hur är korrelationen mellan de enskilda radiatorernas inställning versus den temperatur jag ställer in på manöverpanelen? Ska radiatorerna alltid stå på max öppnade? Och enbart justera inomhustemperaturen via manöverpanelen?
    Ett överdrivet tankeexempel. Om jag ställer in manöverpanelen på säg 30 grader men samtidigt ställer elementens vred på halva effekten, hur påverkas konstnaden då? Det blir ju inte 30 grader i huset men jag antar att jag betalar för det 30-gradiga vattnet?

Huset:
  • Byggt -49
  • fjärrvärmepanna Cetetherm Mini Eco Retro
  • Manöverpanel CM737
  • Står i Ystad
  • Källare med sovrum, tvättstuga, verkstad/gammalt pannrum, "hall"
  • 2 våningar + källare
 
  • Värmesystem med rör, mätare och utomhussensor inom industri- eller fastighetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning med mätinstrument; tryckmätare, digital display, metallrör och ledningar, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av inomhusmiljö, rumstermostatplacering, instruktionsmanual, teknisk ritning, ingen mänsklig närvaro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, cirkulationspumpar och mätare i teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt ser bra ut, att flytta reglercentralen är klar överkurs, blir inte bättre av det. Det är övre till vänster som reglerar värmen i huset. ( Den nedre till höger är för att mäta vad du gör av med som köpes. ) Den gör det i förhållande till uttempen, fungerar allt med värmen nu så gör inget. Har du manualen för regleringen, hur man ställer om kurvan för värmen.
 
Svaret på din första fråga gäller påfyllnad av lite mer vatten i systemet. Troligen är det kranen till höger (svart) om tryckmätaren. Öppna lite försiktigt och då skall trycket öka. Hur mycket tryck du behöver beror på cirkulationen. Själv har jag två plan med källare och behöver inte ligga mycket högre än vad du gör nu.
Fråga två passar jag på men det beror troligen på hur utegivare m.m. är konfigurerade.
Fråga tre är lite av en vattendelare men med ett modernt system borde du ha alla radiatorer på Max och justera in temperaturen med centralenheten efter den plats ni vistas mest, sen kan man strypa i t.ex sovrum etc. Notera att det är utgivaren som reglerar framledningstemp.
Mitt system har några år på nacken så jag använder radiatorerna på det traditionella sättet. Hoppas att någon med bättre systemkunskaper hjälper dig vidare.
 
  • Gilla
Smyken1000
  • Laddar…
För mest optimal temperaturreglering samt driftekonomi så är det tre huvudsteg ett värmesystem behöver injusteras.

Steg 1
Injustering av radiatorers/gv-slingors/gv-shuntens förinställning så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
På så sätt "räcker" det att styra framledningstemperaturen för att hålla inomhustemperaturen.

Steg 2
Injustering av centrala reglersystemets värmekurva gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.
Man bör även ha rumstemperaturgivare, men det gäller att hitta en bra/optimal placering.

Steg 3
Montering och injustering av lokala termostater så att flödet nästan börjar strypa vid normala rumstemperaturen.
Termostaterna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning, solinstrålning.
 
S Smyken1000 skrev:
Ett överdrivet tankeexempel. Om jag ställer in manöverpanelen på säg 30 grader men samtidigt ställer elementens vred på halva effekten, hur påverkas konstnaden då? Det blir ju inte 30 grader i huset men jag antar att jag betalar för det 30-gradiga vattnet?
Nej.
Mätaren längst ner, lite till höger om mitten är nätägarens energimätare.
Den mäter temperaturen på både inkommande fjärrvärme och fjärrvärmereturen, den mäter även fjärrvärmeflödet.
Energiåtgången räknas fram genom difftemperaturen multiplicerat med flödet.
"(Tin - Tut) * Q".

Däremot så har vissa Fjv-bolag straffavgift om returtemperaturen är hög samtidigt som flödet är högt.
 
J jonaserik skrev:
Allt ser bra ut, att flytta reglercentralen är klar överkurs, blir inte bättre av det. Det är övre till vänster som reglerar värmen i huset. ( Den nedre till höger är för att mäta vad du gör av med som köpes. ) Den gör det i förhållande till uttempen, fungerar allt med värmen nu så gör inget. Har du manualen för regleringen, hur man ställer om kurvan för värmen.
Hej
Tack för svar.
fungerar allt med värmen nu så gör inget
If it aint broken, dont fix it! :)

Har du manualen för regleringen, hur man ställer om kurvan för värmen.
Ja, fast manualen refererar till en "manöverpanel Round" som jag inte verkar ha. Manualen tar alltså upp två manöverpaneler, dels den som syns på bilderna, dels denna som verkar vara den som man ställer kurverna med.
Digital termostat visar 20 grader Celsius, vatten droppsymbol, grå rund design.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej.
Mätaren längst ner, lite till höger om mitten är nätägarens energimätare.
Den mäter temperaturen på både inkommande fjärrvärme och fjärrvärmereturen, den mäter även fjärrvärmeflödet.
Energiåtgången räknas fram genom difftemperaturen multiplicerat med flödet.
"(Tin - Tut) * Q".

Däremot så har vissa Fjv-bolag straffavgift om returtemperaturen är hög samtidigt som flödet är högt.
Aha, är det så det fungerar. Tack för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.