Hej!
Är lite smått sugen på att bygga ett hus av betonglego, är det genomförbart tror ni?
Enplansvilla med platt tak.
 
Blir ju bra fönstersmygar iaf 😅
Några punkter
●isolering
●Djupa väggar
●tunga block
●armering i skarvar
Lös dom först så är det bara i fortsätta med planen 😉
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Totte_S
Kul tanke.
Hur långt har du kommit i dina funderingar?
Mer funderingar: Avväxling för öppningar för fönster och dörrar.
Elinstallationer, diverse genomföringar.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Kul tanke.
Hur långt har du kommit i dina funderingar?
Mer funderingar: Avväxling för öppningar för fönster och dörrar.
Elinstallationer, diverse genomföringar.
Tänker extra långa betongblock som vilar på dom andra för fönster och dörrar.
Utan hål för gafflar såklart.
 
  • Gråa betonglego, staplade på asfalterad mark, tunga byggblock, interlocking design, industriell och robust.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongblock, Lego-liknande form, stapelbara, konstruktionsmaterial, gråa, robusta, modulära, utomhus, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor betongkloss med fördjupningar på toppen, likar legobit, på en våt asfaltyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har bara monterat såna block som påkörningsskydd i ett skift men har sett lagerhallar med väggar upp till flera meter höga. C3C heter tillverkaren om du inte visste det men kanske finns fler producenter?

Standardblocken som jag antar är billigast är 60 cm tjocka så det blir ju väldigt tunga väggar som därmed kräver en kraftigare kantbalk än en vanlig vägg. De har även isolerade block men vet ej hur de ser ut eller vad de har för spec.

C3C:s affärsmodell byggde från början på att de hade formar stående på diverse prefab- och betongfabriker som gjöt block när de fick betong över. Jag har sett halvfulla sådana formar på studiebesök hos Benders och det kunde gå timmar mellan påfyllningarna i en och samma form så jag misstänker att kvalitén på blocken kan variera. Tror även att de är helt oarmerade men det vet jag inte, jag såg i alla fall ingen armering. Om man köper block för specifikt ändamål kanske det är en annan typ av produktion och därmed förmodligen något dyrare.

Fördelen med standardblocken är väl att det är hyfsat pris/m3 men frågan är om m2-priset på väggen är särskilt bra, särskilt om du ska köpa specialblock med tex isolering.

Själva monteringen är ganska snabb så det är väl den enda fördelen jag ser med dessa block om man vill bygga ett betonghus. Men det går å andra sidan fort att montera riktiga väggar av betongelement också och då kan du ju dessutom dörr/fönterhål exakt där du vill och färdigdragna elslangar och dosor i väggarna. En mycket bättre och mer ändamålsenlig produkt imo.

Kanske att prefabtillverkarna får lite mindre att göra nu också i eventuell byggkrasch och att priserna sjunker pga ökad konkurrensutsättning så kan vara läge att be om offert från några väggtillverkare.
 
Vart tänkte du ha isoleringen?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.