Finns det någon fingervisning om vilka frimärken som har värde och vilka som inte är? Är första utgångspunkten att de ska vara ostämplade, eller är det en myt? Vad kommer härnäst i värderingstrappan? Gissningsvis inget av större värde, och en värderingsman kanske kostar för mycket.

Jag har fått frimärken förstörda av vattenläcka, minst en stor pärm. Jag vet inte var de kommer ifrån, men ska höra efter i familjen/släkten kommande dagar.
 
99% av samlingar är inte värda något alls.
Spelar ingen roll om det är ostämplade, finns värdefulla frimärken oavsett om de är stämplade.

Om du har några kort kan det hjälpa, brukat vara ganska enkelt att se om det är en ”hobbysamling” eller något mer seriöst.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att gissa bara sådär, utan man behöver gå in i kataloger och kolla. ”Nya” frimärken (typ senare halvan av 1900-talet och framåt) är normalt värda ca noll kronor i stämplat skick och det nominella värdet (valören) i ostämplat skick eftersom de kan användas till att skicka brev med. Äldre frimärken varierar värdet på lite mer. Många var bruksfrimärken och användes i stora mängder, återigen värde ca noll kronor. Enstaka frimärken fanns i mindre upplagor, men i värsta fall kan man behöva kika på färgnyans, tandning, vattenstämplar och fluorescens för att skilja dem från de vanligare frimärkena av samma modell. Världens dyraste frimärke ”gul tre skilling banco” är tex värdefull bara för att den har fel färg (den skulle ha varit grön). En katalog är ett måste för att man ska kunna identifiera sånt.

Något som kan ha lite samlarvärde är faktiskt ovanliga stämplar, tex någon poststation som bara fanns under ett år. Då måste stämpeln vara tydligt läslig och helst ska frimärket sitta kvar på brevet/vykortet, och man måste ha turen att hitta en samlare som vill ha just den orten. Det är fortfarande inga jättesummor vi snackar om. Filateli är inte längre mode, så efterfrågan är nog inte enorm.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
När jag var i tidiga tonåren, eller kanske några år innan dess, fick jag ett antal svenska frimärken från början av 1900-talet från en äldre släkting. En del var lösa, andra satt på brev eller kort (och jag lärde mig att ånga av dem).

Jag var rätt stolt över min lilla samling, och min moster - som jag hade fått frimärkena av - tyckte att hon hade gjort en god gärning. En dag gick jag ner till Biblioteket och lånade hem Facit-katalogen (vill jag minnas att den hette), en tjock rackare med bilder, beskrivning och värde på de flesta frimärken som har getts ut. Minns inte nu om det bara var svenska frimärken eller all världens.

I alla fall visade det sig att nästan alla mina fina frimärken var värda 15 öre styck! Även de jag tyckte var riktigt fina. Det var ungefär då jag slutade att samla på frimärken.

Detta var alltså i mitten på 1960-talet.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Jag har uppfattat att frimärken har minskat i värde. Utom de extremt sällsynta. Det finns fortfarande en krympande skara internationella "proffsamlare" som vill och kan betala fantasipriser frör sällsynta märken, så länge den krympande skaran är större än antalet exemplar av de märkena stiger de i värde på auktionerna. Men eftersom alla "halvsällsynta" märken finns i större antal än det finns samlare idag, så blir de i princip värdelösa. Utbudet är större än efterfrågan.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Enda värde brukar vara dom ostämplade som alltid kan användas för att skicka brev. Men det kan vara rätt bökigt att få ihop dagens brevporto med 50-öres valörer. Men det går.
F ö förstörs frimärken inte av en vattenläcka. Dom är gjorda för att kunna plockas bort från brev med just vatten.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Enda värde brukar vara dom ostämplade som alltid kan användas för att skicka brev. Men det kan vara rätt bökigt att få ihop dagens brevporto med 50-öres valörer. Men det går.
F ö förstörs frimärken inte av en vattenläcka. Dom är gjorda för att kunna plockas bort från brev med just vatten.
Fast då torkas de under kontrollerade former. Frimärken sittandes i album som blir blött och inte räddat på ett tag blir ju lite annorlunda. Sidorna kletar ihop osv osv........
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Ostämplade svenska märken har väl sitt nominella värde kvar. Det går att använda dem som brevporto.
En kompis som samlade på frimärken brukade använda "värdelösa" märken att frankerat brev med. Lite kul att få ett C4-kuvert täckta av 10-öresfrimärken med Gusav V och annat på.
 
  • Haha
Dracula
  • Laddar…
På postmuseet i gamla stan brukade tryckpressen för skillingbancomärket stå. Laddad med papper och allt. Bara att veva igång. Ett och annat feltryck skulle säkert gå att ordna. :)
 
Märlen av värde är väl de som ingen eller få samlat på. Som rabattfrimärken.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Enda värde brukar vara dom ostämplade som alltid kan användas för att skicka brev. Men det kan vara rätt bökigt att få ihop dagens brevporto med 50-öres valörer. Men det går.
F ö förstörs frimärken inte av en vattenläcka. Dom är gjorda för att kunna plockas bort från brev med just vatten.
Kan säga att mina, trots att jag tog ut alla sidor från bokryggen, är knöggliga efter torkning. Jag hade ingen chans att a hand om flera hundra frimärken för att torka plant eller så.
 
Dracula Dracula skrev:
Kan säga att mina, trots att jag tog ut alla sidor från bokryggen, är knöggliga efter torkning. Jag hade ingen chans att a hand om flera hundra frimärken för att torka plant eller så.
Brukar gå att blöta och torka nästan i oändlighet…… när man var lite ”torkade” man frimärken med strykjärnet 🤓
 
T Taxture skrev:
Brukar gå att blöta och torka nästan i oändlighet…… när man var lite ”torkade” man frimärken med strykjärnet 🤓
Du kan lägga alla blöta frimärken i en billig bok. Fast... jag hört talas om att det finns folk som inte har böcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.