Hej kära forum!
Vi köpte förra hösten ett radhus där det ingick klausul i köpet att taket skulle bytas (papptak) innan inflytt vilket precis blev klart innan vi flyttade in.
Nu när det regnar och blåser mycket märker vi dock att det droppar vatten från taket. Första steget är i nuläget givetvis att försöka hitta var/varför det läcker och lösa problemet. Men frågan är hur man bör gå till väga sedan.

1. Skall vi kontakta vårat försäkringsbolag?
2. Skall vi kontakta mäklare och reklamera detta som dolt fel?
3. Skall vi kontakta firman som utförde takbytet för att göra någon slags reklamations.
4. Skall vi kontakta mäklare som kontaktar föregående ägare (som beställde och betalade jobbet) för att reklamera och på något sätt återgälda oss?

Tacksam för svar!
/Vilsen och blöt radhusägare
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Rickard.
Är det en firma som lagt papptaket har ni med största sannolikhet en garanti som ni "fått med på köpet". Har ni fått något offert eller garantibevis fråm jobbet eller nått sånt kan du nog gå direkt till firman men jag tycker du kan höra med säljaren först.
 
  • Gilla
Walkramis och 2 till
  • Laddar…
De bästa är att avvakta tills du vet orsaken och kostnad för åtgärd, annars blir det massa gissningar i tråden utan större värde.
Så man tar det stegvis och metodiskt.
 
  • Gilla
Walkramis
  • Laddar…
Rickard.
A AndersS skrev:
De bästa är att avvakta tills du vet orsaken och kostnad för åtgärd, annars blir det massa gissningar i tråden utan större värde.
Så man tar det stegvis och metodiskt.
Varför skulle man behöva ta reda på det när man just fått ett nytt tak av en firma?

Papptak kommer nästan alltid med garanti så dom kan få leta felet och åtgärda om det är inom deras ansvar, kostnaden står takfirman såklart för.

Det är såklart inget fel med att felsöka lite själv om man vill det men man måste kontakta firman direkt så dom får en chans att åtgärda innan det kan bli värre.
 
  • Gilla
Walkramis och 1 till
  • Laddar…
W Walkramis skrev:
Hej kära forum!
Vi köpte förra hösten ett radhus där det ingick klausul i köpet att taket skulle bytas (papptak) innan inflytt vilket precis blev klart innan vi flyttade in.
Nu när det regnar och blåser mycket märker vi dock att det droppar vatten från taket. Första steget är i nuläget givetvis att försöka hitta var/varför det läcker och lösa problemet. Men frågan är hur man bör gå till väga sedan.

1. Skall vi kontakta vårat försäkringsbolag?
2. Skall vi kontakta mäklare och reklamera detta som dolt fel?
3. Skall vi kontakta firman som utförde takbytet för att göra någon slags reklamations.
4. Skall vi kontakta mäklare som kontaktar föregående ägare (som beställde och betalade jobbet) för att reklamera och på något sätt återgälda oss?

Tacksam för svar!
/Vilsen och blöt radhusägare
Om taket lades klart precius innan ni köpte så bör också ni ha fått garantin, så jag hade gått på firman i 1a läget - uppenbarligen har dom missat ngt.

Om dom krånlgar osv kan det bli aktuellt med försäkringar eller säljare (som väl beställde jobbet?)
 
  • Gilla
Walkramis
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
De bästa är att avvakta tills du vet orsaken och kostnad för åtgärd, annars blir det massa gissningar i tråden utan större värde.
Så man tar det stegvis och metodiskt.
Man avvaktar väl inte med ett läckande tak, fort ska det gå om än inga galna åtgärder.
 
  • Gilla
Walkramis och 1 till
  • Laddar…
D
Ni har köpt ett hus med nytt tak, såklart ska ni kunna förvänta er att det är helt. Säljaren är er juridiska avtalsmotpart, de skulle jag kontakta först.
 
  • Gilla
Walkramis och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Ni har köpt ett hus med nytt tak, såklart ska ni kunna förvänta er att det är helt. Säljaren är er juridiska avtalsmotpart, de skulle jag kontakta först.
Fast det kan ju ha gått sönder också ?
I vilket fall lär det vara firnman så lade taket som är första instans, oavsett om du först gå¨r via säljaren, som ringer firman, eller själv ringer firman?

Och var det nu ett år sedan köp är det lite sent att amvända säljaren som ombud kan jag tycka. Blir det tal om dolt fel eller så så är det förstås en annan sak - men där är vi ju inte än efter vad TS skrev iaf?
 
  • Gilla
Walkramis
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Man avvaktar väl inte med ett läckande tak, fort ska det gå om än inga galna åtgärder.
Jag svarade på ts fråga om nästa steg med olika processer.
Man kan inte planera ev. kommande process innan man vet problemet, åtgärd och framför allt kostnad.
Det är dessutom ett kallförråd som det gäller.
Så läs TS fråga på nytt och vad jag svarat på, annars blir det fort men fel.
Ts tänker åtgärda, men frågan som ställdes var hur man skulle göra efter det.😉
 
  • Gilla
Walkramis
  • Laddar…
Tack för alla svar!

För att förtydliga lite, även om det är klassat som ett kallförråd så ligger det direkt anslutning till huset, vi tror även att det tilläggsisolerat samtidigt som resten av huset och det finns även värmevatten draget (har eventuellt suttit element där när huset byggdes 1964).

Igår fick jag hjälp av min granne att passa min 2-åriga son medans jag och min far var uppe och undersökte taket. Vi kunde inte hitta några skador eller direkta felaktigheter i taket, förutom en glipa i plåten som just nu är huvudspåret. Vi täckte med presenning och det har inte droppat sedan igår eftermiddag och fukthalten i gipsskivan i innertaket har minskat. Dock har regnet sedan dess avtagit så vi vet inte säkert ännu om vi "hittat problemet".
Nästa steg i att felsöka blir att lyfta på de plåtarna som vi nu täckt över för att se om det kan ha varit där det läckte ner och sedan försöka få en uppfattning om hur mycket fuktskador det eventuellt är i kringliggande isolering. Gipsskivan var otroligt spröd igår och jag lyckades (råkade?) med väldigt lite kraft peta ett hål och upptäckte en fuktspärr ovanför. Är därför lite orolig just att isoleringen ovan antagligen är kaputt och att problemet inte bara var stormen, utan att mängden regn som kom nu bara var var tillräckligt för att vi skulle upptäcka det... Men först får vi invänta bättre väderlek.

När vårat tak lades om så passade flera andra i längan på att göra detsamma, så det var samma företag som då gjorde alla. Dock verkar det inte varit helt problemfritt. Vi hade en klausul i kontraktet att taket skulle vara nylagt till inflytt, och föregående ägaren fick ligga på ordentligt för att i sista stund få klart det. Några grannar har ännu inte fått sitt tak påbörjat/helt färdigställt och de har inte lyckats få tag i firman. En annan granne hade hantverkare över som kollade på deras tak och tyckte arbetet var bristfälligt, så vi bad dem då kolla över alla taken men de hade inga direkta åsikter om utförandet på vårat tak.

Planen nu är att prata med vårat försäkringsbolag för att göra dem medvetna om att det skett en skada, för att sedan försöka få tag på takläggaren som får se över taket och fixa felaktigheter.
Frågan är vad som händer sen när eventuell (sannolik) fuktskada skall fixas. Rimligtvis borde det vara mitt försäkringsbolag som får driva något mot takläggarens försäkringsbolag om det är så att bristfällig takläggning är orsaken?

Nu blev det en lång roman här, behövde nog skriva av mig lite.
Tack till alla som läser och tar sig tid att svara!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Försäkringar ska täcka plötsliga och oförutsedda händelser, regnvatteninträgning eller dåligt utfört arbete lär tyvärr inte kunna gå på försäkringen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Ursäkta men du övertänker och överförbereder, takfirman ska lösa allt mot dig (även följdskador) och vad dom sen gör med sitt försäkringsbolag det kan du skita i, ditt försäkringsbolag är säkert inte heller så intresserade av att betala dig.

Du måste kontakta takfirman helst igår!
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
W Walkramis skrev:
Tack för alla svar!

För att förtydliga lite, även om det är klassat som ett kallförråd så ligger det direkt anslutning till huset, vi tror även att det tilläggsisolerat samtidigt som resten av huset och det finns även värmevatten draget (har eventuellt suttit element där när huset byggdes 1964).

Igår fick jag hjälp av min granne att passa min 2-åriga son medans jag och min far var uppe och undersökte taket. Vi kunde inte hitta några skador eller direkta felaktigheter i taket, förutom en glipa i plåten som just nu är huvudspåret. Vi täckte med presenning och det har inte droppat sedan igår eftermiddag och fukthalten i gipsskivan i innertaket har minskat. Dock har regnet sedan dess avtagit så vi vet inte säkert ännu om vi "hittat problemet".
Nästa steg i att felsöka blir att lyfta på de plåtarna som vi nu täckt över för att se om det kan ha varit där det läckte ner och sedan försöka få en uppfattning om hur mycket fuktskador det eventuellt är i kringliggande isolering. Gipsskivan var otroligt spröd igår och jag lyckades (råkade?) med väldigt lite kraft peta ett hål och upptäckte en fuktspärr ovanför. Är därför lite orolig just att isoleringen ovan antagligen är kaputt och att problemet inte bara var stormen, utan att mängden regn som kom nu bara var var tillräckligt för att vi skulle upptäcka det... Men först får vi invänta bättre väderlek.

När vårat tak lades om så passade flera andra i längan på att göra detsamma, så det var samma företag som då gjorde alla. Dock verkar det inte varit helt problemfritt. Vi hade en klausul i kontraktet att taket skulle vara nylagt till inflytt, och föregående ägaren fick ligga på ordentligt för att i sista stund få klart det. Några grannar har ännu inte fått sitt tak påbörjat/helt färdigställt och de har inte lyckats få tag i firman. En annan granne hade hantverkare över som kollade på deras tak och tyckte arbetet var bristfälligt, så vi bad dem då kolla över alla taken men de hade inga direkta åsikter om utförandet på vårat tak.

Planen nu är att prata med vårat försäkringsbolag för att göra dem medvetna om att det skett en skada, för att sedan försöka få tag på takläggaren som får se över taket och fixa felaktigheter.
Frågan är vad som händer sen när eventuell (sannolik) fuktskada skall fixas. Rimligtvis borde det vara mitt försäkringsbolag som får driva något mot takläggarens försäkringsbolag om det är så att bristfällig takläggning är orsaken?

Nu blev det en lång roman här, behövde nog skriva av mig lite.
Tack till alla som läser och tar sig tid att svara!
De flesta försäkringar täcker inte vattenintrån från ovan tyvärr :/
Men det är ju värt att fråga. :)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ursäkta men du övertänker och överförbereder, takfirman ska lösa allt mot dig (även följdskador) och vad dom sen gör med sitt försäkringsbolag det kan du skita i, ditt försäkringsbolag är säkert inte heller så intresserade av att betala dig.

Du måste kontakta takfirman helst igår!
Problemet ts grannar verka ha enligt ts är att man inte får tag på firman som utfört arbetet "Några grannar har ännu inte fått sitt tak påbörjat/helt färdigställt och de har inte lyckats få tag i firman" Ts får själv skriva om man försökt.
 
Lite bilder är ju bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.