Hej,

Nu har stormen Hans gjort sitt. Märkte att det regnade in vid takgenomföring till köksfläkten (extern motor på tak).

Hur borde huven till köksfläkten på falsat plåttak se ut? Någon som har en bild? Jag misstänker att vatten har kommit in där falsade plåten möter plåten till fläkten (TGÖ österberg genomföring)

Vad ska jag göra med underlagstaket (råsponten) som har blivit blött. Behöver den delen av taket bytas ut även om man åtgärder skarven så att det inte kommer mer vatten in?
 
Blider.... är det en lös huv som är ditkletad med massa klet,eller något som är falskt?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Blider.... är det en lös huv som är ditkletad med massa klet,eller något som är falskt?
Här kommer lite bilder @plåtrickard. Är dessa skarvar tillräcklig stora för att vatten ska kunna tränga in?

Medan det regnade igår täckte jag motorn med en soppåse och det slutade runni vatten i vinden. Påsen täckte även om de översta skarven.
 
  • Svart ventilationsrör på silverfärgad fläktkanal mot ljus bakgrund, med spillda fläckar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart objekt med slitage och repor, kant mot genomskinlig yta, detalj synlig, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart ventilationshuv på tak med vattendroppar, närbild, del av kanal, metallisk, utomhus, ljus himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en metallkonstruktion med en svetsad skarv och spår av vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyanserad grå yta, reflexion, spricka i material, oregelbunden textur, förmodligen utomhus med synliga smuts- eller vattenspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå metallvägg med skruv och vit plastdel. Smutsiga märken och skuggor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På det stora hela, nej,,gissar att om lossar spännet på fläkten och lyfter den så är nog dränering fyll av skräp
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
På det stora hela, nej,,gissar att om lossar spännet på fläkten och lyfter den så är nog dränering fyll av skräp
Var hittar jag dräneringen? visste inte att dessa fläktar ens hade en dränering.

Tacksamt om du kan rita över en bild var dräneringen finns. Der ät en Östberg TKS 400C fläkt.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
På det stora hela, nej,,gissar att om lossar spännet på fläkten och lyfter den så är nog dränering fyll av skräp
Pratade precis med Östberg. De säger att det inte finns någon dränering i fläktkåpan. Frågan är om det inte borde finnas någon dränering i själva takgenomföringen men jag hittar inte något. Och vart ska den dränera till? Takgenomföringen går rakt ner genom vinden och sedan till innertaket till köket ovanför spisen.
 

Bästa svaret

Arvida Arvida skrev:
Pratade precis med Östberg. De säger att det inte finns någon dränering i fläktkåpan. Frågan är om det inte borde finnas någon dränering i själva takgenomföringen men jag hittar inte något. Och vart ska den dränera till? Takgenomföringen går rakt ner genom vinden och sedan till innertaket till köket ovanför spisen.
Jag tänkte att var en sådan som är öppen i toppen... men kolla så att det är packningar i alla skarvar ,eller dra någon byggfog runt (även i gamla skruvhål och misstänkta ställen..
Jag kan inte svara på var det kommer in... men den ser ut att kanske behöva en översyn..
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.