Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad har "go fund me för sjukvårdskostnader" med kunskap att göra?
Nu var det inte jag som skrev det.
Däremot så har du fått flera bra förklaringar på vad som fungerar i Sverige och faktiskt vad som inte fungerar lika bra.
Att du då väljer att helt bortse från den hjälp du har fått och fortsätter att försöka försvara det som kanske inte fungerar lika bra i Sverige utan att komma till den slutsatsen att om det faktiskt varit bra så hade det varit lika vanligt här som där.
Olika länder, olika förutsättningar, inget konstigt med det.
Men som sagt helt frivilligt att göra det för din del, ingen här som stoppar dig utan vill du ha det så installera du det och ha en bra dag:)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
I Stockholm fungerade det i alla fall otroligt effektivt att öppna två fönster på diagonalen i huset och skapa korsdrag nattetid.

Hela huset kyls ner nattetid och kylan finns kvar hela dagen om man håller stängt.

Sätter helt enkelt in insatsramar med "myggnät".

Att dra för gardinerna under soliga dagar gör också skillnad.
Persiennernas funktion är också att hålla ut värme på dagarna. Så användes de när jag var liten. Så vädra på kvällar, stäng fönster och dra för persienner på dagarna alternativt ha öppet på skuggsidan.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Persiennernas funktion är också att hålla ut värme på dagarna. Så användes de när jag var liten. Så vädra på kvällar, stäng fönster och dra för persienner på dagarna alternativt ha öppet på skuggsidan.
Fungerar inte tillräckligt för många.
 
A Argastesnickaren skrev:
Nu var det inte jag som skrev det.
Däremot så har du fått flera bra förklaringar på vad som fungerar i Sverige och faktiskt vad som inte fungerar lika bra.
Att du då väljer att helt bortse från den hjälp du har fått och fortsätter att försöka försvara det som kanske inte fungerar lika bra i Sverige utan att komma till den slutsatsen att om det faktiskt varit bra så hade det varit lika vanligt här som där.
Olika länder, olika förutsättningar, inget konstigt med det.
Men som sagt helt frivilligt att göra det för din del, ingen här som stoppar dig utan vill du ha det så installera du det och ha en bra dag:)
Försvarat?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fungerar inte tillräckligt för många.
Självklart. Med så stora fönster som vi har idag och felaktiga konstruktioner så räcker det inte. Vi funderade på att bygga hus och designade ventilationssystem där luften förkyls 2 meter under marken. Eller värmer på vintern. Att byta ut luften på natten kan funka men man får annan problematik tex fukt och el. Isf är frikyla bättre. Men det bästa är nog det förslaget några kommit med tidigare kring en luftluftvärmepump och ta AC de varmaste dagarna.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Känns ju som att runt 20 byten av luft i timmen skulle räcka för att vädra eller?
Att jämföra med en operationsal som har typ 50 luftombyten i timmen
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Känns ju som att runt 20 byten av luft i timmen skulle räcka för att vädra eller?
Du tror inte det kommer dra & låta då?
 
L lat skrev:
Du tror inte det kommer dra & låta då?
Det låter inte så mycket. Man behöver inte ha på den alltid heller utan vid behov.
 
Med det flödet i röret kommer det att bullra en hel del.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med det flödet i röret kommer det att bullra en hel del.
Beror nog på. Det lät inte så mycket där jag bodde.
 
B
Men det kvarstår ju att en ac för ca 15000kr kostnad kyler ner delar av en villa rätt effektivt, och att ett par hundra kWh el räcker för att driva den en sommar, i alla fall om man har som måltemp på typ max 24C inne eller liknande.

Det är inte mycket att spara på denna lösning, samtidigt som komforten inomhus blir sämre.

Jag är inte förvånad att detta inte slagit igenom.

Däremot har jag funderat på att bygga om styrningen av ventilationen I huset, så den ökar vid hög temp inomhus (om det är lite svalare ute) för att i alla fall öka ventilationen lite under varma sommarnätter.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Tanken är som sagt att använda en sådan här fläkt för att kyla huset och dess värmehållande innehåll under natten för att på så vis få ett bättre startläge nästkommande dag. Det förutsätter även att man har bra strategier för att minska solinstrålning osv. dagtid (t ex. med markiser, stängda fönster och dörrar när det är som varmast). Kan man få till det för en mkt billig peng kan det vara värt att pröva. Det behöver inte bli lika svalt som med AC för att bli någorlunda behagligt. Obs att man lär få stora öppningar i husets skal om flödet ska vara lika högt som det är tänkt och får nog hålla på med luckor el dyl. Billig luft-luftvärmepump med kylfunktion lär vara enklare för kylning men då får man inte ventilationsaspekten. Om du provar, uppdatera gärna i tråden! Alltid kul med nya idéer.
 
Om det gäller en typisk 70-tals villa så gör ”tilläggsisolering” av vinden nytta även på sommaren. 😀
Det kan bli rejält varmt där uppe soliga dagar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.