Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det bådar dock gott inför vintern om lagren är fulla.
Det är ju trevligt om något kraftverk har fulla lager, med tanke på att kraftlägesrapporterna har varit riktigt dystra hela sommaren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är sant.
Holmen t.ex. har ju både pappersbruk och egen vattenkraft.
Ibland har de stoppat pappersmaskinerna och istället sålt elen, då det gett högre vinst.

Så företagen kan nog räkna på saker och ting, och ibland tjäna kosing på sätt som för vanligt folk inte var så intuitivt.
Ja, i viss mån kommer det att ske. Problemet jag ser är att man inte längre viktar "är det lönsamt att konsumera el och fylla lagret nu eller senare?" utan istället viktar mot "är det värt att ställa av vår produktion?". Det senare sker troligen vid ett avsevärt högre pris.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, får de ändå inte betalt för elen verkar det som en rätt bortkastad investering.
jo, just idag var det minuspris såväl i Sverige som nere på kontinenten så ska man fatta investeringsbeslut på dagens prisbild så är all nyinvestering en förlustaffär

i morgon får man lite betalt igen (om än bara några ören) och jag är tämligen säker på att de kommer fortsätta att avbörda massor med vatten den närmaste tiden då flödet knappast har nått kulmen ännu

(svårt med att hitta exakt "rätt driftpunkt" – kanske vore det lönsamt att plocka bort /sluta underhålla/ någon turbin också? fast nu har man bekostat ett flerårigt upprustningsprojekt i de underjordiska tunnlarna, för alla sex turbinerna)
 
Hur är det med möjligheterna att bygga ut vattenkraften egentligen? I alla sammanhang nämns ju vattenkraften som den bästa energikällan (ren, pålitlig, osv), men vi pratar aldrig om att bygga ut den. Finns det inte någon eller några av våra befintliga vattenkraftsdammar som skulle kunna byggas ut och göras större (höjas)? Visst, säkert inte ett enkelt projekt men det är ju inte enkelt att bygga nya kärnkraftverk heller.
 
Mikael_L
Men hur som helst så investerar man inte i turbiner och generatorer för att ta vara på 50-års-flöden.
Särskilt som de ofta kommer när det ändå redan finns gott om energi i systemet.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dublin skrev:
Hur är det med möjligheterna att bygga ut vattenkraften egentligen? I alla sammanhang nämns ju vattenkraften som den bästa energikällan (ren, pålitlig, osv), men vi pratar aldrig om att bygga ut den. Finns det inte någon eller några av våra befintliga vattenkraftsdammar som skulle kunna byggas ut och göras större (höjas)? Visst, säkert inte ett enkelt projekt men det är ju inte enkelt att bygga nya kärnkraftverk heller.
Jag gissar att det finns ganska liten potential.
Vattenkraftsutbyggnaden var rätt noga planerad och projekterad när det tog ordentlig fart med Vattenfall och utbyggnaden av de stora älvarna.

Säkerligen finns det en viss möjlighet, men det behövs ju nya vattendomar och miljöprövningar och allt det där. Och det är väl alltid något som blir förstört, som man velat bevara.

Nu uttalar jag mig iofs inte utifrån kunskap, utan med den bästa killgissning jag kan prestera. :D
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tidsåtgång mellan beställning och drift för Svenska kärnkraftverk är i snitt 52 månader alltså 4,5 år och detta var utan hjälp an datorer för ritning och konstruktion, bara papper pennor linjal och räknesticka.
din räknesticka är trasig – inte någon av anläggningarna i din uppställning underskred 4.5 år
 
D Dublin skrev:
Hur är det med möjligheterna att bygga ut vattenkraften egentligen? I alla sammanhang nämns ju vattenkraften som den bästa energikällan (ren, pålitlig, osv), men vi pratar aldrig om att bygga ut den. Finns det inte någon eller några av våra befintliga vattenkraftsdammar som skulle kunna byggas ut och göras större (höjas)? Visst, säkert inte ett enkelt projekt men det är ju inte enkelt att bygga nya kärnkraftverk heller.
I den där Chalmersrapporten nämns:
Molin m.fl. (2016) har uppskattat potentialen för effekthöjningar till 3 400 MW för de 10 största kraftproducerande älvarna i Sverige.
 
D Dublin skrev:
Hur är det med möjligheterna att bygga ut vattenkraften egentligen?
Det är nog kört. Vattenkraften är en enorm miljöbov och jag tror inte att någon av de dammar som finns idag skulle fått byggas enligt dagens miljöbalk. 3 kap. 8 och 10 §§ miljöbalken ger vissa möjligheter till sådan utbyggnad, men jag skulle aldrig själv våga pengar på ett sånt projekt.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hur som helst så investerar man inte i turbiner och generatorer för att ta vara på 50-års-flöden.
Särskilt som de ofta kommer när det ändå redan finns gott om energi i systemet.
nej, inte enkom för att ta vara på en 50-årsförekomst (vet dock inte om dagens Indalsälvsflöde är en 50-årshändelse)

sen kan man (om vattendomar och praktik tillåter (Indalsälven är ju ett pärlband av vattenkraftverk efter varandra)) framkalla en booster-funktion med större variation i effektuttaget – exempelvis för att parera större variationer i produktion/förbrukning
 
harka harka skrev:
svårt med att hitta exakt "rätt driftpunkt"
Ja, och det är värt att beakta i alla våra diskussioner här, oavsett ståndpunkt.

Ett helt optimalt system får man bara ihop på papper.
 
K krfsm skrev:
Det är ju trevligt om något kraftverk har fulla lager, med tanke på att kraftlägesrapporterna har varit riktigt dystra hela sommaren.
Alltid någon uppsida med sommarregn. 😉

Skämt åsido, ja, det är väl bra i så fall. Jag känner dock inte till fyllnadsgraderna i magasinen utan utgår bara från att de är/är på väg att bli fulla utifrån beteendet. Men har du en bra gratislänk att bistå med så är i alla fall jag alltid intresserad av att veta mer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oooopps.
😮

Vilken tur att jag lade till det där med killgissning! Det är ju typ 3 st kärnreaktorer.
Men energiuttaget kan knappast öka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oooopps.
😮

Vilken tur att jag lade till det där med killgissning! Det är ju typ 3 st kärnreaktorer.
Jo, men då pratar vi sannolikt maxeffekt. Vattnet i magasinen ska ju räcka hela året, inte bara kunna balansera annan kraft när den behöver det som mest.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alltid någon uppsida med sommarregn. 😉

Skämt åsido, ja, det är väl bra i så fall. Jag känner dock inte till fyllnadsgraderna i magasinen utan utgår bara från att de är/är på väg att bli fulla utifrån beteendet. Men har du en bra gratislänk att bistå med så är i alla fall jag alltid intresserad av att veta mer.
Svenskt magasinsläge (Inte uppdaterad sen slutet på juli, så det borde ha blivit lite bättre. Men då var det ingen glad läsning.)

Norrmännen får iofs en rejäl dos regn nu, och de hade bättre läge redan innan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.