Hej alla
Vårt nya hus ligger mitt ute i naturen på en klippudde med vatten på tre sidor.
Nu när snön smält börjar jobbet med att få till det utanför, men hur gör man?
Vi vill inte ha rabatter och gräsmattor utan ren natur som det var från början.
Kan man så mossa, blåbärsris, lingonris mm?
Om man kör på "vanlig" fyllning så blir det väl bara tistlar och ogräs som kommer att växa upp antar jag ? Men vad ska man fylla med ? Vi har en hel del sprängsten vi vill täcka över.
Lite marksten får det kanske bli som markeríng fram till ingången, eller finns det några andra alternativ?
Tips mottages.
 
Det är mycket svårt att återskapa naturmark och bered dig på att det kommer att ta tid. Extra viktigt är att du inte lägger på trädgårdsjord - hur dålig den än är kommer den att vara alltför näringsrik. Det bästa och vettigaste rådet är att du kontaktar ett proffs för återställandet.
 
Totte_S
Yonna har säkert kolla på detta, men borde man inte kunna ge naturen en hjälpande hand, eller åtminstone börja skapa något som ser vettigt ut och håller ungefär samma "klimat" som naturen. Dvs ganska sur jord, mucket torvmull och en del torvblock kanske. Torvblock brukar ju bli gröna ganska fort.
Det kanske går att skapa en kuliss att vila ögonen på medan naturen bakom får tid på sig att återhämta sig? Man har ju alltid lite bråttom liksom att få det som man vill ;)
 
Man kan använda filmjölk i en blomspruta för att starta produktion av mossa
 
Totte_S
mats_g skrev:
Man kan använda filmjölk i en blomspruta för att starta produktion av mossa
Berätta mer ;D! Låter knasigt men intressant
 
Tips från en trädgårdmästare
Han besprutar sten och torvblock
med filmjölk
Det satte igång mossproduktionen snabbare
Mer info har jag inte
Jag fick tipset från Åkersberga Växtförsäljning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.