Hej alla!

Vi funderar på att bygga ett nytt hus på tomten där vi i dag har ett fritidshus. Även det nya huset skulle vara fritidshus. Vilken uppvärmning är smartast att välja? I det hus vi har idag har vi direktverkande el, det vill säga element. De är aldrig på under sommaren men när vi lämnar ställer vi in dem på tio grader.

Jag har alltid tänkt att detta är lite gammaldags och att vi borde hitta nåt smartare och mer klimatvänligt nu om vi bygger nytt. Men vad väljer man då? Hur ordnar man smart och klimatvänlig uppvärmning i ett fritidshus, där det framför allt handlar om att hålla 10 grader under vintern (med möjlighet att gå upp till normal rumsvärme om vi besöker någon extra vecka off season, vilket vi kanske blir sugna på om vi får ett nytt hus.)

Tacksam för alla svar från er kunniga!
 
Luft/Luft-värmepump och kamin är mitt förslag.

Köp en värmepump som kan ställas in på underhållsvärme och låt den stå inställd på 10 grader när ni inte är där. Sedan kan ni snabbt få upp värmen genom att elda i kaminen när ni anländer.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
För fritidshus är det vanligast med el-radiatorer plus en bra luftluftvärmepump med fjärrstyrning. I alla rum som nås av värmen från luftvärmepumpen kan man ha elradiatorerna som back-up.
 
  • Gilla
AnnikaAnnika
  • Laddar…
Vad säger ni om solceller?
 
E Einh skrev:
Luft/Luft-värmepump och kamin är mitt förslag.

Köp en värmepump som kan ställas in på underhållsvärme och låt den stå inställd på 10 grader när ni inte är där. Sedan kan ni snabbt få upp värmen genom att elda i kaminen när ni anländer.
Tack!
 
J Josth skrev:
För fritidshus är det vanligast med el-radiatorer plus en bra luftluftvärmepump med fjärrstyrning. I alla rum som nås av värmen från luftvärmepumpen kan man ha elradiatorerna som back-up.
Tack!
 
Vi har luft-luft ihop med kamin i vårt hus i fjällen. Har ett par el radiatorer nära köket och inkommande vatten ifall pumpen skulle gå sönder. Installerade även FTX för ett par år sedan och det gjorde stor skillnad.

När vi är påväg upp mot fjällen så sätter vi på värmepumpen på 21gr och slår på värmegolven. Det räcker gott och väl för att ha ett varmt hus att komma upp till. Sätter luftpumpen på 15gr och avfuktning när vi inte är där.
 
A AnnikaAnnika skrev:
Vad säger ni om solceller?
Känns lite väl dyrt för ett fritidshus kanske. Under den mörkaste tiden på året när det också brukar vara kallt och du behöver värme som mest så kommer panelerna att leverera som minst.
 
Ska ni bygga nytt så definitivt vattenburen värme!
Sen om ni ska ha golvvärme eller raddar, vinterfritidshus eller mest bara sommar?
Luft/vattenvämepump, möjligen frånluft, är vi längre norrut i landet bergvärmehål. Var ligger kåken?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ska ni bygga nytt så definitivt vattenburen värme!
Sen om ni ska ha golvvärme eller raddar, vinterfritidshus eller mest bara sommar?
Luft/vattenvämepump, möjligen frånluft, är vi längre norrut i landet bergvärmehål. Var ligger kåken?
Huset ligger på Öland
 
A AnnikaAnnika skrev:
Vad säger ni om solceller?
Priserna på solcellspaket inkl installation har stigit kraftigt och det finns osäkerheter kring framtida nätavgift samt om 60-öringen kommer att finnas kvar. Se det i så fall som ett helt eget projekt om det finns pengar över och räkna väldigt noga på lönsamheten och hur många år det tar att tjäna igen pengarna inkl räntan. Mycket beror nog på i vilket elområde husen står.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A AnnikaAnnika skrev:
Vad säger ni om solceller?
Solceller ger ingen värme, menar du solfångare som man kör vatten i?
 
M mattoys skrev:
Solceller ger ingen värme, menar du solfångare som man kör vatten i?
Oj. Jag är nybörjare, jag förstår det. Jag trodde solceller och solfångare var samma sak. Jag tänkte att det var ett smart och klimatvänligt sätt att få till direktverkande el/element. Vad är skillnaden mellan solceller och solfångare...? Jag kan googla också, men kan du förklara lätt är det välkommet.
 
Solfångare har funnits sedan länge och man cirkulerar frysskyddat vatten i dessa som sedan får värma en stor ackumulatortank. Då har man varmvatten och kanske också värme under hela dygnet. Solceller ger däremot el, finns inget vatten i dem. Numera är solfångare ganska ovanligt och de flesta vill ha solceller men verkningsgraden är enormt mycket högre för solfångare och det kan passa bra om man t.ex. har pool eller driver en campingplats med gäster som duschar nästan hela tiden.
 
  • Gilla
AnnikaAnnika
  • Laddar…
J Josth skrev:
Solfångare har funnits sedan länge och man cirkulerar frysskyddat vatten i dessa som sedan får värma en stor ackumulatortank. Då har man varmvatten och kanske också värme under hela dygnet. Solceller ger däremot el, finns inget vatten i dem. Numera är solfångare ganska ovanligt och de flesta vill ha solceller men verkningsgraden är enormt mycket högre för solfångare och det kan passa bra om man t.ex. har pool eller driver en campingplats med gäster som duschar nästan hela tiden.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.