Hej!

Remmen till min 15år gamla Husqvarna torktumlare har gått av och jag kikare nu på alternativ. 3 alternativ som jag ser det
1) försöka byta remmen - strax över 300kr
2) beg på Blocket för 1-1500
3) köpa ny för ~6000

Vad säger expertisen?

Hittat en beg Gram som har ett par år på nacken för 1400kr - känner inte till om Gram är ett vettigt märke eller inte men priset känns ganska rimligt?

Tack
 
Om jag enkelt skulle kunna byta remmen själv för 300 kr så skulle jag göra det. Om det är osäkert om det alls går eller om det tar en halv dag att göra det skulle jag gå på alternativ 2 om jag hittade en nyare maskin runt 1500 kr. Är den i slutet av din förväntade livslängd blir det ändå dyrt per år, och krångel att hämta och skrota den gamla hela tiden. Ny för 6000 inte så farligt om den kan hålla 15 år, men det kanske år önsketänkande.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Bytte rem på en torktumlare för ett par år sedan och ja, det va skit enkelt.
Tumlaren hade 10 år på nacken isch redan då och gick 5 år till efter det sen sålde vi huset.
Så byt remmen, helt klart! 👌
 
  • Gilla
erix0n och 2 till
  • Laddar…
A
inte ens om remmen kostade 1500.- eller 6000.- och en beg gram 500 är det en bra utväg
gram /arcelic skall man hålla sig undan ifrån möter man en så går man över till andra sidan... vägen.

med största sannolikhet kommer ett rembyte medföra att tumlaren håller längre än gram eller 6000.- varianten
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag går på byte av rem och ev kommer det en ny tråd om jag inte får ihop den 😄😅
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Cheesen
Bra val. Drivremmen är en slitdel. Om fläktremmen på din 15 år gamla bil går av, överväger du att skrota den då?
 
  • Gilla
erix0n och 1 till
  • Laddar…
Posta gärna lite bilder på bytet och hur det gick. 👍
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Tog lång tid innan jag fick tummen ur men nu är bytet gjort. Blev inga bilder direkt men den här filmen hjälpte mycket 👍

Mycket ludd "överallt" i maskinen så det blev en hel del dammsugning för att få den någorlunda ren igen. Maskinen har gått med den nya remmen i en dryg månad och verkar lira. Jag är nöjd om den går nåt / ett par år till :)
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.