O
A Adam Robertsson skrev:
Ok men det kommer på sikt krascha bostadsmarknaden. Små sketna tvåor i sthlms innerstad kan gå för 5 000 000 kr i dagsläget. Med 4% ränta, lån på 3 000 000 kr, amortering och avgift så hamnar vi på ca 20 000kr/mån. För en ensamstående är det ganska mycket pengar som är målgruppen för den typen av bostäder.
Samtidigt är det många i Stockholm som jobbar med ”data å sånt” och tjänar 70-100 tkr i månaden. Tack vare att Sverige har en kombination av entreprenörskap och bra utbildning har vi också fått väldigt många med väldigt bra löner.

Pratade med mäklare i Malmö som sa att ”de lättaste lägenheterna att sälja är de för 10 mkr för de kommer alltid någon från IKEA och köper”.

I din situation skulle jag dock sätta mig ner och se om ni kan komma till ro med att det blivit dyrare än tänkt. För du får inte heller glömma att boende någon annanstans också kommer kosta. Det är klart det är pissigt när stor del av lönen går till räntor, men se det positiva att ni då bor i ert drömhus. Du kunde betalt lika mycket och bott någonstans du hatade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
D Bubblebubb skrev:
Grattis om du kan skaka fram 50tkr i månaden till boendet om du eller din partner blir sjukskriven, arbetslös eller föräldraledig.

Jag har varit sjukskriven hela sommaren då jag skadat mig och frun varit föräldraledig, som tur var har vi god buffert och "bara" lånat 3Mkr när vi byggde hus 2018. Men det har inte varit en sommar med stora utsvävningar.
Hört talas som sjukpenning och inkomstförsäkring? Visst blir det tajtare men några 50 000kr/mån mindre blir det inte? Föräldraledigheten kommer nog inte som en överraskning.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
D
A Adam Robertsson skrev:
Hört talas som sjukpenning och inkomstförsäkring? Visst blir det tajtare men några 50 000kr/mån mindre blir det inte? Föräldraledigheten kommer nog inte som en överraskning.
Det är väl lika stor överraskning som ditt husköp och lån.

Uppenbarligen var detta ytterligare en trolltråd, du är inte seriös.
 
A
D Bubblebubb skrev:
Det är väl lika stor överraskning som ditt husköp och lån.

Uppenbarligen var detta ytterligare en trolltråd, du är inte seriös.
Vad yrar du om. Föräldraledighet kommer sällan som en överraskning. Du behöver vara förälder för att få det. Arbetslöshet och sjukskrivning finns det vissa skydd för, visst blir det mindre kvar i plånboken av att vara det men några 50 000kr/mån mindre, som du påstår, blir set inte fråga om.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Min åsikt är att du försöker sälja huset direkt.
Kontakta några mäklare och anlita den du får förtroende för. (Alltså den som är minst konstig/suspekt/slajmig)

Att lägga ut ett hus till försäljning kostar knappt något alls. Mäklarna brukar enkom bara ta betalt vid en försäljning, och dom brukar vilja ha ensamrätt på försäljningen i ca 3mån.

Får du inte det bud "du tänkt dig" så sälj inte om du inte känner att det är läge för det just då med buden i knät. För innan du fått några bud, vet du inte på riktigt vad huset är värt idag.

En annan bra undersökning som man själv kan göra är att gå på en del husvisningar i det området som är likvärdigt ditt. Då får du grepp på hur många som kommer på visningarna för aktuell prisnivå, och hur ev budgivning ser ut.

Jag har fått en del kritik här på forumet för jag öppet skyltat med att jag gör egna "marknadsundersökningar" på det sättet. Alltså anmäla mig till visningar som jag redan innan vet att jag endast är där för att kontrollera klientelet som är spekulanter. Men en sak är säker, få mer korrekt information är svårköpt. 👍 😁 TIPS!

I min lilla Sörmländska byhåla så har det ändrat sig som dag och natt på bostadsfronten.
Det som nästan alltid gick "innan visning" på den öppna marknaden är idag stenkallt. Flera hus på samma område som var "hett", har man nu stora svårigheter att bli av med för enkom utgånspriset. Flera har legat till salu över ett halvår utan att sänka prisbilden. Utgångspriserna är som pandemipriserna.

Prisbilden under pandemin för detta område var på 2-3 Miljoner (sunkigt/nyrenoverat).
Idag ångrar sig nog en del för sitt köp, då pengarna inte är på den nivån längre och familjesituationen är lite problematisk med en XC60 och en Tesla på uppfarten..

Vi har en i släkten, i ett helt annat område, som har fått brev från flera mäklare att deras hus är oerhört attraktivt och dom har flera köpare på lager för just detta området under pandemin. Idag är det mer än en handfull som försöker bli av med dessa hus för samma pandemipriser (ca 3 miljoner), men ingen lyckas få det sålt.
Ingen (ingen!) kommer på utannonserade visningarna ens.

Men som alltid är det lätt att vara efterklok.

Min åsikt beträffande räntorna, så är det att Sverige behöver vänja sig vid en räntebild på ca 4-5% som standard i ett längre perspektiv. Billigare kommer gissningsvis det nog aldrig att bli med tanke på hur många som försatt sig i ett spektakel utan dess like idag, med den låga ränta vi haft.

Det är inte hållbart att Sverige har blivit det tredje mest belånade landet i hela Europa. (Danmark och Luxenburg ligger "före" oss)

Allt annat är är en utopi enligt mig.

Dom låga experimentella låga räntorna som vi haft är numera ett minne blott.
Många kommer få känna på det sura äpplet helt i onödan.

Min gissning till dig, om den har någon betydan i slutändan, @Adam Robertsson så är det sälj nu och lev med utfallet. För jag tror absolut inte det kommer vända på flera år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag tror också att det vore mest sunt om räntan låg kvar på 4-5%, men jag tror inte svensk ekonomi klarar av det. Folk är alldeles för belånade. Hela bostadsmarknaden hade kraschat om det stannar kvar på dessa nivåer för länge.

Sedan förstår man ju att Riksbanken inte kan säga annat än att de spår att läget kommer att hålla sig så här närmaste åren. Vore ju korkat av dem att redan nu flagga för att sänka räntan om ett år. Men det tror jag de gör.
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Min åsikt är att du försöker sälja huset direkt.
Kontakta några mäklare och anlita den du får förtroende för. (Alltså den som är minst konstig/suspekt/slajmig)

Att lägga ut ett hus till försäljning kostar knappt något alls. Mäklarna brukar enkom bara ta betalt vid en försäljning, och dom brukar vilja ha ensamrätt på försäljningen i ca 3mån.

Får du inte det bud "du tänkt dig" så sälj inte om du inte känner att det är läge för det just då med buden i knät. För innan du fått några bud, vet du inte på riktigt vad huset är värt idag.

En annan bra undersökning som man själv kan göra är att gå på en del husvisningar i det området som är likvärdigt ditt. Då får du grepp på hur många som kommer på visningarna för aktuell prisnivå, och hur ev budgivning ser ut.

Jag har fått en del kritik här på forumet för jag öppet skyltat med att jag gör egna "marknadsundersökningar" på det sättet. Alltså anmäla mig till visningar som jag redan innan vet att jag endast är där för att kontrollera klientelet som är spekulanter. Men en sak är säker, få mer korrekt information är svårköpt. 👍 😁 TIPS!

I min lilla Sörmländska byhåla så har det ändrat sig som dag och natt på bostadsfronten.
Det som nästan alltid gick "innan visning" på den öppna marknaden är idag stenkallt. Flera hus på samma område som var "hett", har man nu stora svårigheter att bli av med för enkom utgånspriset. Flera har legat till salu över ett halvår utan att sänka prisbilden. Utgångspriserna är som pandemipriserna.

Prisbilden under pandemin för detta område var på 2-3 Miljoner (sunkigt/nyrenoverat).
Idag ångrar sig nog en del för sitt köp, då pengarna inte är på den nivån längre och familjesituationen är lite problematisk med en XC60 och en Tesla på uppfarten..

Vi har en i släkten, i ett helt annat område, som har fått brev från flera mäklare att deras hus är oerhört attraktivt och dom har flera köpare på lager för just detta området under pandemin. Idag är det mer än en handfull som försöker bli av med dessa hus för samma pandemipriser (ca 3 miljoner), men ingen lyckas få det sålt.
Ingen (ingen!) kommer på utannonserade visningarna ens.

Men som alltid är det lätt att vara efterklok.

Min åsikt beträffande räntorna, så är det att Sverige behöver vänja sig vid en räntebild på ca 4-5% som standard i ett längre perspektiv. Billigare kommer gissningsvis det nog aldrig att bli med tanke på hur många som försatt sig i ett spektakel utan dess like idag med den låga ränta vi haft.

Det är inte hållbart att Sverige har blivit det tredje mest belånade landet i hela Europa. (Damnark och Luxenburg ligger "före" oss)

Allt annat är är en utopi enligt mig.

Dom låga experimentella låga räntorna som vi haft är numera ett minne blott.
Många kommer få känna på det sura äpplet helt i onödan.

Min gissning till dig, om den har någon betydan i slutändan, @Adam Robertsson så är det sälj nu och lev med utfallet. För jag tror absolut inte det kommer vända på flera år.
Bra tips.

Jag ser bara inte vilka det är som har mer köpkraft än oss för att köpa vårt hus och som känner att det är värt det.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Bra tips.

Jag ser bara inte vilka det är som har mer köpkraft än oss för att köpa vårt hus och som känner att det är värt det.
Det kan bli ännu värre, huspriserna kan gå ner ytterligare 20%.

Det har hänt tidigare. Jag vet för jag var med då och ingen gjorde den bedömningen innan raset inträffade.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
A Adam Robertsson skrev:
Bra tips.

Jag ser bara inte vilka det är som har mer köpkraft än oss för att köpa vårt hus och som känner att det är värt det.
Jo jag förstår dig till viss del.
Men hur vet du det innan du har försökt?

Visst, jag har inte koll på dina premisser och dina prisbilder.

Men hur illa är det ställt på riktigt då?
Hur är det med liknande hus som ditt idag?

När vi sålde vårt hus så meddelade jag mäklaren redan innan vad vi krävde för försäljningspris för att släppa det. Mäklaren var hemskt skeptisk till den nivån. Nu var ju det över två år sen, och vi fick mer än vad vi begärde som "lägstabud" med facit i hand. Så ja, vi hade en del flyt med tajmingen innan priserna sjönk.

Givetvis vet att det är nya tider nu, men att vara öppen och rak är aldrig fel, även med mäklare tråkigt nog.

Och även fast ni kanske inte får det bud som ni önskar er, med aktuella ökande räntetider, så är det lättare att ta ställning till ett faktiskt bud, än en gissning.

Det kan även vara lättare att ta ställning till inga bud alls, hur konstigt det nu än låter.
 
Redigerat:
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Byt mäklare och hör med fler. Det är ni som bestämmer priset. ”Värdet” är inte detsamma som priset, eller vad rätt köpare är villig att betala. Prova marknaden i god tid innan ni tänker/måste sälja. Lyssna inte till andra som kan vara negativa. Bättre göra egna kalkyler för ett nästa köp med skatteeffekter osv. Därefter kan man bestämma var limitarna är och ev göra en bra affär.
 
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Flyttar ni till hyresrätt har ni förstås bränt pengarna, flyttar ni till ett annat hus med motsvarande prissänkning gör ni väl i princip ingen större förlust men om banken vill ha igen sitt lån för att sedan bara låna ut 75% av priset på nästa hus kanske det är problem ändå.
 
Krilleman
F FruNilsson skrev:
Byt mäklare och hör med fler. Det är ni som bestämmer priset. ”Värdet” är inte detsamma som priset, eller vad rätt köpare är villig att betala.
Fast här är vi på olika fot.

Köparna är väl dom som avgör i slutändan vad en bostad är värd?
Om ingen vill köpa objektet för 10 miljoner så är det inte värt 10 miljoner.

Läget att prova marknaden i god tid är passerad.
Har du läst tråden i sin helhet?

🤔
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Byt mäklare och hör med fler. Det är ni som bestämmer priset. ”Värdet” är inte detsamma som priset, eller vad rätt köpare är villig att betala. Prova marknaden i god tid innan ni tänker/måste sälja. Lyssna inte till andra som kan vara negativa. Bättre göra egna kalkyler för ett nästa köp med skatteeffekter osv. Därefter kan man bestämma var limitarna är och ev göra en bra affär.
Hur jobbsugna mäklarna än är tror jag inte dom kommer vara intresserade av att lägga ner en massa tid på att försöka sälja ett hus där har nån egen bild av vad huset är värt och inte är villig att sälja för något annat. Nånstans behöver dom ju lite på sin egen yrkeskompetens att bedöma husets pris och vad dom tror marknaden är villig att betala. Det är i slutändan säljaren som väljer vad dom säljer för men finns det inga köpare för det priset kan det ta lång tid innan det blir affär.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kanske beskriva lite mer vad som "funkar" så dåligt med huset som ni ser det - finns kanske tips på att lösa det istället så att det blir ett kanon boende?

//
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej!

Jag förstår din situation och kan känna igen mig till viss del i din uppgivenhet.

Vi köpte en tomt 2017, påbörjade bygget 2019 och flyttade in i början på 2021.
Bygget gick över budget med över 2m, vilket vi löste med ett högre lån och alla våra likvida tillgångar gick till att färdigställa byggnaden.

Innan årskiftet 2022 började vi förstå att marknaden skulle vända, fick panik, och gjorde allt för att få huset säljbart innan marknaden dött ut helt. Ett försäkringsärende skulle komma att fördröja vår annons.

Jag är praktiskt lagd och räknade mycket på alternativkostnader, ränteavdrag, var skulle vi bo istället under tiden.
Vi har lagt ned mycket jobb på huset och försökt påbörja ett nytt liv på en ny ort, men den framtida kostnaden kändes inte värt det. För mycket avkall skulle behövas göras. Jag skrev upp mig på kommunens bostadskö.

Sommaren kom och vi la ut en annons. Vi hade en del intressenter och besökare på visningarna men inga bud.
Ett mäklarbyte, en död marknad och 1.5 år senare bor vi fortfarande kvar med annonsen ute. Visningarna uteblir och fastigheten slukar fortfarande större delen av vår inkomst i kostnader för drift, bolån, markarbeten (murar, terasser, grus, never ending) och andra ideér. Vi är unga med två barn och saknar nämnvärt bohag från tidigare boenden. Huset måste inredas och tar våra inkomster i anspråk.

Om 1 år går bindningstiden för bolånet ut. Räntekostnaden ökar då med 400%. Som tur är har ett jobbyte samt amortering gjort att vi vid omförhandling kommer hamna på 69% belåning och under 4.5 spärren.

Med högre ränta och "hjälp" av lägre amortering kommer vi gå från 18tkr/mån till 33tkr (eller 26tkr/mån om vi jämkar). Det är en stor skillnad och jag har givit upp hoppet om att hitta en köpare, ännu mindre för ett bud som inte innebär förlust. 1.5 år gör att man hinner tänka och omvärdera en hel del. Kanske är det inte så farligt att betala 33tkr för att få bo i det huset man planerat bygga och byggt under 5 års tid. Allt blev inte som jag tänkt men jag har ändå byggt ett hus. Förmodligen kommer vi klara en kostnadsökning på 8tkr/månanden och det känns inte helt becksvart idag.

Känslan att jag "överköpt" mig låg ständigt över mig men jag har börjat släppa det, mycket tack vare vår goda inkomst, även om inte mycket blir över (redan idag). Jag räknar på alternativ men vad gör det så länge vi saknar intressenter. Vi får väl se hur det går.

Det jag vill säga är att du är inte ensam och det som kanske måste till är att "landa" i det nya läget och ta beslut utifrån det i ett lugnt tillstånd.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Krille4 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.