Hej!
Jag har fått ett bygglov att inreda vinden i villan till badrum och sovrum. I bygglovet ingår takfönster för att tillräckligt dagsljus ska komma in. Min tanke var att genomföra alla delar innan bygglovet går ut om 5 år. Pga räntor och inflation skulle jag gärna vilja göra badrum/sovrum nu men takfönsterna år 4 då jag har sparat undan mer pengar.

Som jag förstår det får man inte använda ett utrymme innan slutbesked? Men detta kan jag inte få förrän takfönsterna är på plats gissar jag. Jag vågar inte ta upp detta med handläggaren. Har ni några tips? Hur illa är det att börja sova och duscha innan slutbeskedet är klart?
 
P pellesv skrev:
Hej!
Jag har fått ett bygglov att inreda vinden i villan till badrum och sovrum. I bygglovet ingår takfönster för att tillräckligt dagsljus ska komma in. Min tanke var att genomföra alla delar innan bygglovet går ut om 5 år. Pga räntor och inflation skulle jag gärna vilja göra badrum/sovrum nu men takfönsterna år 4 då jag har sparat undan mer pengar.

Som jag förstår det får man inte använda ett utrymme innan slutbesked? Men detta kan jag inte få förrän takfönsterna är på plats gissar jag. Jag vågar inte ta upp detta med handläggaren. Har ni några tips? Hur illa är det att börja sova och duscha innan slutbeskedet är klart?
Varför vågar du inte fråga? 🙃 Du kan fråga om att använda sovrummet för förvaring/förråd under tiden?

Om ingen märker det så är det väl bara att köra och riskera böter 😅
 
Jag tycker du börjar i fel ordning, om det bara är själva fönsterna som ska in (inte lägga om tak osv) är det inte någon stor sak. Försök hitta fönster begagnade, tex på Blocket. Det blir även mer jobb om du gör iordning ett rum och sedan ska ta hål för fönster sist av allt.

Svar på din egentliga fråga är att du inte får ta rummen i besittning, iaf sovrummet, innan slutbesked fåtts. Du kan få ett interimistiskt slutbesked om ett av rummen är klarar långt innan det andra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.