Hej!

Killen som bodde i mitt hus innan mig hade påbörjat isolering av garaget. På vinden har han använt samma sak som han använde i väggarna (de kvadratiska bitarna) i en blandning av de glasull och de stenull modellerna. Min fråga är om jag ska fortsätta på samma modell med väggisoleringen, eller köpa vindsull och spruta ut där uppe i stället? Hur mycket isolering ska man ha för att det ska bara lagom? Räcker 20 cm? 40-50 cm slipper jag gärna eftersom jag då måste höja golvet/brädorna uppe på vinden. Jag kommer nog bara hålla 10-15 grader i garaget och höja lite när jag väl är där och gör något.

/Calle
 
Hej,
Du lägger skivorna omlott så att två lager överlappar varandras skarvar, bättre är att använda rulle eller lösull då du slipper många skarvar, men har du skivor till ett lager så kan du fortsätta med rulle/lösull ovanpå . Vi pratar om ett garage här som inte ska vara fullt uppvärmt, tycker 20cm är fullt tillräckligt då, särskilt när extra värmen inte behöver ligga kvar en längre tid. När man väl arbetar i garaget kommer du nog ofta ändå inte behöva extra värme. Brukar kunna bli rätt svettigt ändå eller hur ;)

PS. En sak många inte tänker på är garageporten, där försvinner mycket värme om den inte är tät.
 
Tackar! Då kör jag på det sättet som förra ägaren började med då.

Eftersom det från början är ett kallgarage så har jag 2 stora fina ventilationshål i dörrarna, plus ett hål l bakre väggen. Vet inte hur mycket ventilation man behöver för att hålla fukten borta, men hålen i dörrarna har jag satt igen, och i alla fall halva hålet i bakväggen (nu på hösten/vintern). Har även lagt tätningslister runt hela dörrarna :)

/Calle
 
Kan tipsa om Garageboken OISBN 9789153421115, av Hultqvist, Lars-Ingemar för ca 135:-

Beskrivande text från en nätbokhendel:
"När man ska bygga ett garage är det mycket att ta ställning till. Behövs ett garage eller räcker det med ett skärmtak? Ska garaget vara fristående eller sammanbyggt med huset? Ska det rymma en eller två bilar? Placering, inredning, utrustning och val av material måste du också fatta beslut om. I den här boken finns allt du behöver veta för att planera och bygga ett garage som både passar dina behov och smälter väl in i omgivningen. Ca 60 färgfoton, ett stort antal sv/v streckteckningar."

Om jag inte minns alldeles fel så finns det i denna bok en tabell som anger isolertjocklek i tak/vägg beroende på hur varmt garaget ska vara samt var i landet det är placerat.
MVH
Mats

Tillägg:
Kollade i garageboken när jag gick förbi bokhandeln idag.
10-18 grader så rekomenderas 8 cm i väggar och 15 cm i taket.
 
Tackar! Då har jag lagom med isolering nu då :)

/Calle
 
Ska du ha garaget varmt hela tiden tror jag på mer isolering än 8cm i väggarna och 15cm i taket, lägg på lite mer och få en trevligare månadskostnad...

Jag kör 145+45 skivor i väggarna och 195+195 rullar i taket, köper rubbet på byggmax...

/Pake
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.