Hej!
Behöver råd om drivlinan.
Har en gammal (1997?) Husqvarna Rider som i original hade en 10,5 hk B&S-motor. Lyckades tyvärr elda ned motorn med för tunga lass på löv/gräsuppsamlaren och för lite och för ful olja en höstdag. Inte bra!

Bytte till en ny 12 hk B&S-motor och sedan dess har den gått som en spjut i fem år. Alltid pigg i drivningen. Till i höstas. Knivarna är nya och klipparen snurrar bra. Men framdrivningen orkar inte, får köra på 2:an där jag alltid kunnat köra på 4:an förr. Bytt drivremmen från motoraxel till växellåda och det verkar funka.

När jag släpper upp kopplingen driver den bra allt mellan 5 och 60 sekunder men sedan "slirar" den.

Fråga:
Är det ändå fel på drivremmen jag nyss bytte?
Eller finns det något i växellådan som slits ut?
Eller kanske kopplingen?

HJÄÄÄLP!
 
R RubenVidTuben skrev:
till en ny 12 hk B&S-motor och sedan dess har den gått som en spjut i fem år. Alltid pigg i drivningen. Till i höstas. Knivarna är nya och klipparen snurrar bra. Men framdrivningen orkar inte, får köra på 2:an där jag alltid kunnat köra på 4:an förr. Bytt drivremmen från motoraxel till växellåda och det verkar funka.
R RubenVidTuben skrev:
Hej!
Behöver råd om drivlinan.
Har en gammal (1997?) Husqvarna Rider som i original hade en 10,5 hk B&S-motor. Lyckades tyvärr elda ned motorn med för tunga lass på löv/gräsuppsamlaren och för lite och för ful olja en höstdag. Inte bra!

Bytte till en ny 12 hk B&S-motor och sedan dess har den gått som en spjut i fem år. Alltid pigg i drivningen. Till i höstas. Knivarna är nya och klipparen snurrar bra. Men framdrivningen orkar inte, får köra på 2:an där jag alltid kunnat köra på 4:an förr. Bytt drivremmen från motoraxel till växellåda och det verkar funka.

När jag släpper upp kopplingen driver den bra allt mellan 5 och 60 sekunder men sedan "slirar" den.

Fråga:
Är det ändå fel på drivremmen jag nyss bytte?
Eller finns det något i växellådan som slits ut?
Eller kanske kopplingen?

HJÄÄÄLP!
Trist att du inte fick några svar =/ Men nu såhär två år senare.... redde du ut vilket fel det var?
 
K Kromad82 skrev:
Trist att du inte fick några svar =/ Men nu såhär två år senare.... redde du ut vilket fel det var?
Jo tack, öket går som ett spjut igen!
Men demensen har raderat ut hur i hela ridens namn jag fixade felet.
Kanske lämnad jag in pärlan till mer begåvade personer på märkesverkstaden, kanske hade jag tur med eget tafatt pillande - jag kommer alls icke ihåg!

Tackar som frågar.
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.