Hej vi har en halvfasad tegel/trä.
Vid delningen så lutar plåten på vissa ställen ”åt fel håll”, alltså in mot huset.(bild2114)

Mellan teglet och plåten är det bruk som plåten vilar på i mitten/framkant.(bild2115)
det verkar som att bruket gör att plåten lutar åt fel håll.

1. Varför har man gjort så med bruket?
2. Hur kan man åtgärda detta på ett smidigt sätt?

Min tanke var att man kanske kan lyfta lite på plåten och knacka bord bruket för att ge plåten möjlighet att luta mer utåt, men jag vill först försöka förstå varför man gjort likt detta från början.

Mvh
 
  • Mörkgrå trästaket ovanför en ljus murad vägg i solljus. Skuggor och texturer framträder tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trädetalj med dagg, mot suddig bakgrund av ljusa stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Storn skrev:
Hej vi har en halvfasad tegel/trä.
Vid delningen så lutar plåten på vissa ställen ”åt fel håll”, alltså in mot huset.(bild2114)

Mellan teglet och plåten är det bruk som plåten vilar på i mitten/framkant.(bild2115)
det verkar som att bruket gör att plåten lutar åt fel håll.

1. Varför har man gjort så med bruket?
2. Hur kan man åtgärda detta på ett smidigt sätt?

Min tanke var att man kanske kan lyfta lite på plåten och knacka bord bruket för att ge plåten möjlighet att luta mer utåt, men jag vill först försöka förstå varför man gjort likt detta från början.

Mvh
Ett större problem är nog att panelen sitter för nära plåten. Är den torr och fin där?
Slarv när man putsade, satte panel och plåten.
Hur mkt behöver du knacka bort för att den ska luta utåt?
 
T Tompafix skrev:
Ett större problem är nog att panelen sitter för nära plåten. Är den torr och fin där?
Slarv när man putsade, satte panel och plåten.
Hur mkt behöver du knacka bort för att den ska luta utåt?
Ja jag har också tänkt den tanken kring panelen, den ser lite blöt ut. Siktar på att byta den vid tillfälle.

Allt överflödig puts ovanpå den högsta raden tegel behöver knackas bort för att få en lutning utåt tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.