Hej,

Brukar få bra hjälp här.

Har ett hus från 2002. Träkonstruktion. Oinredd vind. Var uppe på vinden idag och såg en pöl på golvet. Kände på panelen/ innertaket och det finns 2 brädor som känns icke torra.

Bifogar bilder. Yttertaket är tegelpannor. Det har blåst en hel del och vi har haft nederbörd. Det är möjligt att någon panna flyttat på sig vilket jag skall kolla på.

Har ni några tips på vad jag kan hitta på? Några tips på firmor som reparerar tak i nordväst Skåne?

Tack!
 
  • Vattenskada på vinden med en stor och en mindre pöl på brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på träpanel i oinredd vind, möjliga vattenskador från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vind med träkonstruktion och synliga tecken på vattenläckage på takpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Eftersom du har ett yttertak med råspont så har du också en underlagspapp under läkt och pannor som är själva tätskiktet. Pannor är aldrig helt täta, oberoende av typ och material. Det mesta tyder på att du har ett läckage genom pappen. Ibland är hålet på någon helt annan plats än det synliga läckaget. Ett knappt 20 år gammalt tak ska inte läcka. Det gäller att gå upp på taket och hitta läckaget/hålet. Inget kul i dagens väderlek. Spara det till säkrare väder. Sätt en hink under läckaget så länge. Kontrollera också eventuella genomföringar i taket, luftningsrör etc.
 
Mats-S
Instämmer med föregående talare, bättre att ta några glas rött till Lördagsmiddagen, hinkar duger tills det blir bättre väder :)
Det du kan göra för att garantera att vattnet droppar i hinken och inte kryper vidare längs panelen är att fästa en spik (YTLIGT) i panelen där vattnet droppar, så fungerar den som en droppnäsa och får vattnet att droppa från samma punkt hela tiden.

Jag ser några runda hål i panelen utan några genomföringar, kanske man tagit bort tidigare genomföringar?
Kan det vara så att pappen som man satt över hålen inte sitter helt tätt längre, och vattnet kryper in under pappen där och sedan efter en bit rinner igenom panelen?

Bara gissningar från mig, lycka till med läcksökningen, glöm inte att vattnets vägar äro outgrundliga ;)
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Super, tack för era svar. Skall vara iväg 2 veckor nu och såg det så klart idag. Kör på hink och expektans tills vädret är bättre. Var uppe på taket men vände snabbt ner igen.
 
Om någon intresserad kan förbarma sig. Mindre läckage enl ovan för 20 månader sen. Avvaktade och lät det vara. Köpte en fuktmätare och vid varje nederbörd bevakat. Inget läckage. Lika torrt(11-13% överallt) på hela vinden. Nu har vi haft såväl storm som overkligt mycket regn. Nu läckage ånyo, vid samma råspont. Satte in en avfuktare och det torkade upp snabbt. När vindarna avtog så avtog läckaget likväl.

Till mina frågor;
Jag förlitar mig på ovanstående svar och mest rimligt finns ett hål i takpappen. Varit i kontakt med en takfirma men det ter sig kosta 10 000kr för att de ens skall gå upp på taket. Betalar gärna för god service från en hantverkare men tänker om det rör sig om ett litet hål i pappen som jag kan laga själv vill jag inte behöva bli blåst på 10 tusentals kronor.

Taket har pannor, takfläkt, takpapp, råspont. Borde man inte kunnat lyfta av ett par pannor i taget för att lokalisera hålet och sedan laga det själv? Om någon har förslag på en bra firma så mottages det varmt likväl.

Tack för svar!
 
B
Skadar ju aldrig att kolla lite själv och se om det finns något uppenbart problem. Är det ett synligt läckage är det väl bara att täta med lämpligt kladd och se om det gör ngn skillnad.

Har svårt att se varför man ska betala någon annan för undersökning om du kan utföra det själv.
 
Lägg upp lite bilder så kan garanterat få en kvalificerade gissningar
 
Bilder från råspont och golv på vind. Håltagningen till höger i bild finns på flera(+10) ställen på vinden.
 
  • 25ABABA0-DBD2-416C-B1D9-B64A12A4F909.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 912260C5-BFD0-4D96-AFB5-26E4EEB79AFE.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.