Hej här kommer fler frågor från en som helst vill lära sig allt på en gång;)
Jag har funerat på varför murstocken har en i mitt tycke underlig utformning, så läste jag (kommer inte ihåg i vilken bok) att det kan vara en bakugn som är igensatt. Jag har aldrig studerat murstockar så ingående innan jag blev med torp men nu kryper man omkring och studerar minsta spik för att få veta mer om huset.
Min man kallar det "besatt";)
Åter till frågan, kan det stämma med en bakugn och vågar man titta efter eller och hur går jag då tillväga utan att jag får murstocken i skallen?
Utskjutande delen finns på motsatta sidan köksspisen ( som jag inte tror är orginal).
 
  • finhall (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Det kan mycket väl vara en bakugn. Höjden stämmer, den utskjutande delen stämmer i mått. Hur gammalt är huset, eller ännu hellre om det är en egen liten bod. Det flesta gamla bakugnar byggdes i ett eget bakhus som var kanske 15-20 kvm stort. I det fall bakugnar byggdes i hus, så var huset uppdelat i flera bostäder med en spis i varje rum eller så hade man ett stort kök där allmat lagades.

Har du ett torpså är det förmodligen en öppen spis á la modell äldre du hittat, dvsen avsats för kstruller o grytor och en stor öppen spis där all mat lagades över öppen låga.
 
Det är ett torp som jag inte vet åldern på (än). Den utskjutande delen sitter i farstun , det är ytterdörrarna som syns på bild.
Dörren in till höger har denna spis i anslutning, men om man tittar på golvet runt ser det ut som där har funnits något annat från början. En mindre kammare till vänster om farstun har en liknande spis . Köket (som är tillbyggt en bit vid sekelskiftet) ligger då på andra sidan farstun, där finns nu en järnspis som passar dålig och ingen kåpa kvar. Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Jag har också funderat på om det från början har varit en öppen häll men då i köket.
Kom gärna med tips om hur jag letar vidare efter pusselbitar.
Bild på spis i stora kammaren, titta på golvet runt, vad kan ha varit där?
Bilden på köket är dålig tyvärr. Ja jag vet att där är mycket jobb, föregående boende som faktiskt bodde där till för 2 år sen har eldat med spis som inte passar, allt är svart:surprised:
 
  • 100-0017_IMG_2 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök (7).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I det gamla torp vi haft i familjen i Halland fanns en motsvarande "hylla" i förstugan, spis och bakugn i köket på andra sidan. Det talades om att man lät luffare övernatta på hyllan, varmt och gott, inte vet jag men tanken är trevlig!!
 
K
karin_h: Ja, varför inte? Min pappa sov tillsammans med sin bror på en hylla, på en bakugn, vintertid, som barn.
 
Jag ska knacka bort all puts i köket ändå och se över murstock, vi får väl se om det dyker upp något intressant ;)
 
Av dörrgångjärnen/dörren på köksbilden så verkar det nog vara dörrblad äldre än 1800. Tipset är 1700-tal. Vet inte om golvet är orginal men det är definitivt före ångsågarnas tid (ca: 1850-1880 eller liknande), för golven är väl kilsågade och spikade uppifrån. Kolla lite extra på spikskallarna som kan ge info... Så nu til "spisarna" med avseende på troliga husåldern, troligen har det från början varit öppna eldstäder i huset, podiet med träkistan runt på golvet är murat senare är kanske till för en järnkamin? Men rakt framför den så ser det ut som en rundning i golvet, finns det liknande märken eller rundning uppe i taket? Spekulerar bara men kanske kan en rund kakelugn/rörspis stått på platsen även om det nog varit en öppen lösning från början? I köket har vedspisen nog installerats senare än ursprungliga huset (med avseende på det ovan). Svårt på bilden att avgöra ålder på den. Men kanske har bakugnen (det lär vara en bakugn) satts igen när denna installerades för det ser trots allt ut som en nyare vedspis men det är svårt att se på bilden. bakugnen matades nog inte från farstun men från vilket håll är svårt att avgöra då jag tolkar det som om det rör sig om en parstuga. Lite tips på en intressant tråd, rolig story av ktm250.
 
Jo golvet är kilsågat, spikat uppifrån med stora smidda spik. Samma sak med det gamla limfärgade tak jag hittade under skivor.
Jag vet att stugan är tillbyggd, troligtvis vid sekelskiftet någon gång, både på längden och en bit på bredden just vid köket. Anledningen till att jag är säker hittade jag på vinden där den gamla ytterväggen sitter med knutskallar kvar och grå och väderbiten. Där slutar också takåsarna och ett par takstolar förlänker byggnaden. Så jag tror nog i så fall att det har varit en enkelstuga, men jag är ju ny i det här och har inte lärt mig tolka allt jag hittar än.
Finns bilder på vinden också om de kan vara till någon hjälp i att åldersbestämma huset.
Jag är tacksam för all hjälp.:)
 
  • vind (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind (9).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders_Roslagen: Jag hittar inte tråden du skrev om?
 
Det är svårt att avgöra helt säkert från bilderna, men huset liknar mitt eget ganska mycket, och den är från 1756. Att huset skulle vara tillbyggd så som du skriver är jag inte lika säker på, är inte timmerväggen uppe som är synlig en rum, dränglya? (bild 1 & 2). Och takåsen går väl hela vägen tvärs genom huset (kanske inte syns)? Ang. köket så är det nog relativt säkert att det varit öppen eldstad i original, frågan är ju om det är att eftersträva att återskapa? Men iallafall, min bedömning är att huset är 1700- tal. (syns på foder, dörrar, takkonstruktion, ospontade golvet uppe m.m. Grattiss till fint hus, var rädd om det och lycka till!!
 
Jag är ganska säker på att den vägg som har knutar är gammal yttervägg och takåsen slutar där. Dessutom är det en helt annan färg och yta än den andra väggen son är vid murstocken. Det vore extra kul om huset verkligen är så gammalt. Som du säger så är det väl inte att tänka på att återställa spisen utan bevara det som det är bara fixa till och kolla om vedspisen är ok.
Lite fler bilder som visar varför jag är (nästan) säker på utbyggnad.
Panelen ska fixas i sommar och ett enkupigt lertegel ska på.
Nu är det mörk falu men borde man inte använda den ljusa?
 
  • vind (17).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind (18).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • panel (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torpet (10).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när man ser den utvändiga bilden så ser det ut som utbyggt..vad ska du göra med panelen då? Byta ut det dåliga nertill, eller hela? Fast som sagt, väldigt svårt att se på små bilder, kanske inte alls är i dåligt skick? Falu ljus borde det kanske vara, men som man skrivit förr: beror ju oxå lite på omgivningen...vad konstigt förresten, när man tittar på huset utifrån (sista bilden), så ser det inte så högt ut, men ändå ser det ut som full ståhöjd på ovanvåningen? Vad har du för takhöjd nere?
 
Panelen är i ganska bra skick, det blir att byta lite nertill på vissa ställen. Angående takhöjd nere så är det lågt, jag når utan problem taket, syns kanske bättre på denna bild hur lågt det är. Det är i detta rummet jag har tagit bort skivorna i taket för att ta fram det limfärgade gamla med STORA spikskallar.
Har du inga bilder på ditt hus?
 
  • rummet (20).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket härligt ställe du har! :) Det ser riktigt mysigt ut. Och din "besatthet" är sund, eller åtminstone så delar jag den. ;) Det är spännande att spåra sitt hus historia. Så, lycka till i fortsättningen.
Räcker det att byta panelen nedtill tycker jag det låter vettigt att göra så. Då hade jag behållit den färg huset har. Av enkelhet och historik. Jag tycker dessutom den mörkt röda är fin.
 
Jag tror jag gav den här tråden fel namn, den har tagit lite avstickare hit och dit och det är mycket mer än bakugnen som jag har frågor om.
Angående falu ljus eller mörk tror jag det visar sig vad som är bäst sen när takteglet är på plats. Jag tror att huset får ett helt annat utseende då (förhoppningsvis till det bättre). Efter det kommer säkert funderingar på vilken färg som är lämplig på fönster och dörrar. Det finns inga vita knutar nu så det blir det inga sen heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.