B Byggmarodören skrev:
Det är ett rätt igenom hemmasnickrat system. Jag tittade på Compare-IT, men ville inte låsa in mig på nåt jag kände var osäkert (det var 8 år sen). Det var definitivt lite mer kabeldragning än vanligt, men kabel är inte den stora kostnaden direkt, och nu när det är på plats är det väldigt flexibelt iom jag kan byta ut enstaka brytare mot nåt annat system om jag skulle vilja. Att jag inte har nån busskabel i nuläget är den stora fördelen dock - är där en buss måste där vara mikrokontroller vid varje mottagare för hantera trafiken, och det är sånt som fallerar med tiden (det jag kallade ett distribuerat system).
Reläerna styrs via MQTT, så jag kan koppla det via tex homeassistant om jag skulle vilja (nätverket är en buss förstås, men iom det bara sitter ett fåtal enheter på det är det en acceptabel avvägning)
Det var ett rejät sidospår från KNX dock. Det enda jag ville ha sagt är att ju fler prylar med nån form av intelligens i sig ett system har, ju mindre driftsäkert blir det generellt.
Aha, jag förstår! Just kabelkostnaden ska dock inte underskattas idag (om man anlitar en elektriker så är även installationstid en stor kostnad). Har varit stora kostnadsökningar på det mesta.

Men har du någon erfarenhet av kort livslängd på KNX-apparater? För det stämmer ju naturligtvis att om det finns fler apparater så finns det fler saker som kan gå sönder, men jag upplever inte att det är ett så stort problem. Det är sällan en apparat går sönder. Dom få apparater som jag varit med om har antingen varit trasig ut förpackning, tryckknapp där fjädringen på någon knapp går sönder eller gått sönder av åska. (Apparater som endast är kopplad mot KNX-bussen går aldrig sönder, men aktorer som också är kopplad till 230V har det hänt gått sönder).
Jag trodde jag stötte på en trasig värmeaktor för golvvärme hos en kund och bytte ut den, men det visade sig att det i stället var fel 24V transformator till ställdonen.

Jag vet även om en anläggning från 1996 där allt snurrar fortfarande förutom två stycken dimmeraktorer som har bytts ut mot att klara LED. Däremot är tryckknapparna så gamla där så att man kanske skulle vilja byta för att få nya funktioner, men inte för att dom inte funkar.

Den stora felkällan med KNX skulle jag säga är att antingen strömförsörjningen av KNX-bussen går sönder eller att man byggt all automatik och scenarion i en centralserver som en mobilvisualisering och om den dör så slutar mycket fungera. Beroende på vilka apparater man valt i elcentralen så kan dock mycket manuellstyras direkt på aktorerna även om busspänningen försvunnit.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Det är ett rätt igenom hemmasnickrat system. Jag tittade på Compare-IT, men ville inte låsa in mig på nåt jag kände var osäkert (det var 8 år sen). Det var definitivt lite mer kabeldragning än vanligt, men kabel är inte den stora kostnaden direkt, och nu när det är på plats är det väldigt flexibelt iom jag kan byta ut enstaka brytare mot nåt annat system om jag skulle vilja. Att jag inte har nån busskabel i nuläget är den stora fördelen dock - är där en buss måste där vara mikrokontroller vid varje mottagare för hantera trafiken, och det är sånt som fallerar med tiden (det jag kallade ett distribuerat system).
Reläerna styrs via MQTT, så jag kan koppla det via tex homeassistant om jag skulle vilja (nätverket är en buss förstås, men iom det bara sitter ett fåtal enheter på det är det en acceptabel avvägning)
Det var ett rejät sidospår från KNX dock. Det enda jag ville ha sagt är att ju fler prylar med nån form av intelligens i sig ett system har, ju mindre driftsäkert blir det generellt.
Intressant projekt.
Det jag kan tycka är lite synd är att man går miste om de fördelar som en busskabel innebär.
Dels alla former av sensorer (ljus, närvaro temperatur osv.) och dels möjligheten att indikera. (dioder på switchar, displayer osv.)
Men systemet blir ju onekligen robust och lättöverskådligt.

B Byggmarodören skrev:
...ju fler prylar med nån form av intelligens i sig ett system har, ju mindre driftsäkert blir det generellt.
Så är det ju förstås rent principiellt.
Min uppfattning är dock att det är väldigt ovanligt att just "intelligensen" fallerar utan de svaga punkterna är oftast de rent mekaniska eller själva sensormodulen och då finns svagheten där oavsett buss eller inte.
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Men har du någon erfarenhet av kort livslängd på KNX-apparater? För det stämmer ju naturligtvis att om det finns fler apparater så finns det fler saker som kan gå sönder, men jag upplever inte att det är ett så stort problem. Det är sällan en apparat går sönder.
Jag jobbade med automation tidigare, men kom aldrig i kontakt med just KNX. Prylar går sönder då och då, men visst har du rätt i att om saker håller tillräckligt länge är det inte nåt stort praktiskt problem (kommer man byta ut hela systemet efter 30 år och delarna kan förväntas hålla 40-50 är det rätt lugnt).
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Min uppfattning är dock att det är väldigt ovanligt att just "intelligensen" fallerar utan de svaga punkterna är oftast de rent mekaniska eller själva sensormodulen och då finns svagheten där oavsett buss eller inte.
Det jag stött på mest är kondensatorer som åldrats, och dom sitter ju lite överallt.

Vill/behöver man ha en sensor/display av nåt slag så finns det inget alternativ förstås, och då är det en klar fördel om den kan prata samma språk som resten av sakerna.
Mitt hemmasnickrade system har en nackdel där, men iom både brytare och el är ett stjärnnät kan jag enkelt byta ut efterhand, så det kändes som en bra start när jag satte upp det iom jag fick både flexibilitet och full styrning för liten initial kostnad och möjlighet avvakta och se om det blir nån standard i framtiden jag vill satsa på.
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…


Sedan en tid tillbaka så finns jag på Instagram under kontot smartahem_integratoren. Här är ett litet klipp från en väldigt intressant villa där både ventilation, vattenmantlad kamin och jordvärmepump blir integrerat i KNX-systemet!

I videon säger jag lite fel kring ventilationen. Den kommer inte stängas av utan endast gå till tillverkarens förinställda "borta-läge". Även legionella-program kommer köras på VVC-pumpen.

//Patrik
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 6 till
  • Laddar…
Här finns en längre film från samma ställe för den som kan tänkas vara intresserad! :)

//Patrik
 
  • Ledsen
StureS
  • Laddar…
S
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Här finns en längre film från samma ställe för den som kan tänkas vara intresserad! :)
[media]
//Patrik
Vad har hänt med samhället? Kan ingen läsa längre utan allt måste vara på film?
Värmepumpen lär vara den enda smarta i framtiden när alla Facebookbimbos hajar nada om det inte visas en film! Idioter!
 
S StureS skrev:
Vad har hänt med samhället? Kan ingen läsa längre utan allt måste vara på film?
Värmepumpen lär vara den enda smarta i framtiden när alla Facebookbimbos hajar nada om det inte visas en film! Idioter!
Tack för ditt bidrag till denna tråd. Du måste vara stolt! 😁
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
StureS och 4 till
  • Laddar…
S StureS skrev:
Vad har hänt med samhället? Kan ingen läsa längre utan allt måste vara på film?
Värmepumpen lär vara den enda smarta i framtiden när alla Facebookbimbos hajar nada om det inte visas en film! Idioter!
Jag beklagar att du känner så. Alla är idioter, men tur att inte du är en av dom i alla fall.

//Patrik
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Lilak och 5 till
  • Laddar…
S StureS skrev:
Vad har hänt med samhället? Kan ingen läsa längre utan allt måste vara på film?
Värmepumpen lär vara den enda smarta i framtiden när alla Facebookbimbos hajar nada om det inte visas en film! Idioter!
Problematiskt det där.

Är det endast då många bilder tillsammans bildar en film som är bekymmersamt eller känner du samma olust inför stillbilder?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Lilak och 3 till
  • Laddar…
G gparinger skrev:
Jag är också inne på KNX vid min renovering. Jag skulle dock vilja använda strömställare Eljo Renova. Dom har en Klenspänningsknapp för upp till 30V. Kanske en dum fråga, men visst styrs bussystemet med 30V?

Hur fungerar det att använda övriga "vanliga" strömställare? Har förstått att de skall kopplas på en binär ingång, men vad ska räcker det enbart med busskabel eller?

Vore också kul att höra hur andra har valt att kombinera KNX med traditionell dragning. Vad har ni INTE valt styrning på?

Funderar också på hur stor central (kapsling) man bör välja? Hur långt räcker 100 platser tex?
Hej, kom du någon vart med knx och gammalt hus? Jag leter efter info kring att använda analoga traditionella knappar och dimmrar med knx.
 
R rogerpontare90 skrev:
Jag leter efter info kring att använda analoga traditionella knappar och dimmrar med knx.
Vi har återfjädrande Renova-brytare överallt hemma och det funkar bra med både tänd/släck och dimma upp/ner.
 
  • Gilla
rogerpontare90
  • Laddar…
R rogerpontare90 skrev:
Hej, kom du någon vart med knx och gammalt hus? Jag leter efter info kring att använda analoga traditionella knappar och dimmrar med knx.
Analoga traditionella knappar är rimligt enkelt att använda med KNX. Du sätter en KNX-puck med potentialfri input i befintlig dosa bakom knappen, och kopplar knappen dit. De flesta sådana puckar är kombinerade, så att de även har en inbyggd brytaktor, dit du kopplar tråden som går till armaturuttaget. Och vips, så är både knappen och armaturuttaget med i KNX-systemet.

Det krävs förstås att pucken kan kommunicera med KNX-bussen. Allra helst då med en busskabel, som då måste dras in i dosan på något sätt. Men om man inte kan göra det går det att använda speciella KNX-puckar som kommunicerar trådlöst. Pucken spänningsförsörjs då från den 230V-matning som redan finns i dosan, så man slipper hålla på och byta batterier (som ju annars är ett problem i vissa trådlösa knapp-lösningar).

Att använda en traditionell dimmer i KNX tror jag är betydligt svårare. Man skulle kunna tänka sig en puck vars input-ingång inte är potentialfri, utan på något sätt variabel, och koppla dimmern till den. Jag vet inte om sådana finns eller ej. (Och därutöver behövs en dimmeraktor att koppla armaturuttagets trådar till.)
 
  • Gilla
rogerpontare90 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
FlyFear och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Som tillägg till tidigare talare så finns här ett exempel på en dimmeraktorpuck med 1 utgång och 2 st ingångar, varav den ena går att koppla temperaturgivare till.

[länk]

Schneider Electric, Siemens, Gira och Jung har även en varsin variant på denna dimmerpucken. En fördel med den är att den har 3 st ingångar. T.ex. 1 st kronbrytare och 1 st tempgivare.

[länk]

//Patrik
Om jag förstår dig rätt tänker du dig då att man mappar resistanskurvan hos den sortens tempgivare som ingången är avsedd för mot resistansen hos den befintliga traditionella dimmern, och konverterar erhållet "temperaturvärde" till ett värde som skickas till dimmeraktorn?

Nog möjligt, men mycket jobb för att kunna behålla den traditionella dimmern.

EDIT: Nu läste jag ditt inlägg en gång till, Patrik. Inser nu att du nog inte nödvändigtvis såg detta som en lösning på dimmerproblemet, utan ville exemplifiera med konkreta produkter även för knapp-alternativet. Vettigt, tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.