V Villaägarenr1 skrev:
Då är de ju helt i sin ordning att hantverkare är SKITDYRA, man måste ju täcka upp för alla kompenseringar.

Givetvis finns de gränser. Men fokus borde ligga på bra resultat istället för att räkna försenade dagar. "Februari/ julafton" är ju inte alls vad jag pratar om.

Sen om man lånar, har amorteringar mm är ju en helt privat sak och inget utföraren skall ta hänsyn till, din egen finans är din egen huvudvärk.

Men alla är vi olika
Vi har uppenbarligen olika syn, och det är helt ok att man har.
 
villovägarna Nr 1,
Om du sätter villkor för "resultat" i kontraktet med en solcellsfirma, hur ska det då mätas? Och när? Vilken mätmetod? Olika år har olika solinstrålning.
Vad är "resultat"? Du kanske med resultat menar antal producerade kWh under ett kalenderår. Då tar det ett år innan du har utvärderat och kan att ställa krav mot firman. Då har kanske firman försvunnit.
 
Andreas Tjärnberg Andreas Tjärnberg skrev:
Hej!

Jag är på gång att köpa solceller till mitt hus och jag har tagit in offerter från 4 bolag.

När jag granskat dessa bolag, verkar det vara minst sagt varierande när det gäller kundmötande och förmåga att leverera. Ett av bolagen är också i rekonstruktion. (Vilket rent statistiskt innebär en konkursrisk på ca 50%, något de med en klackspark nämde i förbifarten.)

Sen hittade jag Solcellsproffsen.se, bifirma till Enable Energy Sve AB.

Det verkar kunniga, trevliga, de lovar att hålla tidsplanen som känns rimlig och offerten är genomgående omfattande och ser bra ut.
Men! Jag kan inte hitta ett enda omdöme på nätet, och företaget har varit aktivt sedan 2011. I detta forum hittade jag ett(!) inlägg från 2016 som luktar lite smygreklam.
I dessa internettider när man ger stjärnor och ratings till höger och vänster, känns det märkligt att det inte går att hitta någonting alls om dem.

Så. Nu till min fråga. Har du erfarenhet av Solcellsproffsen eller kanske rent av är bättre än mig på att hitta omdömen på nätet?

Jag vill gärna få en uppfattning om kundmötandet innan jag bestämmer mig.

Stort tack på förhand, mvh Andreas
Andreas Tjärnberg Andreas Tjärnberg skrev:
Hej!

Jag är på gång att köpa solceller till mitt hus och jag har tagit in offerter från 4 bolag.

När jag granskat dessa bolag, verkar det vara minst sagt varierande när det gäller kundmötande och förmåga att leverera. Ett av bolagen är också i rekonstruktion. (Vilket rent statistiskt innebär en konkursrisk på ca 50%, något de med en klackspark nämde i förbifarten.)

Sen hittade jag Solcellsproffsen.se, bifirma till Enable Energy Sve AB.

Det verkar kunniga, trevliga, de lovar att hålla tidsplanen som känns rimlig och offerten är genomgående omfattande och ser bra ut.
Men! Jag kan inte hitta ett enda omdöme på nätet, och företaget har varit aktivt sedan 2011. I detta forum hittade jag ett(!) inlägg från 2016 som luktar lite smygreklam.
I dessa internettider när man ger stjärnor och ratings till höger och vänster, känns det märkligt att det inte går att hitta någonting alls om dem.

Så. Nu till min fråga. Har du erfarenhet av Solcellsproffsen eller kanske rent av är bättre än mig på att hitta omdömen på nätet?

Jag vill gärna få en uppfattning om kundmötandet innan jag bestämmer mig.

Stort tack på förhand, mvh Andreas
Hej Andreas, vi bor också i 08 omårdet och lutar åt att beställa från de - hur gjorde du? Alltid lite lurigt att välja företag men vi fick bra förtroende från de. //Hälsningar Erika
 
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
E Erikafia skrev:
Hej Andreas, vi bor också i 08 omårdet och lutar åt att beställa från de - hur gjorde du? Alltid lite lurigt att välja företag men vi fick bra förtroende från de. //Hälsningar Erika
Hej! Nu har jag fått den första delen av leveransen på utsatt tid. Uppdaterar inlägget strax
 

Bästa svaret

Uppdatering!

Enligt vårt avtal skulle leverans av paneler komma strax innan den 24 oktober, och den 24 skulle de vara på plats för montering.

Det kom en faktura helt plötsligt och jag var säker på att jag blivit blåst. Men innan jag han agera på den så ringde en chaufför och sa att han var 30 minuter bort med paneler och undrade om jag var hemma. Som tur var var jag det och vi kunde köra in dem direkt i garaget.

För mig hade det funkat lite bättre med omvänd ordning och något längre varsel. Alltså samtal dagen innan, leverans och sen faktura.
Då hade jag sluppit skrämselhicka över delfakturan också!
Denna gång klaffade det dock perfekt och jag förstår att det är svårt att synka trasportbolaget och kreditgivaren som fakturerar.

Dagen för montering (24 okt) tog jag semester för att vara på plats. En viktig detalj är att kommunicera det med Enable Energy/Solcellsproffsen eftersom jag förstod att monteringsdagen kan vara lite flytande.
+/- någon dag beroende på väder, förutsättningar och andra inplanerade jobb.
Tar du semester så är det väl värt att synka det med dem.

Det kom 3 montörer, säljaren kom ut på plats och projektledaren fanns med på distans.
Alla kändes seriösa och de var lätta att kommunicera med.

Jag förklarade att jag troligen skulle bli deras jobbigaste kund om något blev fel, och att jag ville vara med och mäta ut placeringen. Det var hur lugnt som helst!

Nu är nästa steg elektrikern.
Återkommer!

PS. Bifogar bild på taket
 
  • Solpaneler monterade på taket av ett mörkbrunt hus med blå dörr och vita fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomas74 och 3 till
  • Laddar…
Solcellsproffsen var precis hos mig och satte upp panelerna, om en vecka kommer elektriker. Än så länge har allt löpt på smidigt. Endast en veckas försening från datumet som kommunicerades initialt.

Projektledare är mycket proffsig och alltid lätt att få tag på.
 
  • Kvällsbild av ett villaområde med snötyngda tak och gatubelysning, förgrunden visar solpaneler på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
Uppdatering nr 2

Elektrikern var på plats och dök upp 07:58 när han skulle komma 08:00.
Så punktlig hade jag aldrig trott så jag fattade inte att det var han när han ringde på! :)

Det flöt på med arbetet. Jag passade på att vara hemma under dagen. Ett tips till mig själv skulle vara att be dem säga till precis innan de monterade växelriktaren på väggen.
Jag skulle nämligen gärna ha pressat den några cm närmare min varmvattenberedare i det utrymme där den sitter. (Men här snackar vi att jag är en petig kund och att de inte kunde veta att jag hade andra planer för resten av väggen.)
Nåväl. Det rör sig om en förflyttning på ca 10 cm som jag kan leva utan.

Något som däremot ställer till det lite mer initialt är att dongeln till wifit saknades vid leverans. Så de kunde inte koppla upp växelriktaren mot appen och internet när de var på plats.

Nästa vecka kommer E-on och pillar i skåpet för att anpassa anläggningen för elproduktion.
Då skulle jag gärna köra igång med app, wifi och hela klabbet men jag har inte hört något om leverans av just dongeln och om det förutsätts att jag själv kopplar in den.
Ok. Själva anläggningen ska funka ändå, trots avsaknad av wifi vad jag förstår, men jag har längtat efter att få slösurfa på min elproduktionsapp och se elen bara vräka sig ut i nätet!
(Jag vet, det kommer inte bli så mycket till produktion nu när solen lyser med sin frånvaro och det är snö på panelerna, men ändå!)

Fortsatt uppdatering kommer när anläggningen är i drift!

Hörs!

Mvh Andreas
 
S
Min anläggning producerade 120 Wh idag. Det hade varit spännande att följa i realtid. :crysmile:
 
  • Haha
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
Andreas Tjärnberg Andreas Tjärnberg skrev:
Fortsatt uppdatering kommer när anläggningen är i drift!

Mvh Andreas
Hur har det gått, Andreas?
Jag är några timmar ifrån att skriva kontrakt med Solcellsproffsen, så det skulle vara intressant att höra om slutresultatet blev bra. Du kanske sitter vid Medelhavet nu och ser kWh-kronorna ramla in på kontot dag efter dag? 😇
 
H Herrmalin skrev:
Hur har det gått, Andreas?
Jag är några timmar ifrån att skriva kontrakt med Solcellsproffsen, så det skulle vara intressant att höra om slutresultatet blev bra. Du kanske sitter vid Medelhavet nu och ser kWh-kronorna ramla in på kontot dag efter dag? 😇
Hahaha!
Nej, det sjukaste är ju att det lik förnbaskat kostar trots överproduktion av el. Jag hoppas dock att juni ska ge ett ekonomiskt överskott!

Nåväl. Det gick lite som befarat och förväntat. En av deras montörer tabbade sig lite, vilket gjorde att upphängningen av batterierna fick göras om. (Den montören är inte längre kvar)
det blev också problem med inkopplandet så Eon ville inte slutföra bytet av mätaren. Eller vad det nu var. Tillslut så blev det en fördröjning på några månader, vilket tyvärr var under den period elen var som absolut dyrast. Nu är i alla fall anläggningen upp och allt verkar flyta på.

Grannen har också anlitat dem och där verkar jobbet har rullat på mycket smidigare. Men hans anläggning är mindre än min. (Av vad jag kan se)

Summa summarum så tror jag att de är precis lika bra som vem som helst. De har nog vuxit lite för fort (som alla andra) och de har säkert samma utmaningar som andra i branschen.

Men de är trevliga, håller sina priser och jag har inte råkat ut för några otippade extrakostnader. Förutom några semesterdarag i onödan när installationer blev uppskjutna i sista sekund.

Hoppas du hinner få detta i tid och att du blir nöjd med den du nu anlitar.

Mvh Andreas
 
Tack Andreas, jag skrev kontrakt lite innan ditt svar men verkar inte behöva använda ångerveckan...
Återstår att se hur det går förstås, men av de tre leverantörer som vi frågade tycktes Solcellsproffsen ha bäst koll på "det senaste" i branschen, t ex det som kallas stödtjänster. Ingen vet riktigt hur det utvecklar sig, förstås, men man är liksom med på tåget i alla fall.
 
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
H Herrmalin skrev:
Tack Andreas, jag skrev kontrakt lite innan ditt svar men verkar inte behöva använda ångerveckan...
Återstår att se hur det går förstås, men av de tre leverantörer som vi frågade tycktes Solcellsproffsen ha bäst koll på "det senaste" i branschen, t ex det som kallas stödtjänster. Ingen vet riktigt hur det utvecklar sig, förstås, men man är liksom med på tåget i alla fall.
Hej igen!
Jag snackade med grannen igår. De var mycket nöjda med installationen än så länge. Deras system är inte helt färdigställt, men än så länge har allt flutit på vad jag förstår.

Lycka till med din anläggning, appen där man kan följa sin produktion är sjukt vanebildande! :)
 
Nu väntar jag bara på elektrikern, ska komma i morgon.
Hittills har Solcellsproffsen skött sig utmärkt, installationsjobbet över förväntan. Visserligen lite knackig svenska, men "ledande montör" var mycket lyhörd och gjorde installationen både snyggt och effektivt. Lite överraskande var att hans kollega var tydligt kvalitetsansvarig och dokumenterade varje moment. Jag trodde att sånt förekom mest i firmans kvalitetsmanual på en dammig hylla på kontoret...
För egen del återstår bara att skotta över gulröret. Förhoppningsvis räcker det med några centimeter jord för att få gräset att växa, särskilt djup blev inte vår grävning. Men vi lyckades i alla fall komma under robotgräsklipparens tråd utan att skada den.
 
H Herrmalin skrev:
Nu väntar jag bara på elektrikern, ska komma i morgon.
Hittills har Solcellsproffsen skött sig utmärkt, installationsjobbet över förväntan. Visserligen lite knackig svenska, men "ledande montör" var mycket lyhörd och gjorde installationen både snyggt och effektivt. Lite överraskande var att hans kollega var tydligt kvalitetsansvarig och dokumenterade varje moment. Jag trodde att sånt förekom mest i firmans kvalitetsmanual på en dammig hylla på kontoret...
För egen del återstår bara att skotta över gulröret. Förhoppningsvis räcker det med några centimeter jord för att få gräset att växa, särskilt djup blev inte vår grävning. Men vi lyckades i alla fall komma under robotgräsklipparens tråd utan att skada den.
Då hoppas vi få se lite bilder också på installationen
 
Förlåt att det dröjde, men här kommer i alla fall en översiktsbild.
Det elektriska blev också bra, tycker jag. Går knappt att se var DC-kablarna går ner från taket, exempelvis - men där sitter en liten gul varningsskylt.

Nu är problemet bara att E.ON inte vill ta emot strömmen! De säger att nätet behöver förstärkas, men kan inte tala om hur lång tid det tar.
Så tills vidare kan vi använda strömmen själva, bara. Tack vare batterierna "räcker" strömmen längre, ibland hela dygnet (när det inte är så kallt och huset står obebott, exempelvis).

De olika reglerfunktionerna som Solcellsproffsen sålde på oss funkar dock inte så bra i detta läge. Antagligen skulle inte ens den mest avancerade AI klara den tankeläsning som behövs för att ladda elbilen mitt på dan när solen lyser, men nät-strömmen är dyr, och låta blir att ladda upp batteriet förrän solen går upp nästa dag.
 
  • Rött hus med solpaneler på taket, terass, svensk flagga, trädgård, träd, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johan.olsson1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.