A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Hur tänker man som person/familj är man så naiv att tro att räntan ska ligga på 1% för alltid?

Räknar ingen som köper/bygger att räntan kan gå upp till 10+?

sen vad som kommer hända i framtiden kan man bara spekulera i… finns ingen spåkula!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
B Boko57 skrev:
Jag har jobbat inom finans innan jag i år pensionerade mig. Jag kan lova att vi aldrig mer kommer ned till bolåneräntor på 1,2%, 1,3% 1,4% med ränterabatt. Den tiden är förbi. Omvärlden har legat på högre räntor än Sverige och vars Riksbank tycks ha sovit när inflationen började gå uppåt. Så vänj er vid en ränta på 4,5% - 5%. Klarar ni inte det får ni sälja och ta eventuell förlust tyvärr.
Vad baserar du det på?
 
  • Gilla
steffo_s och 4 till
  • Laddar…
Nån ovan skrev:

"Så är det och lägg till stigande priser på byggmaterial, så får man sänka sin ambitionsnivå när det gäller husprojekt."


Nyckelordet "ambitionsnivå" gillar jag skarpt.
Är väl i stort sett det enda jag kan laborera med som pensionär. Knappt något lån kvar. Men priserna ökar på allt.

- Ska inte sätta in nån bergvärmepump, fortsätter med det egna arbetet vedeldning innebär.

- Behöver inte åka utomlands igen. Sist var jag till Teneriffa för typ 30 år sedan.

- Nån laddhybrid blir det inte.

- Ingen rostbiff eller hummer denna vecka. Nöjer mig med älgkött.

- Har numer bara markbunden TV.
Kostar inget för den som inte vet.

- Behöver inte gå på pubrunda.

- Väljer att ligga på svaj eller i nån naturhamn, i stället för gästhamn.
400 - 500 kr/natt.

- Seglar i stället för att köra över vattnen med dubbla motorer.

- Handlar ofta matvaror med kort datum till halva priset. Gör 500 kr/månad.

O s v.

- Sug på ordet "ambitionsnivå".
Allt behöver inte vara dyrt, när det gäller att prioritera ekonomiskt, då boendekostnaderna nu ser ut att bli största månadskostnaden för många.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
A
X Xioz skrev:
Hur tänker man som person/familj är man så naiv att tro att räntan ska ligga på 1% för alltid?

Räknar ingen som köper/bygger att räntan kan gå upp till 10+?

sen vad som kommer hända i framtiden kan man bara spekulera i… finns ingen spåkula!
Om vi skulle räkna med att räntan kan gå upp till 10+% så hade vi nog kunnat köpa ett dass med sjöutsikt, om vi har tur.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
S
A Adam Robertsson skrev:
Vad baserar du det på?
Nu kan jag inte svara för Boko men kan inte göra annat än att hålla med.

1 % ränta är inte normalt, utan har varit en form av experiment på samhället.

En långsiktigt normal ränta borde vara 2-3% över inflationen för att det inte ska vara gratis att låna pengar. I alla fungerande ekonomier kostar det att låna pengar, för annars har pengar inget värde. Har vi ett mål om 2% inflation så ska räntan vara 4-5%, och därmed är det rimligt att budgetera för det på lite längre sikt. Är det billigare än 4-5 % så är det onormalt…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
O
S Skrivbordsbonden skrev:
Nu kan jag inte svara för Boko men kan inte göra annat än att hålla med.

1 % ränta är inte normalt, utan har varit en form av experiment på samhället.

En långsiktigt normal ränta borde vara 2-3% över inflationen för att det inte ska vara gratis att låna pengar. I alla fungerande ekonomier kostar det att låna pengar, för annars har pengar inget värde. Har vi ett mål om 2% inflation så ska räntan vara 4-5%, och därmed är det rimligt att budgetera för det på lite längre sikt. Är det billigare än 4-5 % så är det onormalt…
”Ett expriment”

Det hade varit ett experiment att ha 4% ränta och deflation..
 
S
O Ossian K Olsson skrev:
”Ett expriment”

Det hade varit ett experiment att ha 4% ränta och deflation..
Beror på hur vi väljer att mäta inflation. Exkluderar du priset på fasta tillgångar och inte tar hänsyn till teknisk utveckling har vi helt riktigt ingen inflation de senaste åren…

Om priset på en vara sjunker för att vi flyttar produktionen från Tyskland till Kina, är det deflation eller outsourcing? Har priset på datorer sjunkit de senaste 20 åren pga deflation eller teknisk utveckling? Har priset på fastigheter och andra fasta tillgångar ökat de senaste 10 åren? Ja men det sista ignorerar vi då det inte är inflation…
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Slav….
De flesta relativt framgångsrika människor kan göra 12-16 timmar om dagen en hel karriär så TS och respektive ska nog orka i 5-6 år.
Jo det är klart. När man var i 20års åldern så var det en lugn vecka om man bara skrev upp 12 timmar om dagen helger inkluderade.

Fysiskt och psykiskt är det ju inte något bekymmer. Men har man familj finns det ju viss skillnad på att göra karriär på riktigt eller bara öka timmar för att hålla fasaden uppe. Här var det ju tal på att knäcka extra eller jaga övertid.

Själv hade man svårt att sova när vi byggde kåken som låg på höga 62% belåningsgrad och en amorteringstid på nästan 20år.
Man hade bara säkrat ynka 3 och 5 år på 1,5% och var rädd att man har nästan 15år kvar utan att veta vart världsläget ligger då.
Låste på 10år när 3 åriga gick ut och säkrade på låg ränta precis i rätt tid. Höjer amortering och ser ett litet lugn lägga sig...

Tyckte vi spelade högt och skuldsatte oss rejält.
Trots sparkonto som överstiger lånet och tillgångar utöver på mycket mer så vi alltid kan lösa allt om det skulle skita sig med sjukdom eller annat.

Men det kanske är tur att det finns de som kastar sig in i skyhöga lån utan eftertanke. De som drivit på karusellen sista decenniet
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
X Xioz skrev:
Räknar ingen som köper/bygger att räntan kan gå upp till 10+?
X Xioz skrev:
sen vad som kommer hända i framtiden kan man bara spekulera i… finns ingen spåkula!
Att räkna med 1% ränta tror jag inte många gör men bankerna räknar på 6-7% och så mycket högre än så ser jag ingen anledning att räkna på… varje miljon man lånat kostar runt 4000kr / månad vid 7% ränta.

Bör knappast vara ett problem då banken normalt sätter stopp runt 5-5,5ggr bruttolönen. Vid högsta kalkylräntan kommer man lägga ca 35% av sin inkomst efter skatt på räntekostnader.

Har mycket svårt att tror att ränta skulle leta sig över 6% då en väldigt stor andel av Sveriges bolånetagare har rörlig ränta och på dom nivåerna kommer ekonomi på allvar börja bromsa.
 
A
S Skrivbordsbonden skrev:
Nu kan jag inte svara för Boko men kan inte göra annat än att hålla med.

1 % ränta är inte normalt, utan har varit en form av experiment på samhället.

En långsiktigt normal ränta borde vara 2-3% över inflationen för att det inte ska vara gratis att låna pengar. I alla fungerande ekonomier kostar det att låna pengar, för annars har pengar inget värde. Har vi ett mål om 2% inflation så ska räntan vara 4-5%, och därmed är det rimligt att budgetera för det på lite längre sikt. Är det billigare än 4-5 % så är det onormalt…
Ok men det kommer på sikt krascha bostadsmarknaden. Små sketna tvåor i sthlms innerstad kan gå för 5 000 000 kr i dagsläget. Med 4% ränta, lån på 3 000 000 kr, amortering och avgift så hamnar vi på ca 20 000kr/mån. För en ensamstående är det ganska mycket pengar som är målgruppen för den typen av bostäder.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Jo det är klart. När man var i 20års åldern så var det en lugn vecka om man bara skrev upp 12 timmar om dagen helger inkluderade.

Fysiskt och psykiskt är det ju inte något bekymmer. Men har man familj finns det ju viss skillnad på att göra karriär på riktigt eller bara öka timmar för att hålla fasaden uppe. Här var det ju tal på att knäcka extra eller jaga övertid.

Själv hade man svårt att sova när vi byggde kåken som låg på höga 62% belåningsgrad och en amorteringstid på nästan 20år.
Man hade bara säkrat ynka 3 och 5 år på 1,5% och var rädd att man har nästan 15år kvar utan att veta vart världsläget ligger då.
Låste på 10år när 3 åriga gick ut och säkrade på låg ränta precis i rätt tid. Höjer amortering och ser ett litet lugn lägga sig...

Tyckte vi spelade högt och skuldsatte oss rejält.
Trots sparkonto som överstiger lånet och tillgångar utöver på mycket mer så vi alltid kan lösa allt om det skulle skita sig med sjukdom eller annat.

Men det kanske är tur att det finns de som kastar sig in i skyhöga lån utan eftertanke. De som drivit på karusellen sista decenniet
I vårt fall har vi inte säkrat upp mycket alls. Vi har dock heller inte köpt på spekulation. Vi köpte huset för att det var värt drömhus. Nu blev det inte som vi tänkt oss och då känns det som att det kostar mer än vad det smakar.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Att lämna råd/gissa prisutveckling i framtiden blir bara spekulationer.
Just nu sitter ni med "Svarte Petter" och måste ta eget ansvar för er ekonomi och ert boende.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
D
A Adam Robertsson skrev:
Vi har det mesta bundet till mars. Vi fixar 20 till i månaden, så max 45-50. Men hur kul är det? Och i sådant läge förstår jag inte hur det kan ”vara bra med lån i inflation”.
Grattis om du kan skaka fram 50tkr i månaden till boendet om du eller din partner blir sjukskriven, arbetslös eller föräldraledig.

Jag har varit sjukskriven hela sommaren då jag skadat mig och frun varit föräldraledig, som tur var har vi god buffert och "bara" lånat 3Mkr när vi byggde hus 2018. Men det har inte varit en sommar med stora utsvävningar.
 
A Adam Robertsson skrev:
Ok men det kommer på sikt krascha bostadsmarknaden. Små sketna tvåor i sthlms innerstad kan gå för 5 000 000 kr i dagsläget. Med 4% ränta, lån på 3 000 000 kr, amortering och avgift så hamnar vi på ca 20 000kr/mån. För en ensamstående är det ganska mycket pengar som är målgruppen för den typen av bostäder.
Det är inget tvång att bo i Stockholms innerstad, det är en ytterlighet när det kommer till bopriser, 15min ut från stan är priserna inte ens hälften av det. Generellt kan man säga att dom som väljer att köpa en 2a för 5 miljoner inte är att låginkomsttagare med taskig ekonomi. Du behöver ha en månadslön runt 50.000kr för att få det lånet beviljat…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
S
A Adam Robertsson skrev:
Ok men det kommer på sikt krascha bostadsmarknaden. Små sketna tvåor i sthlms innerstad kan gå för 5 000 000 kr i dagsläget. Med 4% ränta, lån på 3 000 000 kr, amortering och avgift så hamnar vi på ca 20 000kr/mån. För en ensamstående är det ganska mycket pengar som är målgruppen för den typen av bostäder.
Helt riktigt

Precis som i 90 talskraschen kommer det finnas människor som lånat för mycket, eller framförallt behöver eller tvingas sälja vid fel tidpunkt. Det kommer ta många år för dessa att resa på sig, i vissa fall kanske resten av livet om de har riktig otur. Unga människor / förstagångsköpare i bostadsrätt kommer troligtvis ta den största smällen då banker enligt min erfarenhet inte vägt in risken tillräckligt mycket med att avgifterna behöver dubblas samtidigt som bolånen tredjedubblas kassaflödesmässigt. Blir en dubbelsmäll mot dessa hushåll. Trippelsmäll om lågkonjunkturen dessutom gör att jobben försvinner. Inflationssiffrorna visar att folk fortfarande spenderar friskt, så fallhöjden kommer nog öka lite till innan bubblan spricker. Hoppas jag har fel, men just nu tappar kronan mot internationella valutor då marknaden förutspår en bostadsbubbla som kommer spricka i Sverige. Iofs främst kommersiella fastigheter men svenska privatpersoner är inte direkt lågbelånade ur ett internationellt perspektiv
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.