P
Hej,

Jag skulle vilja sätta in en diskmaskin i vårt kök i stugan (tidigt 70-tal). Jag tror att diskbänken ev. har asbest under sig (beläggning) och vet att det är ok att ta bort själv, så länge jag kan göra det utan att skada undersidan. Jag har dock en misstanke om att den är fäst i väggen med svartlim, och undrar därför om det brukar vara svårt att få loss saker från väggen utan att frigöra asbest? Jag skulle också vilja byta fläkten från tidigt 70-tal och är ganska säker på att det är eternit i kanalen, undrar därför om man brukar lyckas plockar ner fläktar utan att skada själva "kanalen"?. Anledningen till att jag måste plocka bort diskbänken är att den är för låg för diskmaskin och jag skulle behöva byta ut befintliga underskåp mot två nya moduler i rätt höjd. En 40 cm bred och en 60 cm bred.

Tidigare har vi också haft va-beredare under huset med koppling till kök och badrum. Nu funderar jag på va-beredare i badrummet och genomgströmningsvärmare i kök (pga ej golvbrunn) - vad tror ni om den lösningen?
 
A
P maggan77 skrev:
Hej,

Jag skulle vilja sätta in en diskmaskin i vårt kök i stugan (tidigt 70-tal). Jag tror att diskbänken ev. har asbest under sig (beläggning) och vet att det är ok att ta bort själv, så länge jag kan göra det utan att skada undersidan. Jag har dock en misstanke om att den är fäst i väggen med svartlim, och undrar därför om det brukar vara svårt att få loss saker från väggen utan att frigöra asbest? Jag skulle också vilja byta fläkten från tidigt 70-tal och är ganska säker på att det är eternit i kanalen, undrar därför om man brukar lyckas plockar ner fläktar utan att skada själva "kanalen"?. Anledningen till att jag måste plocka bort diskbänken är att den är för låg för diskmaskin och jag skulle behöva byta ut befintliga underskåp mot två nya moduler i rätt höjd. En 40 cm bred och en 60 cm bred.

Tidigare har vi också haft va-beredare under huset med koppling till kök och badrum. Nu funderar jag på va-beredare i badrummet och genomgströmningsvärmare i kök (pga ej golvbrunn) - vad tror ni om den lösningen?
asbest är inte omöjligt men inte heller säkert, lite bilder underlättar.
om imkanalen är fyrkantigt asbeströr så går det inte alltid att rädda det
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
electroluxaren skrev:
asbest är inte omöjligt men inte heller säkert, lite bilder underlättar.
om imkanalen är fyrkantigt asbeströr så går det inte alltid att rädda det
Hej,

Jag är tyvärr inte på plats, men ska försöka ta bilder nästa gång jag är där. Kanske lika bra att ta dit saneringsföretag om det gäller både fläkt och diskbänk.
 
A
P maggan77 skrev:
Hej,

Jag är tyvärr inte på plats, men ska försöka ta bilder nästa gång jag är där. Kanske lika bra att ta dit saneringsföretag om det gäller både fläkt och diskbänk.
titta först är sällan svårt att genomföra
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
BirgitS
Och du ska ju skicka in prover på analys så att du vet vad som är asbest innan du anlitar ett företag för sanering.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och du ska ju skicka in prover på analys så att du vet vad som är asbest innan du anlitar ett företag för sanering.
I vanliga fall hade jag gjort det men nu vill jag inte göra det innan jobbet ev. påbörjas då allt är intakt och helt och inte utgör någon risk.
 
Beläggningen på undersidan av diskbänken är enbart för ljuddämpning och brukar vara någon form av asfaltpapp. Den uppvikta kanten på diskbänken är inte limmad utan sticker bara upp bakom kaklet eller vad du nu har för stänkskydd.

Varför inte ha två genomströmningsberedare? Det sparar en del plats. Eller bara beredare i badrummet.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
BirgitS
P maggan77 skrev:
Anledningen till att jag måste plocka bort diskbänken är att den är för låg för diskmaskin och jag skulle behöva byta ut befintliga underskåp mot två nya moduler i rätt höjd.
Standard på 70-talet var att bänkytan skulle vara 85 eller 90 cm över golv. Alla diskmaskiner jag har haft har varit ställbara för 82-87 cm höjd (minst) för att passa de bänkhöjderna. Vad har du för bänkhöjd?

Många nöjer sig med att lägga 5 cm höga lister (ram) ovanpå befintliga bänkskåp innan de lägger på bänkskivan.

Jag vet inte hur man gjorde med rostfria diskbänkar på den tiden men det har förkommit att plåten går in bakom kaklet, för att få en tät vinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.