Hej, Vi är i färd med att börja med fasaden på vårt Mockfjärd Elementhus från 1961, jag har en fråga till er andra som har gjort om fasaden på ett elementhus.

Jag är fullt medveten om hur "lådorna"/kassetter,modulerna är byggda och dess funktion samt hur de är menade att bära & hur lasterna fördelas.

Min fråga rör den 0.18mm tjocka alu-plåten som är laxstjärtformad och limmad på utsidan av den befintliga fasaden. Kommer den orsaka kondensutfällning mitt i väggen om jag tilläggsisolerar med 50mm västkustskiva sedan luftspalt & spikläkt?

Hur har ni andra gjort?
Tror att det går att och skala av alu skiktet hyfsat enkelt, men jag har inte provat än på större skala.

Jag har tänkt köra 50mm västkustskiva 45x45 + 28x70 + panel

Är jag rätt ute eller övertänker jag?

Tack på förhand.
 
  • Ett enfamiljshus med röd takpannor, grå fasad, glasveranda och nedgångssol. Omges av grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt elementhus från 1971 är tilläggsisolerat året efter det byggdes samt på det teglat. Plåtskivan sitter kvar. Delar av en vägg har jag plockat ner eftersom vi byggde ett uterum där och det endast var halvtegel. Väggen var helt perfekt. Isoleringen i vår vägg är vanlig isolering typ glasull.

Vet inte om det svarar på din fråga men iaf lite erfarenhet från vårt hus :)
 
Tack, ja det har du rätt i. Elementhusen som fått tegelfasad borde ju ändå bestå av väggelement bakom och ha isolering direkt mot alu skiktet. Tack för insikten. Alltid skönt att höra lite långtids erfarenheter.
 
Hittade denna info nu hehe spot on.
 
  • Svensk text om teknik och material, troligtvis från tidskriften Teknisk Tidskrift år 1957.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en artikel med foto och ritning om aluminiumklädda elementhus, ur Teknisk Tidskrift 1957.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.