J jonaserik skrev:
Svar nej det går bra med det du har, blir inte någon hög värme där att tala om Kontaktorerna har du nya, orginal finns inte längre, men kan ersättas av minikontaktorer för EL-värme. Tänk på att det är 24V Det som är ett H-E är att få loss dom gamla, dom sitter på en skena och snäppet för att lossa dom är på baksidan, J-A skit som dom gjort. Man kan få bryta loss dom när du byter zå byt en tamp i taget, lätt att det blir fel annars.
Tacktack. Grunnar på att märka upp kablarna när man ändå håller på. Vet du om det är 2kvmm på kabeln mellan huvudbrytaren och maxtermostaten? Den är grövre än kablarna till kontaktorerna.
 
På den tiden jag grottade i dom och bytte lite kablar och kort så tog jag 2,5 för kraften för att vara säker. Men som sagt var, när du byter så häng ut en kontaktor och byt en tamp i taget, orginal har som abiko på sig och dina ev nya har skruvanslutning. Dom gamla har påstick på baksidan och är paralellkopplade mellan på nollan om man kalla det så. Om tamparna till respektive spole inte skulle räcka, så kan du skarva med vad som helst 1 - 1,5 m2 och sockerbitar eller vad du har, är 24 V Var mycket försiktig så du inte skadar kortet, går inte att uppbringa idag. OK det med huvudbrytaren där ligger det kanske min 16 eller 20 amp på och lämpligt då att ta min 4 m2 för dom. Har dom blivit brända.
 
PS bryt strömmen, lossa fronten med var försiktig där , kort sitter på baksidan av den och fronten har inga gångjärn, så det kommer att hänga i luften, knyt upp md ett snöre så fronten hänger kvar i läge för att arbeta.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På den tiden jag grottade i dom och bytte lite kablar och kort så tog jag 2,5 för kraften för att vara säker. Men som sagt var, när du byter så häng ut en kontaktor och byt en tamp i taget, orginal har som abiko på sig och dina ev nya har skruvanslutning. Dom gamla har påstick på baksidan och är paralellkopplade mellan på nollan om man kalla det så. Om tamparna till respektive spole inte skulle räcka, så kan du skarva med vad som helst 1 - 1,5 m2 och sockerbitar eller vad du har, är 24 V Var mycket försiktig så du inte skadar kortet, går inte att uppbringa idag. OK det med huvudbrytaren där ligger det kanske min 16 eller 20 amp på och lämpligt då att ta min 4 m2 för dom. Har dom blivit brända.
Tack jonaserik. Det är bra att ta i lite extra i dimension. Men 4 m2? Ungefär som Polenkabeln 😆😆😆
 
Det är inga långa bitar du behöver, brukar finnas 4 m2 på mer välsorterade bensinstationer
 
J jonaserik skrev:
Det är inga långa bitar du behöver, brukar finnas 4 m2 på mer välsorterade bensinstationer
Kunde inte låta bli. Du menar 4 mm2 väl, hälsar petimetern 🥳😜
 
😈 😉😌
 
J jonaserik skrev:
😈 😉😌
Förlåt, men kunde inte låta bli 🫣
 
PS en gång till. Kolla säkringen som sitter på transformatorn den är för 230 till 24, om det är kortis i en spole så går den sin väg och allt stannar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.