Hej!

Bygger en trappa ner från altanen till gräsmattan i sommarstugan. Det är allra första gången jag gör något. Knappt hållt i en skruvdragare innan.
Är medveten om att jag gjort "fel" på vissa ställen.

Sista brädan hamnar inte överhängande utan blir precis på kanten. Hur klär jag in utrymmet under varje trappsteg bäst?

Det är tryckimpregnerat virke och jag har lagt dom dikt an. Kanske det som jag gjort fel...

Alternativ 1 är att sätta en bräda mellan ändå.
Alternativ 2 är att sätta som jag gjort på bilden (lägga direkt i överkant) och sen såga av en på längden och sätta dit...

Andra lösningar? Träkonstruktion utomhus, del av altan under uppbyggnad, personer i bakgrunden, bostadshus, grönska, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag hade gått på alt 2 tror jag. Överväg att fasa av synliga sågade kanter på den kluvna biten, dvs slipa dem lite runda.
 
U
Går det inte ihop sig om du sätter sättstegen innan planen? Så att plankorna så sättstegen hamnar bakom plankorna på planstegen.

Det blir oftast lite snyggare för om du måste klyva en bräda på sättsteget så döljs det av planstegen och inte så viktigt om det blir lite krokigt sågat.
 
Jag skulle lossa befintliga brädor och börja om.
 
Vanligtvis sätter man först den övre brädan i sättsteget jäms med vagnstycket i överkant. Därefter sätter man yttersta brädan i plansteget med lite utstick (5-10 mm) över plansteget. Sedan bygger man inåt och får då klyva sista brädan i sätt- och plan-steg.
 
Jag hade nog också skruvat bort och satt de horisontella planstegen med ett utskjut på en brädtjocklek + lite till (stegnos). Du måste då byta till en bredare bräda längst ut på altanen.
Om du sedan som föreslås sätter sättstegen bakom planstegen så behöver du bara såga ut just där de passerar vangstyckena.
 
Hej alla.

Jag kan absolut lägga om. Men även om jag gör det och sätter plantagen lite längre ut så kommer första steget inte lösas eftersom det är en förlängning av altanen. Hur gör jag där? Bredare virke för att få stegnos där?
 
S Stefan dV skrev:
Hej alla.

Jag kan absolut lägga om. Men även om jag gör det och sätter plantagen lite längre ut så kommer första steget inte lösas eftersom det är en förlängning av altanen. Hur gör jag där? Bredare virke för att få stegnos där?
Vad har du för dimension på trallen. 28x120?

Och för att vara nån som knappt hållit i en skruvdragare så har du ju talang🙂
 
Så som du gjort nedersta steget ger en trappa som är skönare att sitta i (slipper en trappnos i ryggen). Sitter rätt ofta i trappan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.