Jag har ny frys (Husqvarna QT922) där cirkulationsfläkten väsnas så mycket att jag börjat fundera ifall det är något fel på den. I min amatörmässiga felsökning märker att förångaren bak inte syns som det brukar. Istället sitter en matta monterad och som är helt sval medan skåpet blir varmt på sidorna. Ska det vara så? (Se bild).

Är det fler här som har erfarenhet ifall cirkulationsfläkten ibland väsnas mer än normalt vid köp av ny frys?
 
  • Inplastad möbel mot spegelreflekterande yta i belysning. Skyddsplasten har texten "PENTANE" tryckt på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På vilket sätt väsnas den? Surr, bubbel, skrammel?

Vår nya kyl skramlade när kompressorn gick upp i varv. Efter lite felsökning upptäckte vi att två små rör på baksidan låg och skramlade mot varandra. Vi buntade ihop dem med buntband, så nu skramlar den inte.
 
  • Gilla
rhomax
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
På vilket sätt väsnas den? Surr, bubbel, skrammel?

Vår nya kyl skramlade när kompressorn gick upp i varv. Efter lite felsökning upptäckte vi att två små rör på baksidan låg och skramlade mot varandra. Vi buntade ihop dem med buntband, så nu skramlar den inte.
Det viner om frysen. Som en datorfläkt som jobbar medelhårt medan man lirar spel. Kan höra frysen ända in i sovrummet 7 meter bort när sovrumsdörren står öppen.
 
A
R rhomax skrev:
Det viner om frysen. Som en datorfläkt som jobbar medelhårt medan man lirar spel. Kan höra frysen ända in i sovrummet 7 meter bort när sovrumsdörren står öppen.
kommer vinandet från baksidan eller inifrån ?
låter det konstant?
tystnar det när du öppnar dörren?
hur många dagar har du haft den?

Ja det är normalt att bara sidorna är varma vid kompressordrift!
därför får det inte stå något intill utan luftspalt, kolla instruktionsbokens installations anvisningar
 
electroluxaren skrev:
kommer vinandet från baksidan eller inifrån ?
låter det konstant?
tystnar det när du öppnar dörren?
hur många dagar har du haft den?

Ja det är normalt att bara sidorna är varma vid kompressordrift!
därför får det inte stå något intill utan luftspalt, kolla instruktionsbokens installations anvisningar
Det tystnar när dörren öppnas. Lite svårt att säga vad det kommer ifrån. Jag har haft den i ca 2 veckor.

Enligt installationsanvisningen är frysen 595mm och minsta bredd är 600mm vilket jag har.
 
A
R rhomax skrev:
Det tystnar när dörren öppnas. Lite svårt att säga vad det kommer ifrån. Jag har haft den i ca 2 veckor.

Enligt installationsanvisningen är frysen 595mm och minsta bredd är 600mm vilket jag har.
hur länge har du haft den?
det är ju uppenbarligen cirkulationsfläkten inuti som hörs.
 
electroluxaren skrev:
hur länge har du haft den?
det är ju uppenbarligen cirkulationsfläkten inuti som hörs.
Köpte kyl och frys för två veckor sedan. Kylen är inte alls lika högljudd. Fläkten går ju väldigt ofta och i timmar. Normalt?
 
A
R rhomax skrev:
Köpte kyl och frys för två veckor sedan. Kylen är inte alls lika högljudd. Fläkten går ju väldigt ofta och i timmar. Normalt?
fläkten skall gå alltid utom när den avfrostar
jag tycker att du ringer ut garantiservice för detta
 
electroluxaren skrev:
fläkten skall gå alltid utom när den avfrostar
jag tycker att du ringer ut garantiservice för detta
Tack för hjälpen.
 
Kan det vara så att det är för fullt på översta hyllan, i min frys sitter ett galler högst upp och där blåser fläkten ner. Blir det ganska tätt där så kan fläkten gå upp i varv när den inte har någon luft att greppa i, blir liksom ett litet vacum på sugsidan och stopp på trycksidan och fläkten stallar som det heter och går upp i övervarv. Kolla det eftersom du säger, "" att öppnar jag dörren så tystnar det """ fläkten får då fritt fram att blåsa.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Kan det vara så att det är för fullt på översta hyllan, i min frys sitter ett galler högst upp och där blåser fläkten ner. Blir det ganska tätt där så kan fläkten gå upp i varv när den inte har någon luft att greppa i, blir liksom ett litet vacum på sugsidan och stopp på trycksidan och fläkten stallar som det heter och går upp i övervarv. Kolla det eftersom du säger, "" att öppnar jag dörren så tystnar det """ fläkten får då fritt fram att blåsa.
inte din grej riktigt det här med dynamisk kylning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.