Geni - spelet för oss som inte har glömt... Oklart från vilket år.
Kan ni svaren?
 
  • Rosa "GENI!" frågespelslåda, kort med frågor synliga, spelkategorier, använd.
  • Frågekort och pusselbitar för ett spel, kategorier som historia, vetenskap, underhållning, blandat oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Maria T
E egenvrå skrev:
Geni - spelet för oss som inte har glömt... Oklart från vilket år.
Kan ni svaren?
Minns det, men kan det inte ha kommit i skymundan av TP? Tror jag spelat Geni nån enstaka gång, brukar vara rätt bra på frågesport då jag vet helt ovidkommande saker 😉
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
ShowView-koden i tevebilagan så att man enkelt kunde programmera videon för att spela in veckans avsnitt (av Rederiet?). Eller finns den kvar?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Magnusson2 och 11 till
  • Laddar…
E egenvrå skrev:
Geni - spelet för oss som inte har glömt... Oklart från vilket år.
Kan ni svaren?
En kompis hade ett Genispel i början av 80-talet. Var ganska kul och inte allt för svårt. Satte i alla fall ens allmänbildning på prov.

Trivial Pursuit var ju en konkurrent då men det var fan så mycket dyrare att köpa så många köpte eller fick Geni i julklapp.
 
Jonas Persson
J jahallåja skrev:
ShowView-koden i tevebilagan så att man enkelt kunde programmera videon för att spela in veckans avsnitt (av Rederiet?). Eller finns den kvar?
Så hette det. Hade en lös läsare som bara var till för att skanna in och skicka uppgifterna till videon.
 
  • Gilla
egenvrå
  • Laddar…
Oj, high tech!
 
  • Gilla
egenvrå
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En kompis hade ett Genispel i början av 80-talet. Var ganska kul och inte allt för svårt. Satte i alla fall ens allmänbildning på prov.

Trivial Pursuit var ju en konkurrent då men det var fan så mycket dyrare att köpa så många köpte eller fick Geni i julklapp.
Fanns inte kategorin populärvetenskap där?
Idag känns det som att 90% av frågorna i dagens liknande spel är i den kategorin.
 
  • Gilla
egenvrå
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
ShowView-koden i tevebilagan så att man enkelt kunde programmera videon för att spela in veckans avsnitt (av Rederiet?). Eller finns den kvar?
Den har försvunnit. För den som till äventyrs inte vet vad Showviewkoden var för något så kommer här en bild av en tidnings tv-tablå från '94.

Tv-tablå med tider och programtitlar, inklusive "Aktuellt" och "Seinfeld", svensk text i parentes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifall man ville spela in t.ex Svensson Svensson på video kunde man knappa in koden [332897] så skötte vhs-bandspelaren resten 😃
 
  • Gilla
  • Älska
eal och 5 till
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Den har försvunnit. För den som till äventyrs inte vet vad Showviewkoden var för något så kommer här en bild av en tidnings tv-tablå från '94.

[bild]

Ifall man ville spela in t.ex Svensson Svensson på video kunde man knappa in koden [332897] så skötte vhs-bandspelaren resten 😃
Vad trevliga program som gick på den tiden
 
  • Gilla
  • Haha
DTanner och 2 till
  • Laddar…
Rederiet ligger väl på samma nivå som det som repriseras idag. Annars hade jag nog kunnat tänkt mej en helkväll framför tv:n. Händer inte numera.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Största problemet med ShowView var ju att man alldeles för ofta missade slutet på programmet.
 
Nissens
T Tovan skrev:
Rederiet ligger väl på samma nivå som det som repriseras idag. Annars hade jag nog kunnat tänkt mej en helkväll framför tv:n. Händer inte numera.
Numera streamar man ju och kan i stort sett se vad man vill när man vill. Bättre kan det inte bli… ☺️
 
richardtenggren
Keiller Keiller skrev:
Den har försvunnit. För den som till äventyrs inte vet vad Showviewkoden var för något så kommer här en bild av en tidnings tv-tablå från '94.

[bild]

Ifall man ville spela in t.ex Svensson Svensson på video kunde man knappa in koden [332897] så skötte vhs-bandspelaren resten 😃
Vi scannade koden istället vill jag minnas :)
 
Minns inte att jag använde dessa koder, däremot minns jag sista VHSen jag handlade, Mitsubishi av alla märken och 8.000kr... (Tjock TVn va också Mitsubishi, med baslåda i sig :O )
 
Var detta någon trådlös liten OCR-penna, eller del av fjärrkontrollen? Låter oerhört avancerat :)
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.