985 läst · 5 svar
985 läst
5 svar
Uppvärmning från FTX eller Bergvärme?
Hej! Vi har precis installerat FTX i vårt stora 60-talshus på 1,5-plan. Sedan innan finns vattenburen bergvärme. FTX-systemet är försätt med ett element som kan värma upp luften som kommer in till önskad temperatur.
Jag vill höra mig för om någon insatt vet vad som kommer vara mest kostnadseffektivt, att låta bergvärmen värma huset, och slå av FTX-elementet, eller en kombo?
Jag vill höra mig för om någon insatt vet vad som kommer vara mest kostnadseffektivt, att låta bergvärmen värma huset, och slå av FTX-elementet, eller en kombo?
Prova i vinter hur det blir med FTX:ens tillufttemperatur om du stänger extravärmen på den, det ska då vara VP som värmer och inte EL. Vid utan tillägg så kan det bli svalt från taket och måste justeras luftflöde. Tilluften ska vara ca 2 - 3 C kallare än värmen i huset för att varmare luft stannar i taket och svalar sjunker ner och höjer komforten
Det är just det som är lite lurigt med FTX. Kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara avfrostningen och elektrisk eftervärmare för att ge komfortvarm tilluft. Ser man inte upp med inställningarna kan det dra ganska mycket el och verkningsgraden blir inte alls som i reklamen. Värmen bör som sagt alltid komma från värmepumpen så mycket det bara går.N Nils Kempe skrev:Hej! Vi har precis installerat FTX i vårt stora 60-talshus på 1,5-plan. Sedan innan finns vattenburen bergvärme. FTX-systemet är försätt med ett element som kan värma upp luften som kommer in till önskad temperatur.
Tack för svar. Har en Östberg Hero av någon modell. Läst mig till att man kan stänga av all form av uppvärmning och endast förlita sig på att den återanvänder värmen inifrån (Läge 4). Men verkar vara svårt att komma åt dessa inställningar utan att vara installatör. Har ställt ner värmen lite och väntar på att bergvärmen ska hoppa igång.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Installatörskoden 1199 så bör du komma åt inställningarna för den elektriska eftervärmaren. Även ställa tilluftstemperaturen.N Nils Kempe skrev:Tack för svar. Har en Östberg Hero av någon modell. Läst mig till att man kan stänga av all form av uppvärmning och endast förlita sig på att den återanvänder värmen inifrån (Läge 4). Men verkar vara svårt att komma åt dessa inställningar utan att vara installatör. Har ställt ner värmen lite och väntar på att bergvärmen ska hoppa igång.
Man kan koppla ett vätskeburet batteri för efterbehandling men det kräver spjäll på uteluft/avluft samt en frostvakt.
Men det är en annan historia.