Hej!
Färgen på mitt plåttak har börjat släppa. Bifogar bilder. Vad tror ni, ska man försöka fixa det själv eller anlita någon ?
Själv är jag inte den händigaste men om det generellt anses vara enkelt och någon snäll person delar med sig av en metodbeskrivning så skall jag nog klara det.

Tack på förhand!
 
  • Tak av metall med sliten färg, blå himmel, vita moln. Nedanför syns en balkongdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd takplåt med skador och flagnande färg; behov av underhåll eller reparation syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd takplåt med slitage och skador, blå himmel med vita moln i bakgrunden, träd och tak i fjärran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är taket ? Brukar finnas rätt generösa garantier eller kanske goodwill.
 
Tack för tipset. Det är nog minst 13 år gammalt. Inte helt säker på om garantin fortfarande gäller men kan absolut vara värt att kolla upp!
 
Standard att färgen släpper, du får göra som syns på ett par fläckar, skrapa och bättringsmåla.
 
Claes Sörmland
H Hamburgare2021 skrev:
Tack för tipset. Det är nog minst 13 år gammalt. Inte helt säker på om garantin fortfarande gäller men kan absolut vara värt att kolla upp!
13 år känns ju lite kort för fabrikslackad plåt men förr eller senare släpper färgen och då ska det underhållas med ommålning. Att färgen släpper är till en början mest ett estetiskt problem, plåten är ju rostskyddad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
13 år känns ju lite kort för fabrikslackad plåt men förr eller senare släpper färgen och då ska det underhållas med ommålning. Att färgen släpper är till en början mest ett estetiskt problem, plåten är ju rostskyddad.
Tack. Inte helt rostskyddad tydligen. Om du zoomar in på en utav bilderna ser man en större rostfläck. Det var det som kickade igång mig för att täppa till där det släppt.
 
Claes Sörmland
H Hamburgare2021 skrev:
Tack. Inte helt rostskyddad tydligen. Om du zoomar in på en utav bilderna ser man en större rostfläck. Det var det som kickade igång mig för att täppa till där det släppt.
Kanske dags att dra igång målningen då? När rosten börjar synas är det hög tid. Min erfarenhet är att jobbet är ganska högst prissatt så stålsätt dig. Det är plåtslagarfirmor som främst gör dessa jobb och de har lärt sig att ta betalt - de har väl typ alla flerbostadshus att måla om och de ägarna (BRFer och hyresvärdar) är inte så priskänsliga som konsumenter och sen smittar priset av sig på småhusmarknaden.

De blåser av färgen med en högtryck och drar på två lager av en akrylatbserad takfärg som är vattenbaserat. Går väldigt fort. Rost skrapar/slipar de bort och de har blymönja för att låsa rosten. Sen får du nog 20-30 lyckliga år med taket.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Som clas säger..vi använder en högtryck på 300bar lite skrapning vid behov.
Är taket verkligen bara 13 år?
Är ju mest plastisol som spricker sådär.
Efterföljaren har 15års garanti
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Gjorde ett liknande jobb i våras på uthus där färgen släppt på flera ställen, ålder på taket okänd.
En del jobb, men inget svårt: skrapa, blås av med högtryck, tvätta ordentligt, avfettning, måla med Coro-Flex två ggr. Blev nöjd med resultatet.
 
  • Rödt tak, tegelhus, gröna träd, hörn av trädgårdsland, soligt, utsikt från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.