Hejsan!

Jag går i husköpartankar och försöker lära mig allt av intresse.

Jag tittar på ett för mig intressant objekt och kan ingenting om bygglov eller liknande. Jag noterade på planritningen hos mäklaren att måtten på uterummet blev cirka 17 kvm, dvs större än 15 kvm.

När jag mejlade kommunen om alla dokument kring fastigheten så hade de inget bygglov om uterummet?

Hur tänker ni generellt om detta? Är planritningar ofta fel? Är byggansökan inför <15 kvm inget som dokumenteras? Är det något fuskbygge?

Mvh
 
Fuskbygge förmodligen
 
OM det är ett uterum med väggar så är det bygglovspliktigt. Borde finnas bygglov eller attefallsbygganmälan hos kommunen. Skärmtak (alltså utan väggar) får man bygga upp till 15 kvm (under vissa förutsätningar). Där finns inget hos kommunen, man behöver ju inte blanda in kommunen alls då.

Sedan finns det en del lättnader om huset ligger utanför detaljplanerat område (osäker på exakt vad man får göra utan bygglov då).
 
Är mäklarritningen något som mäklaren har knåpat ihop själv eller är det en scannad kopia av en riktig ritning? Mäklarens ritning är inte alltid skalenlig, så jag skulle inte använda den för att räkna ut mått och areor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag går i husköpartankar och försöker lära mig allt av intresse.

Jag tittar på ett för mig intressant objekt och kan ingenting om bygglov eller liknande. Jag noterade på planritningen hos mäklaren att måtten på uterummet blev cirka 17 kvm, dvs större än 15 kvm.

När jag mejlade kommunen om alla dokument kring fastigheten så hade de inget bygglov om uterummet?

Hur tänker ni generellt om detta? Är planritningar ofta fel? Är byggansökan inför <15 kvm inget som dokumenteras? Är det något fuskbygge?

Mvh
Vet du vilket år uterummet byggdes?
 
Tack för alla svar och engagemang, ska svara och komma med uppdatering.

H hempularen skrev:
OM det är ett uterum med väggar så är det bygglovspliktigt. Borde finnas bygglov eller attefallsbygganmälan hos kommunen. Skärmtak (alltså utan väggar) får man bygga upp till 15 kvm (under vissa förutsätningar). Där finns inget hos kommunen, man behöver ju inte blanda in kommunen alls då.

Sedan finns det en del lättnader om huset ligger utanför detaljplanerat område (osäker på exakt vad man får göra utan bygglov då).
Men jag tolkar PBL att man får bygga uterum upp till 15 kvm utan bygglov? Även inom detaljplanerat området som detta är?
"För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att bygga en högst 15 kvadratmeter stor tillbyggnad som inte blir högre än bostadshusets nock. Du måste göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked innan du börjar bygga." - https://www.boverket.se/sv/byggande...ill/bygga-utan-bygglov/uteplatser-och-uterum/

Men vad menas egentligen med en- och tvåbostadshus? Parhus?
M mrsnhp skrev:
Är mäklarritningen något som mäklaren har knåpat ihop själv eller är det en scannad kopia av en riktig ritning? Mäklarens ritning är inte alltid skalenlig, så jag skulle inte använda den för att räkna ut mått och areor.
Tack för tipset, det var nämligen mäklarritningen jag tittade på. Men jag jämförde med bygglovet från när huset byggdes, då märker jag att måtten på själva huset är fel hos mäklaren och uterummet då inte är så stort som det står i mäklarritningen.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vet du vilket år uterummet byggdes?
Det byggdes 2021, påverkar det något?

-

Så mycket jag lär mig om detta, men för att uppdatera:
Uterummet är inte större än 15 kvm.
När jag mejlade kommunen om information om fastigheten så fick jag bygglov/ritningar/osv från när huset byggdes, carport osv. Men inget senaste 20 åren. Jag frågade då specifikt om uterummet, fick svar tillbaka: "sökts bygglov för ett uterum 2020, inget slutbesked finns. 2018 anmälan om kaminer, slutbesked finns."

Jag blir inte klok på flera saker, varför finns inte kaminen från 2018 med i första utlämningen av information? Sen att de har sökt om bygglov men inte fått slutbesked? Borde inte kommunen lämna ut bygglovsansökan direkt? I en annan tråd på byggahus rekommenderade någon att man skulle fråga kommunen om det har lämnats in "begäran om slutbesked". Sen sa tydligen kommunen att allt är löst? ( https://www.byggahus.se/forum/threads/koep-av-hus-slutbesked-saknas-hur-ga-vidare.251960/ )

Hur rekommenderar ni att man går vidare? Jag tänkte fråga kommunen igen och även mäklaren om eventuellt slutbesked.
 
BirgitS
I Igelknorr skrev:
Men jag tolkar PBL att man får bygga uterum upp till 15 kvm utan bygglov?
Om man bygger som en attefallstillbyggnad men då ska man skicka in en bygganmälan till kommunen som de ska godkänna innan man börjar.
I Igelknorr skrev:
Men vad menas egentligen med en- och tvåbostadshus? Parhus?
Ett hus som som rymmer en eller två bostäder. Två bostäder kan vara parhus på en fastighet, en bostad på var sitt plan, en liten bostad på entréplanet för uthyrning, gammal släkting, eller vuxet barn etc. I princip inte flerfamiljshus.
I Igelknorr skrev:
Det byggdes 2021, påverkar det något?
Det är inte preskriberat.
I Igelknorr skrev:
Sen att de har sökt om bygglov men inte fått slutbesked?
Ägarna har alltså inte rapporterat in till kommunen att de anser att bygget är färdigt och utan slutbesked får det egentligen inte användas.
I Igelknorr skrev:
Hur rekommenderar ni att man går vidare? Jag tänkte fråga kommunen igen och även mäklaren om eventuellt slutbesked.
Mäklaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Preskriptionstiden är 10 år för svartbyggen, det var det jag tänkte på.
 
Claes Sörmland
I Igelknorr skrev:
Jag blir inte klok på flera saker, varför finns inte kaminen från 2018 med i första utlämningen av information?
Inkompetens hos medarbetaren på kommunen som letade i databasen? Sommarvikarie?

I Igelknorr skrev:
Sen att de har sökt om bygglov men inte fått slutbesked? Borde inte kommunen lämna ut bygglovsansökan direkt? I en annan tråd på byggahus rekommenderade någon att man skulle fråga kommunen om det har lämnats in "begäran om slutbesked". Sen sa tydligen kommunen att allt är löst? ( [länk] )

Hur rekommenderar ni att man går vidare? Jag tänkte fråga kommunen igen och även mäklaren om eventuellt slutbesked.
Att bygglov har sökts innebär ju inte att det har beviljats. Så det som du vill se är bygglovsbeslutet. Du vill också se att det finns ett startbesked. För enklare byggnationer som dessa så lämnas ofta startbesked tillsammans med bygglovsbeslutet men så är det inte alltid. Slutligen vill du se ett slutbesked.

Gör upp om hur detta ska lösas före du skrivet avtal om köp av fastigheten. T ex anpassa ditt bud för att det kan bli problem eller låt köparna lösa detta innan köp eller tillträde. Stipulera i avtalet vad som händer om slutbesked inte meddelats tills dess. Detta är inget som ska hänga i luften för då faller det på dig som köpare, du är ju medveten om problematiken nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B
Som köpare ska man kunna anta att allt har bygglov egentligen, det är inte en del av undersökningsplikten.

Men har du frågat säljare/mäklare (skriftligt) om bygglov finns för alla lovoliktiga åtgärder?

https://www.familjensjurist.se/frag...d-tillbyggnad-utan-bygglov-vad-kan-jag-gora-/

Får du det ett tydligt ja där, så är det I alla fall en möjlighet att efter köp få ersättning från säljaren. Men det är ju en gissningsvis jobbig process, och bättre att fråga säljaren om oklarheter kring bygglov för uterummet, nu när du vet att det är oklarheter.

Får du nej på frågan, så är det väl uppenbart läge att anpassa budet.

Gällande area så skulle jag nog mäta, om det är viktigt för dig. Vårt hus är rätt stora avvikelser mellan skatteverkets kvadratmeter i fastighetsdeklaration och verklighetens ytor. (Vi har inget bygglov för huset, då det uppförts innan bygglov krävdes).
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Som köpare ska man kunna anta att allt har bygglov egentligen, det är inte en del av undersökningsplikten.

Men har du frågat säljare/mäklare (skriftligt) om bygglov finns för alla lovoliktiga åtgärder?

[länk]

Får du det ett tydligt ja där, så är det I alla fall en möjlighet att efter köp få ersättning från säljaren. Men det är ju en gissningsvis jobbig process, och bättre att fråga säljaren om oklarheter kring bygglov för uterummet, nu när du vet att det är oklarheter.

Får du nej på frågan, så är det väl uppenbart läge att anpassa budet.

Gällande area så skulle jag nog mäta, om det är viktigt för dig. Vårt hus är rätt stora avvikelser mellan skatteverkets kvadratmeter i fastighetsdeklaration och verklighetens ytor. (Vi har inget bygglov för huset, då det uppförts innan bygglov krävdes).
Stämmer detta? TS är väl i ond tro nu gällande en utfästelse från säljarna om att bygglov finns. Eller snarare bygglov verkar ju finnas med inte slutbesked. TS vet ju att så inte är fallet.
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stämmer detta? TS är väl i ond tro nu gällande en utfästelse från säljarna om att bygglov finns. Eller snarare bygglov verkar ju finnas med inte slutbesked. TS vet ju att så inte är fallet.
Tänkte inte igenom hela "ond tro" delen måste jag erkänna. Främst för att jag skulle ha konfronterat säljaren, om jag fått fram den informationen innan köpet genomförts.

Sen är väl kanske ett saknat slutbesked för ett uterum kanske inte hela världen. I och med att bygglov beviljats tidigare för det är det troligtvis möjligt att i efterhand få det godkänt också, även om det är jobbigt och kostar pengar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tänkte inte igenom hela "ond tro" delen måste jag erkänna. Främst för att jag skulle ha konfronterat säljaren, om jag fått fram den informationen innan köpet genomförts.

Sen är väl kanske ett saknat slutbesked för ett uterum kanske inte hela världen. I och med att bygglov beviljats tidigare för det är det troligtvis möjligt att i efterhand få det godkänt också, även om det är jobbigt och kostar pengar.
Slutbesked kan man få med ett e-mail om alla papper är på plats, börja där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.