Hej, kanske helt fel tråd, men hoppas någon kan hjälpa mig rätt isåfall!

Jag är elektriker, och har en god vän som ska flytta till nytt boende (nyproducerat)
Vi tänkte fixa lite uppdateringar i bostadsrätten efter inflytt.
Min goda vän hade en genomgång med elektrikern som gjort installationerna och nämnde detta. Dom berättade då att deras garanti inte gäller ifall det är så att någon annan arbetar i anläggningen under garantitiden.

Kan detta stämma juridiskt? Det innebär att dom måste välja samma installationsfirma för att montera dimmer och installera ny belysning? Dom funderar även på en laddbox, och det är förberett med kanalisation.

Någon som har bra koll på vad juridiken säger? Vill inte trampa någon på tårna men är nyfiken på vad som är rätt!
 
Finns nog inget säkert svar. Man behöver skilja på en lagstadgad reklamationsrätt och garanti som är avtalad. En avtalad garanti kan i princip innehålla vilka begränsningar som helst, beror på vad som avtalats. En reklammationsrätt är däremot som sagt lagstadgad och gäller vid konsumentköp.

Men en byggare som bygger bostadsrätter har föreningen som beställare, alltså inte en konsument. Så byggaren kan nog ha i princip vilka garantivillkor som helst gentemot föreningen här. Sedan har föreningen ett visst ansvar mot medlemmen som köpt sin bostadsrätt, är dåligt insatt i hur det fungerar vid nyupplåtelse som det är här.

I praktiken tror jag att det är väldigt ovanligt att en elfirma skulle neka garanti bara för att någon annan micklat med anläggningen, OM felet är helt orelaterat till det som gjorts.

Men det kan ju finnas svaga samband. Antag att de har installerat elen i lägenheten med en katastrofalt dålig balans mellan faserna, Men det fungerar. Så installerar du laddboxen som får huvudsäkringarna att lösa några ggr per dag, även om man ställer ned max laddström till 1A. Grundfelet är den dåliga balansen, men elfirman kommer att skylla på din laddbox.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu gissar jag bara, men det borde vara OK att låta nån annan jobba med elen. Jämför med bilar. Där får man serva på en annan verkstad än där man köpt och ändå behålla garantin, men det blir ett svårare bevisläge om motorn skär - har man servat på rätt sätt med rätt material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.