pefo skrev:
Jag är förvånad att du hänger här och inte på nåt fotogenlampsforum! :D
Alltså, även om man bara tänker på brandrisk så är nog tom en JFB som kör Windows(TM) att föredra framför fotogenlampan... ;)
 
Haha Du säger det va? .. Du har möjligtvis inte testkört nya Windows 7-betan ?
Kan säga som så att hellre då skulle jag ha en fotogenlampa o en spann med vatten än en JFB som kör Windows.
 
Ja, jag försökte ta i med det värsta jag kunde tänka mig för illustrativ effekt, men jag tog kanske i för mycket. Även jag skulle nog välja spannen när jag tänker efter. :D
 
ungefär samma fundering här, men gäller min mors hus där jag ska byta elpatron på en VVB Nibe Compact 300 och den har ju ett läge via brytare 1kW fas-nolla och ett läge 3kW fas-fas (nolla helt bortkopplad). Den har eg. alltid bara kört i 3kW läget, dvs två-fas.

Jag tycker min mors hus är "el-farligt" och vi borde installera en jordfelsbrytare på hela huset, men vad händer då med den JFB och VVB i två-fas?
Blir strömmen +-0 sett ur dom två fasernas perspektiv, t ex L1-L2?
Teknisk illustration av jordfelsbrytare, schema, beskrivande text om funktion, säkerhetskomponent i elsystem.
 
Mikael_L
Y Yggdrasilen skrev:
ungefär samma fundering här, men gäller min mors hus där jag ska byta elpatron på en VVB Nibe Compact 300 och den har ju ett läge via brytare 1kW fas-nolla och ett läge 3kW fas-fas (nolla helt bortkopplad). Den har eg. alltid bara kört i 3kW läget, dvs två-fas.

Jag tycker min mors hus är "el-farligt" och vi borde installera en jordfelsbrytare på hela huset, men vad händer då med den JFB och VVB i två-fas?
Blir strömmen +-0 sett ur dom två fasernas perspektiv, t ex L1-L2?
[bild]
Om du har en 400V enfaslast som är omkopplingsbar till en 230V enfaslast
(kopplad fas-fas i ena läget, fas-nolla i andra)
Så får du dra båda faserna samt nollan genom JFB. Då balanseras strömmarna i summatrafon oavsett om du kör den i 400V eller 230V.

Möjligtvis finns det en viss risk för trip just när man kopplar om mellan de olika driftlägegena, men jag tror det ska fungera även då.

Och man kan ha flera JFB i anläggningen som "ligger efter varandra", det är dock högst osäkert vilken som löser först vid jordfel, om inte t.o.m båda gör det.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du har en 400V enfaslast som är omkopplingsbar till en 230V enfaslast
(kopplad fas-fas i ena läget, fas-nolla i andra)
Så får du dra båda faserna samt nollan genom JFB. Då balanseras strömmarna i summatrafon oavsett om du kör den i 400V eller 230V.

Möjligtvis finns det en viss risk för trip just när man kopplar om mellan de olika driftlägegena, men jag tror det ska fungera även då.

Och man kan ha flera JFB i anläggningen som "ligger efter varandra", det är dock högst osäkert vilken som löser först vid jordfel, om inte t.o.m båda gör det.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du har en 400V enfaslast som är omkopplingsbar till en 230V enfaslast
(kopplad fas-fas i ena läget, fas-nolla i andra)
Så får du dra båda faserna samt nollan genom JFB. Då balanseras strömmarna i summatrafon oavsett om du kör den i 400V eller 230V.

Möjligtvis finns det en viss risk för trip just när man kopplar om mellan de olika driftlägegena, men jag tror det ska fungera även då.

Och man kan ha flera JFB i anläggningen som "ligger efter varandra", det är dock högst osäkert vilken som löser först vid jordfel, om inte t.o.m båda gör det.
nog missförstånd:
oki, men det är ju en tvåfas last 400Volt och jordfelsbrytaren ska sitta vid centralanläggningen inkopplad på hela huset, inte speciellt inkopplat på VVB överhuvudtaget såsom frågeställaren från början i denna tråd vill ha, den personen vill ju ha en extra JFB till bara VVB, detta vill jag inte alls ha.
 
Mikael_L
Ja då kopplar man in den "som vanligt" bara.
 
B b_hasse skrev:
Ska man vara petig så innebär det att testknappen kommer ge 74% högre ström.
Får man fram nollan till JFB så ger testknappen den ström som tillverkaren avsett.

/Hasse
73,2 %...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.