Hej funderar varför min graf ser ut så här ? Är det värmepumpen som beter sig konstigt ?
 
  • Appskärm visar elanvändning över tid, nuvarande effektförbrukning, och dagens förbrukningsstatistik i kWh och SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Kan det vara en varmvattenberedare som behöver värma vattnet lite ?
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Sådär ser min kurva ut när jag inte är hemma.
Det är som tidigare skrivits varmvattenberedningen som går in med jämna mellanrum.
Märkte att det blev längre mellan "spikarna" när jag bytte bererdare, men då blev det kallare på vintern i det rum som den står i.
Så, den nyare har betydligt bättre isolering.
 
Okej tack för svar ,har varit en jämn kurva tidigare därför jag blev fundersam ,kanske beror på att det har blivit kallare ute nu ?
 
Fast om det är "underhållsvärme" för beredaren, så tycker jag det ser ut att komma lite för ofta.

Du har inte en läcka, ex. säkerhetsventilen på beredaren, så att det rinner ut varmvatten hela tiden?
 
Värmepump eller varmvattenberedare beter sig så.
Om det är värmepumpen så skulle jag rekommendera att du ändrar inställningar så att den inte startar lika ofta och istället går lite längre när den startar, om det nu är möjligt utan att påverka inomhustemperaturen.
 
H Himle_peter skrev:
Hej funderar varför min graf ser ut så här ? Är det värmepumpen som beter sig konstigt ?
Vad har du för typ av pump?
 
Luft vatten , nibe vvm240 och fighter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.