Behöver återigen lite hjälp. Ber om ursäkt för alla frågor men som ny husägare och panneldare tar det ett tag innan man lär sig allt. I min befintliga anläggning kombipanna norah Parca 3000 och 2x500l ack.tankar sitter expansionskärlet hängande på röret till toppen av ack.tankarna. Vi har redan i annan tråd konstaterat att kärlet är för litet (är på 25liter). Jag har nu köpte ett nytt större som ska monteras. Min fråga är då om det måste sitta kopplat på röret till toppen av ack.tankarna - borde det inte gå att sätta på röret från botten av ack.tankarna tillbaka till pannan istället? Med tanke på att tankarna laddas med 80-90 gradigt vatten så är det ju det vattnet som går in i exp.kärlet. I bruksanvisningen till det nya står det att det klarar 130 grader men är anpassat för driftstemp på 70 grader. Känns alltså lite onödigt att låta varmt vatten "slita" på gummimembranet om det funkar lika bra att ha det kopplat mot botten på tankarna där vattnet är 20-30 grader istället.
 
Slutna kärl ska alltid anslutas till botten på tankarna.
 
Japp, koppla det nere, det blir finfint.
 
Kom ihåg att säk ska anslutas på en högre nivå där ånga kan avskiljas.

Öppna system borde ju oxå anslutas till botten av tanken. Med ett grovt rör.
Ett mindre ångblås rör ansluts från toppen till exp. Då slipper man att det avkylda vattnet från exp kommer ner i toppen på tankarna.
 
sitter redan en säk.ventil i samband med det gamla expansionskärlet. Borde egentligen räcka med den - och den sitter ju dessutom på toppanslutningsröret till ack.tankarna. Förvisso kan jag sätta en säk.ventil till där det gamla lilla exp.kärlet suttit då jag ändå har en anslutningsmöjlighet där som jag annars måste sätta igen. Borde väl inte bli sämre i alla fall om man har två säk.ventlier som öppnas vis för högt tryck?
 
Andreas_Hansson skrev:
Öppna system borde ju oxå anslutas till botten av tanken. Med ett grovt rör.
Ett mindre ångblås rör ansluts från toppen till exp. Då slipper man att det avkylda vattnet från exp kommer ner i toppen på tankarna.
a6.htm20.jpg
 
grutt skrev:
. Borde väl inte bli sämre i alla fall om man har två säk.ventlier som öppnas vis för högt tryck?
Jo det är precis vad det blir. Har du två ventiler kommer bara en att öppna, frågan är vilken?

Ska man släppa ut tex 10 liter ånga med trycket 1,5 bar så motsvarar det många gånger större volym vid 0 bars övertryck medan vatten har samma volym vid 0 som 1,5 bar. Detta gör att om man släpper ut vatten vid kok så släpper man ut många gånger större volym vatten än "ångbubblan" som man egentligen vill bli av med. Därför ska säkerhetsventilen sitta på högsta punkt där man kan förvänta sig att ånga samlas vid ett kok.
 
Andreas_Hansson skrev:
Öppna system borde ju oxå anslutas till botten av tanken. Med ett grovt rör.
Ett mindre ångblås rör ansluts från toppen till exp. Då slipper man att det avkylda vattnet från exp kommer ner i toppen på tankarna.
Alldeles rätt, men vad menas med mindre rör? Man skall inte gå under 1" eller CU 28 på ångblåsröret
 
Matss skrev:
Alldeles rätt, men vad menas med mindre rör? Man skall inte gå under 1" eller CU 28 på ångblåsröret
Hej
Är det inte så att röret som går från toppen på laddkrets måste var mindre än det som går till undre delen?
Eller tänker jag tokigt?
 
Nej det behöver inte vara mindre, däremot kan röret som går från botten vara mindre eftersom det bara ska transportera vatten mycket sakta. Där ska ju bara volymökning/minskning gå. Ångröret däremot ska ju kunna skicka ut ånga om det kokar utan att trycket i systemet blir för högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.