Hej
Jag kan väldigt lite om el-lära ska jag börja med att säga.

Jag har fått ett erbjudanden om solceller som är lite extra intressant. Det som gör det intressant är att växelriktaren, "Sungrow hybrid" tror jag den heter, går att konvertera om till offgrid-system.

Jag tänker om "shit hits the fan" och "lede fi" dummar sig mer än vanligt och t ex slår ut el-nätet. Då skulle det vara kanon om man kan ladda batteriet och kanske ha el för någon timme var tredje dag beroende på året förstås som anläggningen producerar.

Hur som helst, det som krävs var att man har ett vred som kan koppla bort anläggningen helt från nätet. Förutom det krävs att man har en egen jord. Men vad innebär det egentligen?

Är det realistiskt att tro att man kan fixa en egen jord? Har för mig att jag hört att jord är ett kopparspett nedslaget i marken dit gulgrön är kopplad. Men jag har då aldrig sett någon sådan. Så jag misstänker att det inte är så enkelt.

Skulle vara intressant att höra om någon här kan förklara.

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det innebär ett eget jordtag som är anslutet till mätarskåpet eller den plats där växelriktaren ansluts. Jordtaget kan bestå av en kopparlina 25 mm² runt huset eller ett par spett 2-3 meter långa, lite beroende på om marken är torr eller våt, stenmark eller kärrmark eller nåt däremellan. Man kan chansa som sagt, och skulle det inte räcka får man dunka ned ett spett till.

Förutom jord behöver du en elfirma som kan ta kontakten med nätägaren. Din reservkraft måste anmälas.
Jag vet inte om nätägaren även kräver att jordtaget mäts upp. Om inte så ställs det inga höga krav på jordtaget förutsatt att hela din anläggning skyddas av JFBer.

Men när jag hastigt läser delar av manualen till denna växelriktare så ser jag ingen funktion för att köra växelriktaren som alternativ till nätet. Vad den stöder är en separat utgång för "backup load" som de kallar det. Den last som du vill kunna driva off-grid behöver alltså kopplas om till denna separata utgång på växelriktaren.

Denna lösning kräver ingen anmälan till nätägaren. Men ett jordtag är fortfarande bra att ha.
Du måste också se till att allting kopplas rätt, så att backupsystemet är skyddat som det ska.

El-schema för distributionssystem med solpaneler (PV), batteribackup, Smart Energy Meter och laster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det innebär ett eget jordtag som är anslutet till mätarskåpet eller den plats där växelriktaren ansluts. Jordtaget kan bestå av en kopparlina 25 mm² runt huset eller ett par spett 2-3 meter långa, lite beroende på om marken är torr eller våt, stenmark eller kärrmark eller nåt däremellan. Man kan chansa som sagt, och skulle det inte räcka får man dunka ned ett spett till.

Förutom jord behöver du en elfirma som kan ta kontakten med nätägaren. Din reservkraft måste anmälas.
Jag vet inte om nätägaren även kräver att jordtaget mäts upp. Om inte så ställs det inga höga krav på jordtaget förutsatt att hela din anläggning skyddas av JFBer.

Men när jag hastigt läser delar av manualen till denna växelriktare så ser jag ingen funktion för att köra växelriktaren som alternativ till nätet. Vad den stöder är en separat utgång för "backup load" som de kallar det. Den last som du vill kunna driva off-grid behöver alltså kopplas om till denna separata utgång på växelriktaren.

Denna lösning kräver ingen anmälan till nätägaren. Men ett jordtag är fortfarande bra att ha.
Du måste också se till att allting kopplas rätt, så att backupsystemet är skyddat som det ska.

[bild]
Enormt tack för din analys!

Då låter det som OM behovet uppstår så finns möjligheten till offgrid. Men man måste:
1) man måste förmodligen koppla bort sin anläggning från vanliga nätet (vredet som säljaren nämnde)
2) göra omkoppling i växelriktaren till backupsystemet,
3) samt ha ett eget jordtag för backupsystemet .

Låter det rimligt att backupsystemet är en egen el-central intill växelriktaren, kopplad till egna jordtaget (för att vara skyddat som det ska) med t ex ett enda eluttag. Alltså helt separat från sin vanliga anläggning?

Angående jordtag så låter det ju som om man kanske ändå ska få det installerat av en elektriker som kan mäta upp att det funkar som det ska.

Återigen enormt tack för din analys.

Mvh
Fredrik
 
Jag kan inte ge dig några detaljer. Jag ser inte ens i hastigheten att denna växelriktaren öht kan köras i Ö-drift (utan nät) eftersom detta driftsfall inte nämns. Jag har inte tid att lusgranska manualen. Jag vet inte ens om jag hittade rätt manual. Jag hittade denna https://optosolar.se/produktfiler/anvandarmanualsungrowsh5-10rt-55224.pdf
Kanske finns det någon på forumet som redan har denna växelriktare och kan svara.

F fredand44 skrev:
1) man måste förmodligen koppla bort sin anläggning från vanliga nätet (vredet som säljaren nämnde)
Jag vet inte vad ni pratade om här. Om växelriktaren automatiskt stöder backupdrift vid nätbortfall så krävs ingen manuell revervkraftsomkopplare. Men så vet jag inte att den fungerar då det ställs höga krav på en sådan funktion.
F fredand44 skrev:
2) göra omkoppling i växelriktaren till backupsystemet,
Du ska inte göra några omkopplingar i växelriktaren. Omkopplingar ska göras i din fasta anläggning så att du i princip får två halvor av anläggningen som kan matas separat. Det är en permanent omkoppling. Det kan alltså bli ett ganska omfattande arbete. Den prioriterade lasten ansluts permanent till backup-kontakten på växelriktaren.
F fredand44 skrev:
3) samt ha ett eget jordtag för backupsystemet .
Ja.
F fredand44 skrev:
Låter det rimligt att backupsystemet är en egen el-central intill växelriktaren, kopplad till egna jordtaget (för att vara skyddat som det ska) med t ex ett enda eluttag. Alltså helt separat från sin vanliga anläggning?
Ja, backupsystemet ska vara helt fristående.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej
Jag är lekman inom området (och benämner säkert saker felaktigt), men har även jag en Sungrow växelriktare och blivit nyfiken på möjligheten att få ur reservkraft till tex kyl/frys mm om matningen från nätet skulle brytas. Om jag förstått det rätt kan backup-porten på växelriktaren mata 3*3 kVA och kräver således att den last som ska försörjas är genomtänkt därefter. Jag har också tolkat manualen som att BU-porten kan ställas in att köra parallellt med nätet eller som backup. Om det senare är valt drivs lasten på BU-porten från nätet och växlar till egen drift i händelse av bortfall. 20ms fördröjning vid omkoppling. Vad jag förstått krävs eget jordtag som ska vara gemensam jord med den från nätet. Elektrikern som installerade växelriktaren sa att det gick bra att gräva ner jordspett, men är en ganska avancerad installation. Längre än så har jag inte kommit, så om någon faktiskt installerat en liknande lösning skulle det vara väldigt intressant att höra hur ni sydde ihop det.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.