Vi har haft byggare hemma hos oss för att bygga ett ikea-kök. Det har blivit en del diskussioner om vad som är snyggt och bra, men i dag var de hemma hos oss och monterade bl.a. färdigt vår köksö.

Täcksidorna sitter så att de sticker ut 6 mm från framsidan på lådorna. Finns det något logiskt skäl för detta? Kan det vara så att de lämnat plats för att montera något slags dämpning? Är det meningen att lådorna ska kunna justeras på något sätt?
 
  • Måttband sträckt över en öppning, inne i ett rum vid skymning, suddig bakgrund, heminredning, måtttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De skulle ha kapat täcksidan i bakkant.
6 mm utstick är "för mycket", nej det går inte att justera lådfronterna (eller skåpsluckor) så mycket.
 
Om det är en köksö gissar jag kapad baksida blir synlig? Normalt är väl att man sätter dom lika långt ut som lådfronter men köksö kan ju kräva lite speciallösningar
 
De anstränger sig för att inte kapa så att kapningarna inte ska synas. Kan man kapa täcksidorna utan att det blir fult? Jag hade själv löst det med distanser eller masonitskiva baktill.

De har också gjort såhär. Här ser vi en täcksida mellan en skafferilucka och taket. Täcksidan är inskjuten för att dölja ful kant efter kapning. Jag hade velat lösa det med vinkeljärn.
 
  • Inomhushörn med grått och vitmålat, synlig takstruktur, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pjkw skrev:
Om det är en köksö gissar jag kapad baksida blir synlig? Normalt är väl att man sätter dom lika långt ut som lådfronter men köksö kan ju kräva lite speciallösningar.
Jag tycker att de borde ha börjat med att mäta, däreftwer skaffat fram distanser eller masonit för att täcksidan på baksidan skulle kunna monteras 6 mm längre bak, därefter monterat det så att allt satt snyggt.
 
K Kaun skrev:
De anstränger sig för att inte kapa så att kapningarna inte ska synas. Kan man kapa täcksidorna utan att det blir fult? Jag hade själv löst det med distanser eller masonitskiva baktill.

De har också gjort såhär. Här ser vi en täcksida mellan en skafferilucka och taket. Täcksidan är inskjuten för att dölja ful kant efter kapning. Jag hade velat lösa det med vinkeljärn.
Denna är svår att lösa då man antingen kommer se en kapad kant eller ser man en springa rakt in OM man kunnat hade kanten okapad.

Dessutom beror det lite på vilka längder vi pratar här.

Har precis byggt ett kök med ö och vi valde vattenfall på ön med bänkskivan. För att kunna sitta vid ena långsidan.

Hörnet med diskmaskinen blev trixig för att just kanterna inte skall synas och eller kunna se rakt in i springan.

Över skåpet ser det bra ut. Hade önskat fler bilder på ön.
 
K Kaun skrev:
Vi har haft byggare hemma hos oss för att bygga ett ikea-kök. Det har blivit en del diskussioner om vad som är snyggt och bra, men i dag var de hemma hos oss och monterade bl.a. färdigt vår köksö.

Täcksidorna sitter så att de sticker ut 6 mm från framsidan på lådorna. Finns det något logiskt skäl för detta? Kan det vara så att de lämnat plats för att montera något slags dämpning? Är det meningen att lådorna ska kunna justeras på något sätt?
Bilder på hela ön? 6 mm är som andra skrivit justerbart och det sticker egentligen ut för mkt. Men man kan också se det som en designfråga.

Fler bilder på ön
 
K Kaun skrev:
De anstränger sig för att inte kapa så att kapningarna inte ska synas. Kan man kapa täcksidorna utan att det blir fult? Jag hade själv löst det med distanser eller masonitskiva baktill.

De har också gjort såhär. Här ser vi en täcksida mellan en skafferilucka och taket. Täcksidan är inskjuten för att dölja ful kant efter kapning. Jag hade velat lösa det med vinkeljärn.
Ett sent svar, men kan ju vara bra att veta ändå...

Detta löser man snyggt genom att först ha en liggande bit täcksida 1-2dm djup, som den stående biten skruvas och eller limmas i. Man kan använda 45x45 regel eller vinkeljärn.

Dock är det mycket jobb, men blir perfekt.

Det går fint att såga täcksidor med en sänksåg. Är det målat så vill man förstås inte visa kortsidan, men framsidan ser oftast fin ut ändå. Kanske att man behöver lite bättringsfärg om det gått en enstaka flisa.

Om man kör högblanka kök med laminatskivor, t.ex. Ikea Ringhult, kan man kapa remsor av laminatet och limma på kortsidorna.

Allt detta tar ju mycket tid att hålla på med.

Ett modernt kök med inbyggda apparater, trägolv och beige skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.