Hans tog knäcken på en av våra björkar, men då vi är lite av trädkramare så vill vi helst inte ta ned hela träd med mindre än vi måste - så frågan är om detta är ett sådant måste 😢
Björk med avbruten gren nära byggnad, grön vegetation och övergivet område. Stormskada eller svag gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Jag är ingen trädexpert, men jag tycker delen som knäckts inte ser helt frisk ut. Frågan är ju hur resten av trädet mår då.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Björkar med avsågade huvudstammar blir ofta angripna. Men man brukar se tydligt när grenar börjar bli dåliga, så såga av den knäckta med fall och håll lite extra koll på trädet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Kapa stammen en bra bit ner och se om den ör frisk. Är den det så kommer den skjuta nya skott. Det blir inte en traditionell björk men det blir grönt.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Då börjar vi lite försiktig upprensing så att säga. Verkar bli bra väder i helgen.
Spänner väl upp den brutna delen med spelet så att friggeboden som står nere till höger om björken inte får sig en kyss.
 
C
Finns ju inga måsten, men björk är känslig för röta i stammen och lite lömsk på så sätt att det är svårt att se att trädet är dåligt. Syns inte så bra på bilden, men det skulle inte förvåna mig om orsaken till att stammen gick av nu är en rötskada. Finns enligt min åsikt inget sätt att rädda det där på lite sikt - det kommer bara att bli en onödig risk så nära huset.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det ser ut som att den är svart invändigt på ett brottställe, det är flera stammar, prova med att såga av den brutna delen jäms med dess rot och sätt en plåt över nu. När den lövat av och saven gått ner och ytan känns torr så måla ytan med tex ympvax, kan gå men ingen garanti.
 
J jonaserik skrev:
Det ser ut som att den är svart invändigt på ett brottställe, det är flera stammar, prova med att såga av den brutna delen jäms med dess rot och sätt en plåt över nu. När den lövat av och saven gått ner och ytan känns torr så måla ytan med tex ympvax, kan gå men ingen garanti.
Kan ju vara värt ett försök - det blir ju lite väl tomt när så mycket grenverk försvinner plötsligt i det som är den normala utsikten...

Sedan kan ju upprensningen visa att hela trädet inte blev någon skönhet och att det får styra utfallet.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Finns ju inga måsten, men björk är känslig för röta i stammen och lite lömsk på så sätt att det är svårt att se att trädet är dåligt. Syns inte så bra på bilden, men det skulle inte förvåna mig om orsaken till att stammen gick av nu är en rötskada. Finns enligt min åsikt inget sätt att rädda det där på lite sikt - det kommer bara att bli en onödig risk så nära huset.
Nu har ju iofs den kraftigaste stammen gått, så skadan som de klenare kan åstadkomma är nog inte så stor, så det lutar åt att chansa lite!
 
C
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Nu har ju iofs den kraftigaste stammen gått, så skadan som de klenare kan åstadkomma är nog inte så stor, så det lutar åt att chansa lite!
Nä, det kanske är bildens perspektiv som luras. Om analysen är att det inte finns någon risk för skador om övriga stammar skulle knäckas på liknande sätt måste man så klart inte göra något. Har själv sparat resterna av ett antal stormskadade björkar, men dessa står då i "skogen". Det viktiga här är att inse att förgreningen där är en svag punkt med en troligen sedan länge pågående rötskada, och att björken inte är ett träd som "självläker" från den typen av skador. Vissa träd kan ju bli helt upprötna inuti med bibehållen stabilitet, men björken är inte ett av dem.
 
Jag skulle rekommendera att ta ner björken. Vi har haft motsv och det slutar alltid i att man ska ta ner björken förr snarare än senare, björkar försvagas kraftigt om man bara kapar en huvudgren.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Att ha en björk så nära huset är ju bara dumt på alla sätt, dessutom en redan skadad sån.
 
Nån har toppat den där björken för många år sen ser det ut som. Antagligen är dom andra två topparna också halvruttna. Personligen hade jag tagit ner den. Om den faller så faller den åtminstone inte mot huset utan mot vägen, men det är inte så kul att ha en björk över vägen heller.
 
Hade tagit bort den utan att tveka, inget att spara på med risk för röta.
Har en liknande i ett björkbestånd som troligtvis fått en toppskada, men denna är högre än din där den delar sig 10-15 m upp.
Högt träd med ljus bark och gröna löv mot klarblå himmel.
 
Får kanske bli kaffevad av alltihopa då, även om det finns de inlägg som skänker en strimma hopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.